YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Emil Riikonen, 13, ei lannistunut kokemastaan kiusaamisesta – Nyt hänellä on oma vaatemerkki ja isot visiot: ”Kiinasta en halua tilata mitään”
Joensuulaisnuorukainen on innostunut vaatesuunnittelusta ja TikTok-markkinoinnista.
Emil Riikonen, 13, ei ole jäänyt miettimään, pitäisikö omia ideoita toteuttaa nuorella iällä. Riikonen on laittanut pystyyn oman vaatemerkin ja 4H-yrityksen. Zouls-merkkisiä huppareita nuorukainen myy omalla verkkosivustollaan.
Yritys sai alkunsa nelisen kuukautta sitten. Emil kertoo kokeneensa rajua koulukiusaamista ja yksinäisyyttä, minkä seurauksena hän alkoi miettiä omaa yritystoimintaa.
– Ajattelin että vitsi kun olisi jotain tekemistä. Minulla ei ole ollut kavereita, joiden kanssa voisi tehdä tavallisia nuorten juttuja, hän kertoo.
Joensuulainen on ollut pitkään kiinnostunut vaatteista. Ensimmäisenä mieleen tulivat streetwear-tyyppiset hupparit, joita Emil on itsekin tykännyt käyttää. Kannustusta yrityksen perustamiseen poika sai Motora-kansantanssiryhmästä, jossa hän on ollut mukana yli kymmenen vuotta.
Suunnitteluun Emil kertoo käyttävänsä Canva- ja Adobe Express -ohjelmistoja. Apua digitaaliseen suunnitteluun hän sai mummiltaan, joka toimii myös pojan yritysohjaajana.
Suunnitteluvaiheessa poika kysyi somessa nuorilta, millaisia vaatteita he haluaisivat käyttää. Tulevaisuudessa hän aikoo lanseerata huppareiden lisäksi t-paitoja ja housuja. Vaatteet tulevat osin Suomesta, osin Euroopasta ja ne painatetaan Joensuussa.
– Kiinasta en halua tilata mitään, koska vaatteissa käytetty materiaali ei ole mielestäni laadukasta, Emil perustelee.
”Koulunkäynti tulee silti aina ensimmäisenä.”
Emil Riikonen
Kateellisuus muuttuu kannustukseksi
Emil myöntää, että 4H-yrityksen pyörittäminen on vaikuttanut koulunkäyntiin. Merkittävä osa vapaa-ajasta kuluu työasioihin. Hän hoitaa pakkauksen ja toimittamisen Postiin ja laskuttaa asiakkaat itse.
– Koulunkäynti tulee silti aina ensimmäisenä.
Etenkin TikTokissa vaatteitaan markkinoiva Emil kertoo saaneensa myös negatiivista palautetta. Osa kavereista on ollut kateellisia yritystoiminnasta.
– Kyllähän se tuntuu pahalta, mutta olen tottunut. Somekiusaaminen koskee nykyään monia. Kun olen kertonut kavereille yrityksestäni tarkemmin, kateellisuus on muuttunut kannustamisen puolelle.
Emilillä on äidin mukaan ”ison maailman visioita”, joiden pohjaksi poika on katsellut YouTubesta amerikkalaisia yritysvalmennusvideoita.
Äiti: Yritämme pitää jalat maassa
Äiti Cecilia Riikonen on seurannut mielissään vierestä poikansa touhuja, vaikka välillä innostusta on hänen mukaansa hieman liikaakin.
– Onhan tämä kenen tahansa vanhemman kannalta miljoona kertaa positiivisempaa kuin se, että nuori olisi pahanteossa. Olen tukena sen minkä osaan. Emilillä on ihania visioita ja ajatuksia.
– Välillä olemme miettineet, mikä olisi Suomen markkinoiden kannalta paras vaihtoehto. Tässä vaiheessa ei ehkä kannata miettiä maailmanvalloitusta.
Emilillä on äidin mukaan ”ison maailman visioita”, joiden pohjaksi poika on katsellut YouTubesta amerikkalaisia yritysvalmennusvideoita.
– Olemme yrittäneet pitää pojan jalat maassa, äiti hymyilee.
Yrittäjyyteen mallia vanhemmilta
Riikosen perheessä ei ole muita yrittäjiä, mutta Emil on koko ikänsä saanut vaikutteita kulttuurialalla työskenteleviustä läheisistään.
– Olen kulttuurituottaja, ja Emil on kulkenut pienestä pitäen mukanani tv-, elokuva- ja tapahtumatuotannoissa. Oma äitini on puolestaan muusikko ja kulttuurituottaja. Olemme yrittäneet näyttää mallia siihen, että kaikki on mahdollista, jos on valmis tekemään töitä. Emil on oppinut organisoimaan asioita.
Kun Emil kuvaa somevideoitaan omassa huoneessaan, hänen 10-vuotias veljensä tulee usein suuntaamaan led-valot oikeaan suuntaan. Joskus 5-vuotias veli kertoo, mitä mieltä hän on lopputuloksesta.
Äidin mukaan sometekeminen sujuu Emililtä jo kuin ammattilaiselta.
– Tuntuu, että häneltä löytyy tietotaitoa enemmän kuin itse voisi kuvitella. Järjestelmäkamerani lähti aika nopeasti Emilin käyttöön. Usein Emil hyödyntää sitä puhelinta, jossa on paras kamera.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi