YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Finsoffat Jarmo Honkanen – Kotimaisuuden arvostus on lisääntynyt
Finsoffat Keravalta on takonut hyvää tulosta aikana, jolloin moni muu yritys on supistunut. Viimeisten vuosien aikana on tullut yksi myymälä lisää Helsingin keskustaan, työntekijöiden määrä on kasvanut 25:stä 37:ään ja liikevaihto viisi prosenttia kesäkuun lopussa päättyneellä tilikaudella. Mikä on yrityksen salaisuus?
Yrittäjä Jarmo Honkanen on selvästi täynnä virtaa, sillä kyseessä on ensimmäinen työpäivä kesäloman jälkeen.
– En kuulu yrittäjiin, jotka eivät koskaan pidä lomia. Ajatukset puuroutuu, jos ei lomaile. Töitä kyllä paiskin, muutama vuosi sitten aamuseitsemältä alkaneet työpäivät päättyivät vasta illalla kahdeksan maissa. Viime syksystä olen lähtenyt tarkoituksella lisäämään vapaa-aikaa, työpäivä pitäisi saada päättymään viimeistään kuudelta ja kuntosalilla käyn 2-3 kertaa viikossa, toteaa yrittäjä ja toimitusjohtaja Jarmo Honkanen, joka ajaa myös 4-5 rallia vuodessa, ajokkina Ford Fiesta Rally 3.
– Päivä ei aina mene kuten on ajatellut. Jotain yllättävää tapahtuu usein. Yrittäjyys vaatii paineensietokykyä. Pitkäjänteisyyttä, mutta myös nopeita päätöksiä – pitää olla suunta. Jos pelkää liikaa epäonnistumista, ei kasva ikinä. Pitää kyetä kysymään itseään viisaammilta, palkkaamaankin heitä.
Menestyksen salaisuudet
Finsoffat valittiin Keravan Vuoden Yrittäjäksi vuonna 2016. Sen jälkeen menestystä on vain tullut lisää, vaikka välissä oli koronakin.
– Kun korona alkoi 2020, kaikki pysähtyi kuin seinään. Hiljaisuutta kesti kuusi viikkoa, josta selvisimme juuri ja juuri ilman lomautuksia. Mutta toukokuussa myynti kasvoi rajusti, kun ihmiset eivät päässeet matkustamaan ja panostivat kotioloihin. Kasvoimme koronan aikana, Jarmo Honkanen toteaa.
– Kotimaisuuden arvostus on lisääntynyt. Aiemmin tuntui että vain vanhemmat ihmiset arvostivat kotimaisuutta, pitkäikäisyyttä ja korkeaa laatua, nyt myös nuorempi väki haluaa lähellä tuotettua suomalaista, sekä hyvää palvelua.

Finsoffien ideologiaan kuuluu se, että he eivät myymällä myy, vaan asiakkaille etsitään tarpeiden mukaan juuri oikea, sopiva tuote. Oma henkilökunta toimittaa huonekalut koteihin, asentavat ne ja korjaavat pakkausjätteet pois. Tämä toiminta on saanut kiitosta.
Tuontisohvat ovat jääneet pois. Kaikki sohvat ovat kotimaisia ja Finsoffat valmistaa sohvista 95 % itse Keravalla. Tämä mahdollistaa tuotteiden räätälöinnin asiakkaan toiveiden mukaan. Suurin osa myynnistä on sohvia. Muita tuotteita ovat sängyt ja matot.
Finsoffat myös korjaa omia sohviaan, jos vaikka perheen kullannuppu on innostunut piirtämään tai koira pureksimaan sohvaan. Uudessa mallistossa on enenevässä määrin tarjolla vaihtopäällisiä, jos haluaa vaikka muutaman vuoden päästä vaihtaa muuten saman sohvan eri väriseksi tai pestä päällisen. Koko sohva voidaan pukea uudestaan.
– Yleinen tilanne huonekalumarkkinoilla on ollut heikko, mutta me olemme pärjänneet keskimääräistä paremmin. Palvelu ja pitkäjänteinen työ on tuottanut tulosta. Olemme löytäneet oman kohderyhmämme, joka arvostaa toimintamalliamme.
Satsauksia markkinointiin
Finsoffilla on oma markkinointitiimi, jossa on kolme henkeä, mm. markkinointi- ja digivastaava sekä viestintävastaava. Markkinointiin on panostettu vaikeista ajoista huolimatta, markkinointibudjetti on kasvanut, millä on haettu ja saatu tunnettuutta – ja lisää kauppaa.
Finsoffat on näkynyt etenkin urheilussa, kuten yleisurheilussa ja hiihdossa. Nyt viimeksi firma vilahti Kalevan kisoissa. Hiihdossa on oltu mukana Suomen Cupissa. Jo kolmatta kautta olemme yksi hiihtäjä Jasmi Joensuun pääyhteistyökumppaneista. Pyrkimys on tukea suomalaista liikuntaa ja urheilua – ja saada TV-näkyvyyttä.
– Verkkokaupan pitää olla kunnossa, vaikka voisi kuvitella, että jokainen haluaa koeistua sohvan ennen hankintaa. Nuoriso on kuitenkin tottunut ja kasvanut käyttämään digitaalisia laitteita, eivätkä välttämättä edes halua tehdä kauppaa perinteisellä tavalla. Netissä on edelleen kasvunvaraa, toteaa Honkanen, jonka yrityksen liikevaihto on noin kuusi miljoonaa euroa.
Lisää tilaa ja myymälöitä
Jarmo Honkasen yrittäjävanhemmat Martti ja Linnea Honkanen perustivat sohvatehtaan Kellokoskelle 1970. Sukupolvenvaihdos tapahtui 2005 ja Keravalle yritys muutti vuonna 2008.
Toimitilat ovat jälleen alkaneet käydä pieniksi. Tuotanto- ja myymälätilaa laajennettiin viimeksi vuonna 2016. Loppuvuodesta 2025 valmistuu 750 m2 uutta tuotanto- ja varastotilaa, jonka jälkeen Keravalla on lähes 3500 m2 omaa tuotantotilaa ja myymäläneliöitä kahdessa kerroksessa yhteensä 600 m2.

– Suurin osa liikevaihdostamme tulee pääkaupunkiseudun myymälöistämme, joita on Keravan lisäksi Porttipuistossa Vantaalla sekä uusimpana Kalevankadulla Helsingin keskustassa. Jälleenmyyjiä on nykyisin kolmisenkymmentä Keravan ja Oulun välissä, Honkanen toteaa.
Yksityisiä, pienempiä huonekaluliikkeitä on pudonnut pois markkinoilta, mikä näkyy jälleenmyyjien lukumäärän vähentymisenä.
Positiivisuutta ja yhteistyöhenkeä
– Hallitus on hoitanut yrittäjien asiaa. Vaikka irtisanominen on helpompaa, ei kukaan potki pihalle tuottavaa työntekijää. Se on yrittäjälle kova stressitekijä, jos joutuu irtisanomaan osaavan henkilön. Jokainen yrittäjä haluaa pitää kiinni hyvistä työntekijöistä, Honkanen toteaa.

– Yrittäjät ja työntekijät eivät voi olla toistensa vihollisia, molemmat tarvitsevat molempia. Uskon että pk-yrityksissä katsotaan asioita pitkäjänteisemmin kuin pörssiyrityksissä. Yrityksen pitää tehdä tulosta, mutta on myös henkilökunnan etu, että yritys on terve ja kestää myös vaikeita aikoja.
– Meidän työntekijät ovat pitkäaikaisia. Olemme saaneet hyviä työntekijöitä, vaikka rekrytointi ei ole helppoa, sillä nykyään kädellä tekijöitä on vähemmän.
Jarmo Honkanen peräänkuuluttaa yhteistyötä ja positiivista henkeä kaikkeen tekemiseen. Sitä hänelle itselleen kumpuaa kotoa, kun perheeseen kuuluu yksitoista lasta.
Jukka Nissinen