7.10.2019 klo 15:13
Uutinen

Confidentum Oy Keski-Suomen Yrittäjien alueelliseksi neuvontapalvelukumppaniksi

Keski-Suomen Yrittäjien jäsenet saavat maksutonta puhelinneuvontaa 13 alueelliselta asiantuntijalta. Sukupolvenvaihdoksiin ja omistusjärjestelyihin erikoistunut Confidentum Oy on aloittanut Keski-Suomen Yrittäjien uutena alueellisena neuvontapalvelukumppanina.

Mies muutoksen keskellä

2000-luvun taitteessa Sakari Oikarinen alkoi tutkimaan mihin Eurooppa on menossa ja törmäsi termiin ikääntyvä Eurooppa. Oikarinen tutki aihetta laajasti, luki tutkimuksia, tapasi teeman huippuasiantuntijoita Suomessa sekä ulkomailla ja jäsenteli päässään yritysten uusiutumisen tulevaisuutta.

-Yritysten omistajanvaihdokset alkoivat näkymään meillä Suomessa enemmän 20 vuotta sitten, siihen saakka yhtä yritystä pidettiin noin 25 vuotta, Ruotsissa luku oli 10-12 vuotta ja Amerikassa 5-8 vuotta. Meillä oli hyvin hitaasti vaihtuva yrityskanta. Päätin, että tämä on se teema mihin todella perehdyn ja mille tielle lähden. Osaamisen ympärille kasvoi yritykseni Confidentum vuonna 2005, muistelee Oikarinen.

Päätöksen jälkeen Oikarinen on toiminut kouluttajana, puhujana ja alansa asiantuntijana Suomessa sekä ulkomailla. Hän on myös yksi Transeo Association AISBL:n (omistajanvaihdosten asiantuntijoiden järjestö) perustajista. Sukupolvenvaihdoksien lisäksi Confidentum Oy toimii neuvonantajana omistusjärjestelyissä, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Työssään Oikarinen nojaa paljon tutkittuun tietoon.

Rationaalisuutta – tunteita unohtamatta

Muutosjohtaminen on aina kiinnostanut Oikarista. Itse muutoksen käynnistämistä hän kuvaa mielenkiintoiseksi Sudokuksi.

-Omistusjärjestelyiden tekeminen on mielenkiintoinen ja pitkäkin prosessi. Olen huomannut, että ensimmäisen asiakastapaamisen jälkeen menee helposti muutama vuosi, ennen kuin palaamme asiaan. Välissä oleva aika on tärkeää ajatusten jäsentelyä ja uuteen vaiheeseen käynnistymistä. Koen, että prosessi etenee vaiheittain, on oppimisen vaihe, tauko ja sitä seuraava toteutus. Olen molemmissa mukana.

Muutosprosesseja Oikarinen lähestyy rinnalla kulkijan näkökulmasta. Prosessin alussa hän kysyykin usein asiakkailtaan tulevaisuuden suunnitelmista.

-Toivon, että asiakkailleni rakentuu jo prosessin alussa kuva siitä mitä kohti he ovat menossa ja mitä tulevaisuudeltaan odottavat. Meillä on paljon yrityksiä, jotka ovat yhä perustajiensa omistuksessa, siinä liikkuu paljon tunteita.

Kiireeseen Oikarinen törmää usein. Hänen neuvonsa onkin: Varaa riittävästi aikaa, myydessä esimerkiksi puoli vuotta / vuosi. Jo teknisten asioiden saaminen järjestykseen vie oman aikansa. Kun aikaa on varattu tarpeeksi, hillitsee se myös muutoksissa helposti syntyvää hallitsemattomuuden tunnetta.

-Etsimme jokaiselle asiakkaalle heidän tapaukseensa parhaiten sopivan etenemistavan. Vaihtoehtoja läpikäydessä syntyy myös hallitsemattomuutta helpottavaa tietoisuutta, avaa Oikarinen.

Yrittäjyys ei ole joko tai vaan sekä että

Viimeiset kymmenen vuotta Oikarinen on puhunut siitä, kuinka nopeimmin kasvava uusien yrittäjien ryhmä Suomessa on yli 60-vuotiaat eläkeläiset. Suuri osa yrityskaupoista tapahtuu alle 55-vuotiaiden keskuudessa.

-Yrityksiä ei pidetä enää 25 vuotta, ehkäpä vain kymmenen. On entistä tavallisempaa ostaa ja myydä yrityksiä. Nuoremman sukupolven suhtautuminen yritystoimintaan on toisenlaista kuin 20 vuotta sitten olleen sukupolven. Yrittäjyys ei ole joko tai vaan sekä että. Yritystoiminta on välineellistynyt, se ei ole subjekti vaan objekti, tuumaa Oikarinen.

Liikeideoiden elinkaari on nykyisessä yhteiskunnassa lyhyempi, kuin mitä se oli aikaisemmin. Oikarisen mielestä on vaikeaa kuvitella tänä päivänä, että mikään pysyy samanlaisena kymmeniä vuosia, yhteiskunta muuttuu ja liikeideoiden elinkaarikin sitä kautta.

-Läheskään kaikille yrityksille ei löydy jatkajaa, eikä tarvitsekaan. Syntyy uusia yrityksiä maailman sen hetkiseen tarpeeseen. Kaikista parhaiten kaupaksi menee kuitenkin ihan tavalliset normaalissa kunnossa olevat yritykset, Oikarinen muistuttaa.

Oikarinen työskentelee myös startup-yritysten parissa.

-Se mitä voimme oppia startup-yrityksiltä, on heidän tapansa presenteerata yrityksiään ostajille. Ostaja on se, joka viimekädessä määrittää miltä yrityksesi näyttää. Vaikka genret ovat yrityksen elinkaaren ääripäistä, myynnin kannalta asetelmassa on paljon samaa.

Jäsenille tarkoitetusta neuvontapalvelusta saat noin puolen tunnin veloituksettoman kartoituksen niistä toimenpiteistä, joihin kyseisessä tilanteessa voidaan ryhtyä. Alueellisten neuvontapalveluiden lisäksi jäsentä palvelee Suomen Yrittäjien valtakunnallinen neuvontapalvelu.