4.10.2018 klo 14:52
Uutinen

Digiaika haastaa autokoulut – Janne Lemponen tykkää enemmän perinteisistä menetelmistä

Kiitos WhatsApp-sovelluksen, autokouluyrittäjä Janne Lemponen, 47, on sunnuntaisinkin stand by: kun oppilas kysyy seuraavan päivän ajotunnista, Lemponen näpyttelee vastauksen. Silti hän tunnustaa olevansa enemmän ”vanhan liiton miehiä”.

– Tykkään mieluummin soittaa ja puhua asiat selviksi, mutta nuorille on viestien lähettäminen luontevampaa, toteaa Lemponen, joka harkitsee nyt Instagramiin liittymistä – vaikka tietääkin puskaradion olevan edelleen yrityksen paras markkinointikanava.

– Facebook on mennyttä elämää. Meillä oli siellä 1600 tykkääjää ja sivut olivat aktiivisessa käytössä. Nykyään Facebook ei ole enää nuorten juttu. Siksi täytyisi keksiä jotain muuta.

Pohjalaiseen perinteeseen kuuluu, että 18-vuotiaana hankitaan ajokortti ja oma auto. Mopoautoilukin on Etelä-Pohjanmaalla erittäin suosittua: Suomesta tuskin löytyy toista yläkoulua, jonka parkkipaikalla olisi yhtä paljon mopoautoja kuin Seinäjoen Marttilan koululla.

Tähän perustuu myös Janne Lemposen isän Olavi Lemposen vuonna 1995 perustaman PRO Drivers Ajokoulu Oy:n toiminta. Perheyritys siirtyi Jannelle 18 vuotta sitten.

Neljä henkilöä työllistävän PRO Driversin autotallissa on kolme autoa sekä lukuisia mopoja ja moottoripyöriä. Mopoautotunteja annetaan kilpailijalta vuokrattavalla menopelillä, mikä kertoo autokoulujen välisestä yhteistyöstä.

– Ennen oli autokoulujen kesken niin kova kisa, että luotiliivit päällä piti kulkea. Nykyään ollaan kavereita ja nostetaan kättä, nauraa Lemponen ja laskee Seinäjoella toimivien autokoulujen määräksi seitsemän.

Ajotunteja simulaattorilla

Digitalisaatio on muuttanut alaa paljon, eikä muutokselle näy loppua. Juuri nyt autokouluissa sopeudutaan 1.7.2018 voimaan tulleen ajokorttilain ja kuljettajantutkinnon uudistukseen, joka vei teoriaopetuksen verkkoon. Ajotunneista puolet on nykyään mahdollista ajaa simulaattorilla.

Uudistus tiesi niin ikään tutkintovaatimusten tiukkenemista, mikä on Lemposen mielestä käsittämätön yhtälö.

– Olen kuullut tapauksista, joissa teoriakoe ei ole mennyt läpi vielä viidennelläkään yrittämällä.

– Uudistukset ovat tervetulleita, jos ne ovat järkeviä. Hullulta tuntuu, että esimerkiksi liukkaan kelin rataharjoittelun voi tehdä simulaattorilla. Kuvaruutua tuijottamalla ei mitenkään voi saada samanlaista tuntumaa kuin ajoradalla.

Autokoulun rooli muuttuu

Opettaminen on aina ollut Lemposen työn suola. Nyt opetus siirtyy itseopiskelun tieltä historiaan, ja autokoulun rooli väkisinkin muuttuu.

– Olen tykännyt opetustilanteista. Siinä näkee, millä asenteella kaveri on matkassa, ja asenteisiin voi myös vaikuttaa. Myös erilaiset tarinat ja esimerkit ovat jääneet oppilailla mieleen. Kun asioita opiskellaan netissä, tällainen vuorovaikutus jää kokonaan pois.

Pro Drivers ei ainakaan tällä tietoa ole hankkimassa simulaattoria, vaan tarjoaa asiakkailleen edelleen oikeaa ajo-opetusta oikeilla autoilla.

– Kyllähän simulaattoriopetus olisi kustannustehokkaampaa, mutta tässäkin asiassa luotan enemmän vanhoihin menetelmiin.

Autokouluyrittäjä tietää, että isot, simulaattoriajoa tarjoavat ketjut rantautuvat pikkuhiljaa myös omalle tontille. Tämä tarkoittaa kilpailun kovenemista. Valppaana on siis oltava.

– Pitäisi olla aallonharjalla eikä pohjalla, tuumaa Lemponen ja ryhtyy miettimään seuraavaa siirtoa.

– Ei siihenkään kauaa mene, kun kuljettaja voi istua auton takapenkillä ja lukea Aku Ankkaa. Toivottavasti olen silloin jo eläkkeellä, hän naurahtaa.

Janne Lemponen kertoi yrittäjätarinansa Yrittäjän digikoulussa Seinäjoella. Fennian, Elisan ja Holvin vetämiin digityöpajoihin osallistui Seinäjoella reilut 20 yrittäjää.

Pirjo Latva-Mantila

toimitus(at)yrittajat.fi