YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Fanien kestosuosikki pitää pintansa –Tällainen bändipaita myy enemmän kuin mikään muu
Backstage Rock Shopilla on yksinoikeussopimus noin 60:n eri yhtyeen fanituotteisiin.
Suosikkibändin logolla varustettu musta t-paita L-koossa on fanituote, joka on pitänyt pintansa yli kymmenen vuotta.
– Vaikka valikoimissamme on paljon muutakin, niin musta t-paita myy edelleen eniten, kertoo Backstage Rock Shopin toimitusjohtaja Matti Lehtonen.
Tamperelaisella fanituotealan yrityksellä on yksinoikeussopimus fanituotteisiin noin kuudenkymmenen eri yhtyeen tai artistin kanssa, joiden verkkokauppoja firma myös operoi. Mukana on paljon heviyhtyeitä kuten Amorphis, Nightwish ja Battle Beast, suomirockia kuten Eppu Normaali, PMMP ja Apulanta sekä myös lasten yhtyeitä kuten Hevisaurus ja Fröbelin Palikat.
Yritys myy erilaisten vaatteiden ja asusteiden lisäksi kasseja, mukeja, korvatulppia ynnä muita yhtyeiden logoilla varustettuja tuotteita.
– Suunnittelemme kunkin malliston aina yhteistyössä artistin kanssa. Tuotetta on laidasta laitaan, esimerkiksi Apulannalla on ollut Biolanin kompostori, Lehtonen mainitsee.
Tasaista kasvua
Vuonna 2011 perustettu Backstage Rock Shop on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta, ja viime vuonna se ylsi noin 3,5 miljoonan euron liikevaihtoon. Lehtonen sanoo, että projekteja ja bändejä on tullut lisää pikkuhiljaa.
– Suomessa musiikkialan piirit ovat aika pienet. Kun tekee jonkin asian hyvin, sana leviää.
Backstage Rock Shop myy fanituotteita niin verkossa kuin eri tapahtumissa. Lehtonen antaa haastattelun Turusta, jossa järjestetään viikonloppuna Rockfest.
– Teemme paljon tällaisia festarikeikkoja, joissa myymme kaikkien tapahtumassa esiintyvien artistien tuotteet, Lehtonen kertoo.
Yritys tekee noin kymmenkunta festaria kesässä. Se hoitaa virallisena yhteistyökumppanina esimerkiksi Tuskan, Provinssirockin, Ilosaarirockin ja Ruisrockin koko fanituotemyynnin ja onkin tänä vuonna fanituotealan suurin toimija Suomen kesäfestivaaleilla.

Puolet verkkokaupasta
Lehtonen kertoo, että firma laitettiin pystyyn kahden muun yrittäjän kanssa vuonna 2011. Kaikilla oli taustaa musiikkialalla toimimisesta. Lehtonen itse pyöritti tuohon aikaan Backstage Alliance -nimisen musiikkiyhtiön fanituotepuolta ja kiersi eri bändien kanssa muun muassa paitamyyjänä. Backstage Rock Shop syntyi, kun kolme liikekumppania osti Backstage Alliancen fanituotepuolen.
– Silloin mukana oli vain muutama bändi, mutta lähdimme kasvattamaan toimintaa pikkuhiljaa, Lehtonen kertoo.
Nykyisin Bacstage Rock Shop tarjoaa kaikki fanituotealan palvelut: tuotannon, kuluttajaverkkokaupan, livemyynnin ja B2B-myynnin.
Lehtonen arvioi, että verkkokaupasta tulee noin puolet kaikesta myynnistä. Pääsääntöisesti 12 henkilöä työllistävä Backstage Rock Shop hoitaa itse myös myynnin eri tapahtumissa. Tuotteiden ja vaatteiden logojen suunnittelussa yritys tekee yhteistyötä kulloisenkin bändin kanssa. Lisäksi yrityksellä on oma suunnittelija ja freelancereita. Tuotteiden valmistamiseen käytetään alihankkijoita.
Laatutietoiset fanit
Lehtonen arvioi, että Backstage Rock Shopin tulevaisuus näyttää valoisalta.
– Kesä on meille tietysti iso sesonki, kun on paljon festareita ja noin 150 keikkaa. Syksyllä luvassa on kiertueita ja muutama iso julkaisu.
Backstage Rock Shopin toimitila sijaitsee Tampereen Pirkkalassa, jossa varastoa on vastikään laajennettu 800 neliöstä noin 1 000 neliöön.
Vaikka musta paita pysyykin fanien ikisuosikkina, jotkut asiat ovat muuttuneet fanituotealalla kymmenessä vuodessa.
– Ihmiset ovat laatutietoisempia kuin ennen, Lehtonen pohtii.
Tekstiilien vastuullisuuden ja ekologisuuden perään saatetaan kysellä paljonkin.
– Kärjistetysti sanottuna 20 vuotta sitten tekstiilin laadulla ei ollut mitään merkitystä, kunhan siinä oli hieno painatus. Nykyisin fani valittaa huonolaatuisesta tuotteesta artistille, ja artisti valittaa tuotteen myyjälle, eikä siinä voita kukaan.
Backstage Rock Shop käyttää tuotteissaan laadukkaita materiaaleja, ja esimerkiksi luomupuuvillasta valmistetaan paljon tuotteita.
– Kriteerimme on se, että tuotteen laatu on sellainen, että sitä voisi käyttää itsekin ja maksaa siitä hinnan, joka siitä pyydetään, Lehtonen painottaa.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Kaisu Puranen