Podcast: Huijaussoittojen tehtailu vaikeutui
Viime vuoden kesällä Traficomilta tuli määräys, jonka mukaan lankapuhelinnumeroiden aitous tulee tarkastaa. Tämän vuoden loppusyksyllä määräys laajeni myös matkapuhelinnumeroihin. Kuva: Getty Images
6.12.2023 klo 08:12
Uutinen

Hyviä uutisia: Tämän takia huijari ei enää soita yhtä usein kuin aikaisemmin – ”On todettu, ettei kannata”

Puhelin- ja tekstiviestihuijausten tekeminen on vaikeutunut, mutta tietokirjailija Petteri Järvinen kehottaa olemaan edelleen varuillaan.

– Meistä melkein jokainen on huijattavissa, jos huijaus osuu oikeaan aikaan kuten esimerkiksi yhteydenotto pankista. Ketä tahansa voi huijata, myös ammattilaisia. Entistä tärkeämpää on katsoa mobiililaitteen näyttöä huolellisesti. Monesti emme keskity vaan teemme montaa asiaa samaan aikaan, tietokirjailija Petteri Järvinen neuvoo Yrittäjän podcastin syyskauden viimeisessä jaksossa.

Muun muassa Nordea on äskettäin kertonut, että verkkopetoksia tehdään nyt enemmän kuin koskaan. Samalla pankkien kyky havaita huijauksia on parantunut.

– Kaikki huijaustyypit ovat olleet kasvussa ja kasvua on olut sadan prosentin molemmin puolin. Onneksi myös puolustus on terhakoitunut, Järvinen muistuttaa Yrittäjän podcastissa.

– Nordean tuoreimmassa tilastossa näkyy se, että pankeille on käynyt muutamia isoja virheitä, jotka ovat mahdollistaneet isompia huijauksia pankin nimissä. S-Pankki on esimerkiksi ollut tähän liittyen uutisissa. Näissä tapauksissa uhria ei voi syyttää, koska huijaukset ovat ovelasti tehtyjä ja ainakin yksi tapaus on perustunut pankin järjestelmässä olleeseen virheeseen, tietokirjailija jatkaa.

Puhelinhuijaukset vaikeutuivat

Myönteistä kehitystä on tapahtunut muun muassa puhelinhuijauksissa, joissa on yleensä naamioiduttu muun muassa Microsoftin it-tueksi. Huijari saattoi päästä käyttäjän koneelle ja pahimmillaan sai tunnukset pankkitilille.

– Pitkään Suomessa kerrottiin, ettei moiseen voi puuttua, koska soitot tulevat yleensä Intiasta kansainvälistä mobiiliverkkoa pitkin ja välissä on operaattoreita, jotka eivät tarkista numeron oikeellisuutta. Viime vuoden kesällä Traficomilta tuli määräys, jonka mukaan lankapuhelinnumeroiden aitous tulee tarkastaa ja tämän vuoden loppusyksyllä määräys laajeni myös matkapuhelinnumeroihin. Niin siinä kävi, että väärennetyt numerot vähenivät kuin veitsellä leikaten. Nyt kun huijaussoitto tulee, puhelimen näytöllä ei näy väärennetty suomalainen numero vaan rehellisesti ulkomaalainen numero.

Järvinen pitää mahdollisena, että tämän takia huijaussoittojen määrä on vähentynyt.

– Sellaista olen kuullut. Luultavasti rosvot ovat siirtyneet kohdistamaan markkinointia maihin, joissa tällaista huijausta ei pysty estämään. On todettu, ettei Suomeen kannata soitella. Käyttäjien pitää silti olla varuillaan.

”Nyt kun huijaussoitto tulee, puhelimen näytöllä ei näy väärennetty suomalainen numero vaan rehellisesti ulkomaalainen numero.”

Petteri Järvinen, tietokirjailija

Tekstiviestihuijauksille stoppi?

Huijaussoittojen ohella myös huijaustekstiviestit on saatu Suomessa kuriin. Järvinen avaa asiaa podcastissa.

– Marraskuussa tuli voimaan estolista, jonka Traficom on luonut. Jos jatkossa haluaa lähettää tekstiviestin siten, että lähetyskentässä näkyy lähettäjän nimi kuten esimerkiksi Posti, kyseinen numero täytyy rekisteröidä. Tämä estää sellaiset huijaukset, joilla on aikaisemmin jujutettu ihmisiä eli lähetetty vaikkapa Postin tunnuksella paketin saapumisilmoitus. Se on ollut hyvin hämäävä ja moni on mennyt tähän halpaan.

– Yrittäjien kannattaa käydsä rekisteröimässä oma tunnus, jos lähettää esimerkiksi tarjouksia tai markkinointiviestejä asiakkaille.

Järvinen ihmettelee podcastissa, miksei kyseistä järjestelmää ole luotu jo aikaisemmin, koska kyseisiä huijauksia on ollut paljon liikkeellä.

– Tekstiviestihuijaus on vaarallinen senkin takia, ettei niiden kohdalla ole samanlaista tarkistusta kuten sähköposteissa, joiden kohdalla moni huijaus menee suoraan roskapostikansioon ja niitä on siksi helpompi torjua.

Mitä tehdä yrityksen reitittimille?

Järvinen odottaa jatkossa uusia huijaustapoja. Tekoäly saattaa vaikuttaa niihin merkittävästi. Myös tästä puhutaan Yrittäjän podcastin jaksossa. Tekoälyn avulla saatetaan jatkossa soittaa tai lähettää ääniviestejä, joissa ääni on luotu täysin tekoälyllä.

– Jos vähänkään epäilee esimerkiksi soittajan aitoutta, kannattaa kysyä jotain, jota huijari ei välttämättä voi tietää. Voi kysyä jotain, joka ei suoraan liity esimerkiksi rahansiirtoon. Tästä olisi hyvä tehdä uusi turvakäytäntö yrityksissä.

Kuuntele jaksosta, mitä mieltä Järvinen on Suojelupoliisin varoituksesta liittyen verkkoreitittimien tietoturvan tarkistamisesta! Yrittäjän podcastin kaikki jaksot löydät Spotifysta ja Suplasta.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen