YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Hämeenlinnan Vuoden Yrittäjä 2025, Vanajan Keksit Oy: Kotimaisen keksin tuoksu kantautuu vientimarkkinoille asti
– Oma laatukriteerimme on: Tuotteen pitää olla niin hyvä, että kuluttaja hurmaantuu ostamaan sen toistekin ja aina uudestaan, kuvailee Vanajan Keksit Oy:n toimitusjohtaja ja osakas Jouko Salonen.
Hämeenlinnan Kantolassa aloitettiin keksituotanto jo vuonna 1960. Osuustukkukauppa OTK:n, EKA-Yhtymän, Meiran ja Orklan omistusvaiheista suomalaisten rakastama Kantolan -keksibrändi myytiin vuonna 2000 ja tuotanto siirtyi Ruotsin Göteborgiin. Kantolassa sijaitsevalla keksitehtaalla korppujen ja vohvelien tuotanto jatkui suomalaisessa omistuksessa uuden osakeyhtiön, Vanajan Korppu Oy:n toimesta.
Omistuspohja muuttui jälleen 2006 syksyllä. Toimitusjohtaja Jouko Salonen liittyi omistajatiimiin vuonna 2007 ja yhtiön nimi vaihdettiin Vanajan Keksit Oy:ksi. Samoihin aikoihin yritys lanseerasi uudistuneen Vanajan-brändin. Keksitehdas toimii edelleen samoilla sijoilla Kantolassa, mistä keksien tuoksu on tuttu jo vuosikymmenten ajalta.
– Teimme tuotteille täydellisen reseptiuudistuksen ja takkuileva konekantakin saatiin modernisoitua nykyaikaan. Rytminmuutos auttoi – volyymit kasvoivat ja katettakin alkoi kertyä. Elämä on sattumien summaa, en minä lapsena osannut haaveilla keksitehtailijan urasta, naurahtaa insinöörikoulutuksen saanut Salonen.
Jouko Salosen lisäksi Vanajan Keksit Oy:n osakkaita ovat Markku Helander ja Tanja sekä Risto Koivisto. Yrityksen liikevaihto vuodelta 2024 oli 9,2 miljoonaa euroa ja yritys työllistää tällä hetkellä 34 henkilöä. Noin 20 prosenttia tuotannosta viedään Pohjoismaihin. Vanajan on yrityksen pääbrändi, jonka lisäksi valmistetaan kauppaketjujen omia private label -tuotteita.
– Kehitystä on tapahtunut kaikilla osa-alueilla, niin kotimaassa kuin vientimarkkinoilla. Ei se pelkkää tuuria ole, olemme onnistuneet toimimaan systemaattisesti oikein.
Yleisesti ollaan huolissaan suomalaisen tuotannon kilpailukyvystä. Salonen puhuu vahvasti kotimaisuuden puolesta. Kaikki tuotteet valmistetaan Hämeenlinnan keksitehtaalla. Myös kotimaisia raaka-aineita hankitaan niin pitkälti kuin se on mahdollista.
– Pitää osata ostaa oikein raaka-aineet, hinnoitella järkevästi ja pystyä niiden välissä jalostamaan tuotteet tehokkaasti, mutta laadukkaasti. Elintarvikepuolella kotimaisen tuotteen arvostus – myös työllistävän vaikutuksen tähden – on onneksi ollut aina korkealla, toteaa Salonen.
Palmujen alta sydänystävällisempään tuotantoon
Etenkin elintarvikepuolella kuluttajat kuuluttavat vahvasti vastuullisuuden perään. Vanajan Keksit Oy:n vastuullisuusstrategia perustuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin (SDG). Lisäksi Salonen täsmentää, että tuotannossa käytettävät tuontiraaka-aineet, kuten esimerkiksi suklaa ja kaakao, ovat vastuullisesti tuotettuja. Vastuullisuutta ohjaavat myös laatustandardit ja kauppaketjujen korkeat laatuvaatimukset.
– Oman tuotannon jätteet hyödynnetään bioenergiana. Energian käyttöä tehostetaan lämpöpumpuilla ja ensi vuonna rakennamme aurinkovoimalan uusiutuvan energian lähteeksi tehtaallemme. Hävikin minimointi ja energian hallinta ovat ekologisuuden ohella myös kilpailukykyyn vaikuttavia kustannustekijöitä.
Eettisyys ja terveellisyys ovat inspiroineet myös Vanajan tuotteiden reseptiikkaa. Salonen kertoo, että yritys siirtyi ensimmäisenä Suomessa rypsiöljypohjaiseen leivontaan. Aikanaan polemiikkia herättänyttä palmuöljyä ja muita rasvaseoksia ei ole käytetty vuosikausiin.
– Pyrimme tekemään tuotteistamme hieman parempia ja terveellisempiä kuin muut. Olemme saaneet useille tuotteillemme ravitsemuksellisesta laadusta myönnetyn Sydänmerkin. Kun raaka-aineet ovat laadukkaita, asioista ei tingitä herkullisuuden kustannuksella, vakuuttaa Salonen.
Keksitehtaalla toimii 34 henkilöä varsin erilaisilla ammatti- ja työtaustoilla. Salonen kertoo, että ei tarvitse olla välttämättä leipuri tai kondiittori, koska yritys kouluttaa tehtäviin varsin itsenäisesti.
– Töihimme soveltuvien tekijöiden saatavuus on vaihdellut vuosien varrella, mutta tällä hetkellä meillä on varsin osaava tiimi, missä tekijät ovat kehittyneet vahvoiksi osaajiksi tehtäviensä myötä.
Jouko Salonen kertoo viime vuosien tuoneet sopivaa rentoutta yrittäjyyteen. Organisaatio on vielä sen kokoinen, että hän itsekin pystyy olemaan arjen tekemisessä mukana ja kommunikoimaan päivittäin henkilökunnan kanssa.
– Tässä on itsekin kasvanut ja terveellä tavalla rutinoitunut vuosien varrella. Yritys on tavallaan kasvanut osaksi itseä. Haluan koko ajan tietää, miten meillä menee ja että henkilökunnalla asiat ovat hyvin.
Vanajan Keksit pyrkii jatkossa säilyttämään markkina-asemansa ja Salonen myöntää, että kasvullekin on sijaa.
– Hallittu ja kannattava kasvu on suuntamme. Jos itse pysähdyt, niin aina joku pyrkii ohi vasemmalta tai oikealta. Kauppojen hyllyjä katsoessa meillä kyllä riittää vielä tekemistä niin kotimaassa kuin vientimarkkinoilla, kiteyttää Jouko Salonen.
Teksti: Pasi Nuutinen
Kuva: Michaela Mostynova
FAKTAA
Perustettu 2007
Kotipaikka Hämeenlinna
Toimiala: Elintarviketuotteet
Liikevaihto 2024: 9,2 M €
Henkilökuntaa: 34