24.11.2021 klo 09:01
Uutinen

Hurmaava autoilu

”Mobility is changing in front of our eyes”, Gunnar Froh, Wunder Mobility

Autoilu on samanaikaisesti arkipäivän ketterä liikkumisratkaisu ja kaupunkiliikkumisen ruuhkapainajainen. Maailman kaupungit painivat autojen ongelmien kanssa: ruuhkat, päästöt ja pysäköinti. Millaiset innovaatiot muuttavat tilannetta?

Autojen sähköistyminen on nyanssi suuremmassa liikkumiskulttuurin muutoksessa. Tarkastelemme neljää muutostrendiä: kaupunkisuunnittelu, jaetut kulkuvälineet, robottiautot ja lentävät autot.

City Hawk lentoauto
CITY HAWK lentoauto.
Lähde: urbanaero.com/cityhawk

Kaupunkisuunnittelu. Liikkumista tukevat tehokkaimmat ratkaisut tulevat kaupunkisuunnittelun kautta. Kun kokonaisuus on hyvin suunniteltu, autoilun kokonaistarve vähenee ja kevyet liikkumisratkaisut, kuten kävely, ovat yhä useammin haluttavin tapa liikkua.

Kaupunkisuunnittelussa on voimakas käveltävien kaupunkien kehitystrendi. Strategisena tavoitteena on siirtää liikkumista pois autoista. Esimerkkejä löytyy mm. Amsterdamista, Hampurista, Kööpenhaminasta ja Tampereelta.

”Cities will understand the need for shared mobility.” Lukas Neckermann, Splyt

Jaetut kulkuvälineet. On-demand liikkumisratkaisut rullaavat eurooppalaisiin kaupunkeihin. Tuttuja ovat kaikkialla lojuvat potkulaudat. Ilmiö ja muutos on kuitenkin suurempi. Hampurissa voi kadulta napata käyttöönsä sähkömopon, moottoripyörän tai auton.

Uusien liikkumisratkaisujen (micromobility, shared mobility) toimijoita on Euroopassa satoja. Erityisesti dataratkaisujen kehittäjiä on runsaasti. On syntymässä uusi liikkumispalveluiden teollisuus. Tamperelainen Scouter Mobility tuo markkinoille uudenlaisen sosiaalisen liikkumisen ratkaisun, Scouterin.

Mielenkiintoisena ilmiönä ovat liikkumisen supersovellukset, jotka kokoavat useita palveluita yhteen, mm. yhdistämällä Uberin, Woltin ja Tierin. Käyttäjä voi tilata kerralla esimerkiksi kulkuneuvon ovelle ja aterian kotiin. Supersovellusten isompi vaikutus tulee datan yhdistelystä.

”Liikkumisen vaihtoehdot pitää olla selkeästi löydettävissä, esim. Googlessa. Aikataulujen tuijottaminen on vanhanaikaista. Hyvä sovellus kertoo, kuinka pääsen helpoiten kohteeseeni, ja mistä paras liikkumisratkaisu tarpeeseeni löytyy. Tässä on suuria innovaatiomahdollisuuksia.” Thomas Grübel, Govecs.

Robottiautojen kehitys on kiivasta. Ensimmäisen sukupolven autonomisia ajoneuvoja on jo liikenteessä monenlaisina pilotteina. Green Mobility tuo ensi vuonna Kööpenhaminan kaduille 25 autonomista sähköautoa, joiden kyytiin voi hypätä kännykkäsovelluksen avulla. Indianapoliksessa ajettiin lokakuussa robottiautojen kisa. Kuskeina olivat algoritmit. Voittajan keskinopeus oli 218km/h.

Riippumatta siitä missä tahdissa autonomiset autot tulevat liikenteeseen, niiden kehittäminen tuottaa hyödyllisiä innovaatioita, kuten kaistavahdit, samoin kuin formula -kisailu on parantanut perusautoja.

Lentävä autot ovat olleet tieteisfantasioiden vakiosisältöä yli 80 vuotta. Ensimmäinen dokumentoitu lentoauto on Convair Model 118 vuodelta 1947. Sci-fi on muuttunut todeksi. Hiljattain on julkaistu useita lentolaitteita, jotka ovat saaneet rahoituksen ja etenevät kohti massatuotantoa, sähköisiä jokainen:

  • Slovakialainen Aircar on lentävä hybridiauto, joka kulkee sekä ilmassa, että maantiellä.
  • Israelilainen Urban Aeronautics keräsi 100M€ rahoituksen siivettömän City Hawk lentoauton toteutukseen.
  • Air One on myös israelilainen lentoauto, joka valmistautuu massavalmistukseen.
  •  Jetpack Aviation tuo markkinoille lentävän sähkömoottoripyörän, Speederin (USA).
  • Jetson on ruotsalaisen yhtiön kehittämä lentoauto, jonka prototyyppi lensi jo 2018.
Pekka Ketola Ideascout Oy
Innovaatiotutka on uusi säännöllisesti Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä julkaistava artikkeli. Sen kirjoittaja Pekka Ketola on filosofian tohtori, innovaattori ja tutkija, jolla on yli 20 vuoden käytännön kokemus käyttäjäkeskeisestä tuotekehityksestä. Hänen yrityksensä Ideascout Oy:n intohimona on paremman tulevaisuuden rakentaminen

Innovaatiotutka ennakoi, miten liikkumisen muuttuminen näkyy Pirkanmaalla:

1. Uudenlaisia kevyitä kulkuneuvoja tulee auton ja polkupyörän välimaastoon.

2. Parkkitalot muuntuvat liikkumisratkaisujen palveluhubeiksi. Autojen osuus vähenee.

3. Ajoneuvojen henkilökohtainen omistajuus vähenee.

4. Sopiva ajoneuvo on aina saatavissa oikeassa paikassa.

5. Lähiliikenteen (5-20km) edullisia lentoratkaisuja tulee saataville.

6. Kaupunkien liikennestrategiat huomioivat jaettujen ajoneuvojen yleistymisen.

7. Liikkumisen ja supersovellusten tuottamasta datasta tulee mobiilikultaa.

8. Pirkanmaalle syntyy suuri määrä uusia mikromobility -yrityksiä.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 16.11.2021