YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sähköpotkulauta on humalaisen käsissä vaarallinen kapistus
Jos otat – älä aja, kuului vanha liikennevalistusslogan. Ja se pitää ihan hyvin kutinsa myös sähköpotkulautojen osalta. Sen yhteenvedon voi tehdä Tampereen yliopistollisen sairaalan tutkimuksesta. Siinä syynissä olivat Taysin ensiavussa hoidetut sähköpotkulautavammat. Mukaan siihen otettiin potilaat, jotka olivat loukkaantuneet skuuteilla huhtikuun 2019 ja huhtikuun 2021 välillä.
Sähköpotkulautavammoista on julkaistu maailmalla runsaasti tutkimuksia ja yleisimmät vammatyypit on kuvattu melko hyvin. Vammojen määriä suhteessa lautojen käyttömääriin käsitteleviä tutkimuksia ei ole kuitenkaan aiemmin julkaistu. Tampere tarjosi tähän oivan laboratorion.
− Meillä on ainutlaatuinen terveydenhuoltojärjestelmä ja kaupunkialueellamme on vain yksi päivystävä sairaala. Lisäksi Tampereella on toiminut tietyn ajan vain kaksi sähköpotkulautoja vuokraavaa yritystä. Näin oli mahdollista pyytää yrityksiltä käyttäjämäärätiedot ja suhteuttaa ne potilasmääriin, taustoittaa päätutkija, dosentti Aleksi Reito.
Skuutti kohottaa vammariskiä
Taysin tutkimuksessa ensiapua vaatineiden sähköpotkulaudalla tapahtuneiden loukkaantumisten määrä oli 18 sataatuhatta käyttökertaa kohden. Vakavien loukkaantumisten ilmaantuvuus oli 5,9 sataatuhatta käyttökertaa kohden. Suoraa vertailutietoa on saatavilla niukasti, mutta esimerkiksi vuonna 2007 julkaistussa australialaisessa tutkimuksessa 100 000 pyöräilykilometriä kohtaan raportoitiin vain 2,3 ensiapua vaatinutta tapaturmaa.
– Kyllä skuuttiin siis vaikuttaisi liittyvän kohonnut vammariski, Reito vertaa.
Maistissa ei kannata matkata
Yöllinen ajoaika ja etenkin humalatila nostavat onnettomuusriskiä vielä huomattavasti korkeammaksi. Jopa 44 prosenttia tutkimuksiin kirjatuista onnettomuuksista ajoittui puolenyön ja aamukuuden välille. Ja yli puolet onnettomuuteen joutuneista oli humalassa ensiapuun saapuessaan.
–Lisäksi joka kuudes tuli ensiapuun viivästyneesti, joista osalla alkoholi luultavasti näytteli osaa, päätutkija huomauttaa.
Yhteensä kahden tutkimusvuoden aikana kirjattiin 335 sähköpotkulautailun ajamisesta johtunutta ensiapukäyntiä. Mikään vammatyyppi ei ollut selkeästi yliedustettuna vaan vammoja oli tasaisesti pään ja raajojen alueella. Vakavimmat vammat olivat pään ja kasvojen alueen vaikeita murtumia.
− Tyypillinen potilas on nuori aikuinen, joka alkoholin vaikutuksen alaisena loukkaa itsensä yöaikaan. Valitettavasti osalla potilaista oli vakavia ja pitkäaikaista, jopa pysyvää haittaa aiheuttavia vammoja.
Muutama ehdotus jatkotoimenpiteiksi
Aleksi Reiton mukaan tutkimuksessa saadut tulokset ovat tärkeitä vertailuarvoja, kun jatkossa mietitään mahdollisten lautojen turvallisuutta edistävien toimenpiteiden tehoa. Ja onpa hänelle hetikin heittää muutama ehdotus.
– Nopeasti tulee mieleen alkolukko, yölliset rajoitteet tai ”skuuttiajokortti”. Ja ilman tutkimustammekin näkisin kyllä promillerajalle vankat perusteet, Reito listaa. Hänen mukaansa idea tutkimuksen tekemiseen saatiin käytännön havainnoista.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 10.5.2022
Ville Kulmala