YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

”De allra viktigaste är nog att tycka om sina kunder”
Tålamod, ork, intresse och kunskap – det är framgångsreceptet för att driva ett kafé enligt Marika Sontag som driver Café Candis i Ingå.
Att Marika Sontag troligtvis är något på spåren är utmärkelsen som Årets företagare i Ingår 2024 ett tecken på.
– Det allra viktigaste är nog att tycka om sina kunder. Jag älskar mina kunder, de är alla härliga på sitt sätt, säger hon och ler stort.
Det är nu sexton år sedan hon övertog Café Candis som finns i köpcentret Strand. Det var omständigheterna som gjorde att hon blev kaféinnehavare. Hon hade en under en kort period på 1990-talet drivit Café 51, också det i Ingå, så hon visste vad företagandet innebar. Men efter att dottern Christina kom till världen, växlade hon över till att vara anställd och arbetade länge som ansvarig kokerska vid Kyrkslätt stad.
– Jag var alltför ung och grön för att driva ett företag då jag hade Café 51, så jag slutade innan det gick på tok. Trots att jag trivdes jättebra med mitt arbete i Kyrkslätt, fanns det alltid en bit som fattades. Jag ville ha ett arbete med kreativa inslag, säger hon.
Två lejon sida vid sida
Chansen kom då Cati Hagström, som ursprungligen grundade Café Candis, frågade Marika om hon ville arbeta där. Men redan efter tio månader ville Cati lägga ned kaféet.
– Jag fick valet att ta över verksamheten eller i princip stå utan jobb, minns Marika.
Hon upplevde att kaféet var i en viktig brytningspunkt, där de precis fått verksamheten att rulla på. Hon var inte beredd att kasta in handduken.
– De första sex åren arbetade jag ensam, sex dagar i veckan. Då var det nästan lite för mycket. Men efter hand har omsättningen blivit så stor att jag i dag har en heltidsanställd, som faktiskt är min dotter, säger hon.
Hur fungerar det?
– Två lejon som arbetar tillsammans, säger hon och skrockar lite. Nej, skämt åsido fungerar det jättebra. På jobbet är vi kolleger, inte så mycket mor och dotter, säger hon.
Pandemin breddade utbudet
Hur skulle du säga att kaféets utbud och profil ändra genom åren?
– Jag är inte så bra på att ta in nya produkter bara för förnyandets skull. Jag tycker vi har ett fungerande koncept, säger hon.
Men under pandemin utökade de sitt sortiment med att erbjuda lätta luncher, som de också körde ut till kunder i byn. Det blev populärt speciellt bland företagen att beställa in lunch.
– Vi insåg att vi måste hitta på något nytt. Vi kunde inte försörja oss på kaffe och bullar i tider då gästerna inte fick stanna på kaféet och avnjuta kaffet där. Lunchen blev så pass populär att den har vi hållit kvar, också utkörningsservicen, säger hon.
En annan populär service är cateringen. De säljer över 250 söta beställningstårtor och andra salta bakverk varje år.
Guld värt parlament
Café Candis kundunderlag består till stor del av stamkunder.
– Jag har mitt ”parlament”, som är ganska herrbetonat. De kommer varje morgon och på nytt på eftermiddagen. De är guld värda! Nu när vi alla känner varandra bra, säger de alltid rakt ut vad de tänker – om allt, skrattar Marika.
Hon berättar att det också finns äldre som kommer till lunchen för att få äta omringad av andra människor. De väljer inte nödvändigtvis att sätta sig i något sällskap, eller att prata med andra kunder. De bara insuper sorlet, som Marika tror att inger en trygghetskänsla. En annan betydande kundgrupp är sommargästerna. Men trots att Ingå är en skärgårdskommun med många sommargäster, är skillnaden faktiskt inte så stor mellan sommar- och vintersäsong för kaféet.
– Visst har vi en kort topp i juli. Men då har vi också större utgifter med sommarjobbare och annat. Skillnaden i handen är inte så drastisk som man kunde tro, säger hon.
Motion är hälsa
Vad är största utmaningen med att driva ett kafé?
– De rutinmässiga sakerna är inte längre betungande. De kan jag. Med tiden har jag också lärt mig att delegera uppgifter och lita på att de sköts. Största utmaningen är nog orken, säger hon.
Hon avser då specifikt den mentala biten. I ett kundbetjäningsyrke möter man hela tiden folk och många vill prata av sig.
– Vi får ta del av många personliga historier. Man måste lära sig att inte bära allt med sig hem, att klara av att stänga ned tankarna. Själv har jag märkt hur mycket motion betyder för hälsan, hur gott det gör för också huvudet, säger hon.
Sista frågan; vi närmar oss kommunalval. Har du några önskemål till kommunalpolitikerna?
– Det behöver göras något för att locka flera företag till orten. Ett orosmoment är välfärdsområdet och diskussionerna om hur det ska gå med hälsovårdstjänsterna här. Det kan bli svårt att locka inflyttare om de inte fungerar, säger Marika.
Vem: Marika Sontag, 54 år
Bor: Ingå
Utbildning: kock, alltid arbetat med mat
Familj: maken Krister och dottern Christina
Hobbyn: motion i alla former 3 4ggr/vecka
Företag: Café Candis
Text och foto: Mia Berg-Lundqvist
Artikkeli on julkaistu Företagare-lehdessä 2025