YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Foodduck Oy kehitti leviteannostelijan, joka tekee margariinin annostelusta aikaisempaa siistimpää, hygieenisempää ja nopeampaa sekä lisäksi säästää muovia.
25.8.2025 klo 06:36
Uutinen

Isän havainnon inspiroima innovaatio vähentää hävikkiä ja tekee ruokailusta hygieenisempää 

Tämä teksti on konekäännetty.

Foodduck-leviteannostelijaa käyttää jo noin 150 kuntaa Suomessa ja Ruotsissa.

Oli vuosi 2012, kun yrittäjä Timo Sorsavirran isä, yrittäjä hänkin, pyysi poikaansa kiinnittämään huomiota ravintoloiden ja suurkeittiöiden tapaan tarjoilla margariinia ja levitteitä. 

– Isäni Seppo Sorsavirta sanoi, että monet tarjoiltavat tuotteet alkavat olla automaateissa, mutta keltaiseen rasvaan, kuten margariiniin, liittyy paljon ekologisia ja hygieenisiä haasteita.

Sorsavirta havaitsi, että isä oli oikeassa.

– Lounasravintoloissa ja suurkeittiöissä oli joko pienet annosnapit tai 400 gramman rasiat, jotka molemmat kasvattavat hävikkiä ja muovin määrää. Tuhansille ihmisille tarjoillaan margariinia pienestä kotitalouspakkauksesta, jota käyttää tavallisesti esimerkiksi nelihenkinen perhe, Sorsavirta kuvailee.

Ravintoloissa margariinipakkausta ei saa yhden käyttökerran jälkeen tarjoilla enää uudelleen, joten kaikki vajaat pakkaukset menevät roskiin. Samoin käy voinapeille, jos ihmiset eivät käytäkään ottamiaan pakkauksia.

Epähygieenisyyden lisäksi margariinipiste on leipäpisteen hitain paikka, kun jokainen asiakas linjastolla jää voitelemaan leipänsä ennen eteenpäin siirtymistä.

– Viimeistään korona-aikana myös hygieenisyyteen alettiin kiinnittää huomiota, Sorsavirta sanoo.

Foodduck Oy:n toimitusjohtaja Timo Sorsavirta sanoo, että nyt yritys tähtää ulkomaille.

Käytössä Tukholmassakin

Sorsavirta alkoi yrittäjäperheensä kanssa kehitellä leviteannostelijaa, joka tekisi margariinin annostelusta aikaisempaa siistimpää, hygieenisempaa ja nopeampaa sekä lisäksi säästäisi muovia. Syntyi yritys nimeltä Foodduck Oy.

– Mietin, että meidän täytyisi tehdä muutakin kuin annostelija. Niinpä kehitimme annostelijan sisään uudenlaisen, ympäristöystävällisen pussipakkauksen, joka käyttää vain 10 prosenttia siitä muovimäärästä, joka menee annosnappeihin tai rasioihin.

– Laitteen teknologia, säädettävä annoskoko ja pakkauksen tehokas käyttö tuo lisäksi merkittäviä säästöjä levitteen kulutukseen.

Vuonna 2012 Foodduck Oy sai Business Finlandilta eli silloiselta Tekesiltä tuotekehityslainan, jonka turvin Foodduck-niminen annostelija näki päivänvalon vuonna 2015. Jo samana vuonna ensimmäiset asiakkaat ottivat laitteen käyttöönsä.

– Salon kaupunki kouluineen oli ensimmäinen asiakkaamme Suomessa. 

Nykyisin Foodduck-annostelijoita käytetään enimmäkseen erilaisten oppilaitosten suurkeittiöissä. Sorsavirta kertoo, että yrityksellä on jo asiakkaina noin 150 kaupunkia tai kuntaa Suomessa ja Ruotsissa. Foodduck-laite löytyy yhteensä yli tuhannesta koulusta.

– Määrä kasvaa koko ajan. Esimerkiksi Tukholman kaupunki käyttää palveluamme, ja sehän on organisaatiotasolla jättimäinen kaupunki sekä suunnannäyttäjä Pohjoismaissa.

Myötätuulta kestävästä kehityksestä

Foodduck annostelee levitteen lukijan alle viedylle leivälle automaattisesti ilman kosketusta. Tuotteen toimintalogiikka tuo mieleen esimerkiksi saippua-automaatit. Kerta-annoksen kokoa voi säätää. Yleensä se on neljästä kuuteen grammaa.

Uusimman Foodduck-laitteen ulkokuori on puuta, sisärakenne taas ruostumatonta terästä. Sisällä on kilon pussi Bunge Finland Oy:n Raisiossa valmistamaa margariinia, joka pakataan pussiin Foodduckin omalla pakkauslaitoksella Naantalissa.

Sorsavirta sanoo, että Foodduckin muotoilu ja ulkonäkö on tehty sopimaan nykypäivään.

– Päämarkkinamme koulut ja oppilaitokset ovat todella hienoja, ravintolamaisia paikkoja nykyään. 

Vielä vuonna 2015 kestävästä kehityksestä, vastuullisuudesta ja ruokahävikin minimoimisesta ei puhuttu siinä määrin kuin nykyisin. Foodduck oli kestävän kehityksen etujoukoissa.

– Nämä teemat ovat tulleet julkiseen keskusteluun vasta viime vuosina, ja ne ovat antaneet meille vahvaa myötätuulta. 

Sorsavirta kertoo, että Foodduckin markkinointi oli alkuaikoina pitkälti jalkatyötä. Monet asiakkaat ymmärsivät heti sen hyödyt.

– Foodduck tehtiin puhtaasti tarpeeseen. Ammatti-ihmiset keittiöissä ja julkisen hallinnon ruokapalveluissa olivat hyvin äkkiä kanssamme samaa mieltä ja tunnustivat laitteen tarpeellisuuden.

Ei myyntiä, vaan vuokraamista

Foodduck-laitteita ei myydä, vaan vuokrataan asiakkaiden käyttöön. Sorsavirta sanoo, että tekniikkaa joka kehittyy nopeasti, ei ole järkevää hankkia omaksi.

– Laitteet vuokrataan tuotepalvelumallina. Kaikki toiminta perustuu vain ja ainoastaan kiertotalouteen sekä kestävään kehitykseen, Sorsavirta sanoo.

Vuokrasopimuksen aikana Foodduck Oy huoltaa ja ylläpitää laitteita. Laite vaihdetaan tarvittaessa uuteen hyvissä ajoin ennen sen käyttöiän päättymistä, jolloin osia voi vielä hyödyntää mahdollisuuksien mukaan uudelleenvalmistuksessa.

– Silloin voimme pitää tuotteen kierrossa mahdollisimman pitkään, yleensä vuosia. Maailma on menossa kiertotalouteen muutenkin, ja tällä liiketoiminnalla olemme sen polttopisteessä.

Useimmat asiakkaat, joiden vuokrasopimus on päättymässä, ovat uusineet sopimuksensa vuosiksi eteenpäin.

– Tämä on ollut vahva indikaatti myös naapurikuntiin, että yritykseemme, tuotteeseemme ja palveluumme voi luottaa.

Sama ongelma joka puolella

Foodduck Oy:n tulevaisuudensuunnitelmissa siintää vahvasti kansainvälistyminen. Sorsavirta kertoo, että yrityksen tavoite on saada viiden vuoden päästä 90 prosenttia liiketoiminnasta kansainvälisiltä markkinoilta.

– Tämä toiminta on laajennettavissa, koska ongelma on sama kaikkialla maailmassa. Lisäksi joka puolella halutaan eroon pienistä pakkauskoista, kuten annosnapeista. Tarkka aikataulu ei ole tiedossa, mutta monessa maassa valmistaudutaan siihen, että ne tullaan kieltämään EU-tasolla.

Foodduck-annostelijalle on myönnetty sekä Avainlippu että Design from Finland -merkki. Lisäksi Foodduck Mobile Pro -leviteannostelija voitti vuoden 2025 HoReCa-innovaatiopalkinnon Ruotsin suurimmilla ravintola-alan messuilla Tukholmassa.

– Kisassa oli mukana isoja brändejä ja tunnettuja tuotteita. Voittoon nostettiin suomalainen innovaatio, jolla ollaan muuttamassa vanhaa toimintatapaa. Se on merkki, että olemme oikealla tiellä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Kaisu Puranen