25.4.2018 klo 09:18
Uutinen

Hyvin piilotettu miljoonabisnes

Toppin tuotteita on toimitettu vuodesta 1953 lähes joka toimialalle: Letkuja myydään esimerkiksi sairaalalaitteistoihin, kuorma-autoihin, lypsykoneisiin, naulapyssyihin ja akvaarioihin. Putkia menee robotteihin, tuulimyllyjen jäähdytysjärjestelmiin ja lääketeollisuuteen. Profiileita tehdään veneiden törmäyslistoiksi, jalkalistoiksi ja ovien liikuntasaumalistoiksi. Sähköjohtoja näet todennäköisesti ympärilläsi tätäkin juttua lukiessasi.

Toppi Oy:llä on 14 yrittäjää, jotka kaikki polveutuvat yrityksen perustajasta Viljo Topista ja hänen vaimostaan Hilkasta. Teron motto ”Jos ei poika ole isäänsä viisaampi, maailma ei kehity” kuvaa hyvin yrityksen siirtymistä sukupolvelta toiselle – jossain vaiheessa vetovastuu siirtyy jo neljännelle polvelle.

KOHTI UUSIA TOIMINTATAPOJA

Vuoden 1953 toiminnasta on kehitytty paljonkin. Nykyään asiakkaat haluavat ostaa tuotteen ”hyllyvalmiina”. Esimerkiksi ovitiivisteitä ei enää toimiteta asiakkaille pelkkinä tiivisteinä, vaan niiden ympärille kasataan myös ovi. Toppi-nimi näkyy harvoin lopputuotteessa, mutta alihankkijan rooli sopii yritykselle hyvin. Kokonaisvaltainen palvelu parantaa asiakastyytyväisyyttä ja sitouttaa asiakkaita. Sekä Toppi että asiakas saavat enemmän katetta, kun turhista työvaiheista päästään eroon.

Kokonaisvaltaiseen palveluun siirtyminen on ollut haastavaa, koska sekä oman yrityksen että asiakkaiden ajattelumalleja on täytynyt muuttaa. Jälkityöstölinjat ovat vaatineet kehitystyötä ja uudenlaiset palvelut uudenlaisia koneita. Esimerkiksi tuulivoimalan jäähdytysjärjestelmään toimitettava putki täytyy taivuttaa muotoon, jotta asiakas saa putkesta hyvän hyötysuhteen. Putkentaivutuskonetta ei ollut olemassa, joten se kehitettiin itse. ”Alkuun teimme työn kuumailmapuhaltimella. Nyt kehitämme jo kolmatta konetyyppiä”, Tero kertoo.

TULEVAISUUS ON TEHTY IDEOISTA

Tero toivoo, että yritys voisi tulevaisuudessa hyödyntää enemmän kierrätysmateriaaleja. Esimerkiksi ToppReCycle™-vesiletku on tehty 100 % puhtaasta ja hajuttomasta kierrätysmuovista. Tällä hetkellä kierrätys onnistuu vain Toppin omista tuotteista, koska kilpailijoiden tuotteissa voi olla epäpuhtauksia tai vaarallisia aineita. ”Emme voi tarkkaan tietää, mitä tuotteet sisältävät, sillä kaikki muovinvalmistajat varjelevat reseptejään”, Tero selittää. Esimerkiksi ulkomailta tuodut puutarhaletkut sisältävät syöpää aiheuttavia aineita ja ftalaatteja, jotka voivat olla lisääntymiselle vaarallisia. Toppi haluaa omien tuotteidensa olevan turvallisia käyttäjälleen.

Yrityksen elinehto on kehittää uutta. Toppi siirtyykin bulkkitavarasta erikoisempien materiaalien ja tuotteiden valmistamiseen. Tuotekehityksestä halutaan tehdä asiakkaille helppoa: asiakas voi tuoda pöydälle vain ideansa – Toppin asiantuntijat pohtivat, mistä raaka-aineesta ja millainen tuote ideasta voisi syntyä. Esimerkiksi Ötökkä-oviverho on kehitetty näin. Eräs kalastaja oli laittanut ovestaan roikkumaan muovisuikaleita. Niiden avulla kärpäset pysyivät eri puolella ovea kuin kalaämpäri. Toppi kehitti ideasta valmiin tuotteen myyntiin. Hedelmällisin yhteistyö onkin päästä juttelemaan suoraan asiakkaan suunnittelijan kanssa. Yhdessä ideoimalla saadaan aikaan täysin uusia ratkaisuja.

+ Neuvot

  • Kysele paljon. Pidä korvat ja silmät auki.
  • Kun saat neuvoja, kuuntele ja analysoi ne. Tee neuvojen pohjalta (tai niistä huolimatta) omat päätöksesi ja seiso niiden takana – vain sinä otat lopulta vastuun omasta työstäsi.
  • Luota siihen, mitä itse päätät ja seuraa näkemystäsi.

www.toppi.fi

Juttu on julkaistu Business Espoo 2018-lehdessä, jota pääsee lukemaan myös verkossa >

Teksti: Elina Mäkinen Kuva: Nina Mönkkönen