28.8.2020 klo 07:48
Uutinen

Itäraja on kiinni, mutta tarve ostaa ei ole vähentynyt

Itärajan sulkeutuminen on koskettanut kipeästi varsinkin Pohjois-Karjalan alueen yrittäjiä. Venäläiset kuluttajat ovat tottuneet hankkimaan Suomesta tuotteita laidasta laitaan. Kuluttajat ovat käyneet Suomessa ostoksilla suoraan tai sitten myynti on tapahtunut ns. välikäsien kautta.

– Kuitenkaan tarve tuotteille ei ole vähentynyt, vaan jopa päinvastoin kasvanut, toteaa Treesixtyn toimitusjohtaja Mikael Krasnov.

Korona on aiheuttanut pulaa monista tuotteista Venäjällä ja kuluttajat haluavat ostaa länsimaisia tuotteita, vaikka eivät pääsekään ostamaan niitä suoraan itse rajojen ollessa suljettuna. Moni suomalaisyrittäjä ei ole huomioinut, että rajanaapurimme Venäjä on maailman viidenneksi suurin verkkokauppamarkkina. Käyttäjämäärältään venäläiset ovat Euroopan isoin verkkokauppamarkkina (yli 95 miljoonaa netin käyttäjää).

Tutkimusvirasto Data Insightin ennusteen mukaan verkkokaupan kasvun ennustetaan olevan tänä vuonna huimat 44 % ja markkina kasvaa keskimäärän 33,2% vuosina 2020-2024 (vrt. Suomen 12% vuonna 2018-2019).

Data Insightin tutkimuksen mukaan kansainvälisen verkkokaupan osuus Venäjälle on 48% eli lähes puolet kaikista verkkokauppatilauksista tehdään ulkomailta. Mikael kertoo, että ostaminen ulkomailta on kuluttajalle myös huokeaa

– Ostaminen ulkomailta saattaa olla venäläiselle kuluttajalle jopa edullisempaa kuin hankkia tuote paikalliselta yrittäjältä. Kuluttaja voi ostaa tuotteen ilman mitään veroja 200 euroon saakka per ostos ja siitä ylimenevältä osalta veron määrä on vain 15 %. Jos hän ostaa tuotteen Venäjältä, niin hän maksaa tuotteen tullinmaksun, paikallisen ALV:n sekä myyjän katteen. Lisäksi pelkona on, että on ostanut tuotteen, jonka alkuperästä hän ei voi olla varma. Tuotteen alkuperä ja luotettavuus ovat venäläiselle kuluttajille tärkeitä ostokriteereitä. Tästä syystä suomalaisia myyjiä arvostetaan suuresti. Lisäksi monet suomalaiset brändit ovat venäläisille kuluttajille jo entuudestaan tuttuja.

Myynnin este monelle yrittäjälle on ollut logistiikkakustannuksien korkeahko hinta, kertoo RusPostExpressin myyntipäällikkö Terhi Nykänen. Nyt Venäjän postin palvelut voi ostaa myös suoraan Suomesta kustannustehokkaasti ja samalla hinnalla voi paketin lähettää kaikkialle Venäjälle.

– Asiakkaat ovat ottaneet tyytyväisinä palvelumallimme vastaan. Olemme saaneet asiakkaiksemme niin alan konkareita kuin uusia aloitteleviakin yrityksiä ja on ollut mukava seurata heidän myyntivolyymien kasvua. Paketin lähettäminen Venäjälle ei ole kallista eikä vaikeaa, vaikka näin ovat monet yrittäjät luulleet. Sujuvaa kuluttajamyyntiä tukee myös se, että tuotteet voi myydä sellaisenaan ilman yritysmyynnin vaatimia sertifiointeja ja tuotepakkauskäännöksiä eikä esim. pakoterajoitukset koske kuluttajien tekemiä ostoksia. Kaiken ns. paperityön tullin kanssa tekee venäläinen kuluttaja ja vienti-ilmoituksen laadimme asiakkaan puolesta, jos hän näin haluaa. Tähän vaivattomuuteen on suurin osa yrittäjistä tarttunut, mainitsee Terhi.

Pääsy venäläisille verkkokauppamarkkinoille ei myöskään ole hankalaa. Mikaelin yritys tarjoa yrityksille palveluja, joiden kautta yritys voi valita myyntikanavakseen itselleen parhaiten sopivan vaihtoehdon: Oman lokalisoidun verkkokaupan joko osittain tai kokonaan, myynnin Ozon markkinapaikka-alustalla tai sitten myydä yksittäisiä tuotteita Mikaelin omassa Venäjän markkinoille suunnatussa verkkokaupassa. Se on näillä näkymin avautumassa piakkoin. Näistä vaihtoehdoista yritys voi valita itselleen parhaimman ratkaisun. Tärkeintä on, että asiakkaan tarpeisiin vastataan ja voihan tilauksia ottaa vastaan ihan sähköpostitsekin ja tuotteen voi toimittaa, kun asiakas on maksanut tuotteen. Näitä väyliä käyttäen voi yritykset myydä vanhoille asiakkailleen ja jopa laajentaa ostajakuntaa, kun kaupanteko siirtyy verkkoon.

– Suomalaisyritysten tulisi olla nyt ketteriä ja muuttaa palvelumallejaan toteaa Mikael. Moni suomalaisyrittäjä ei ole huomioinut Venäjän suurta potentiaalia verkossa.

Venäläinen verkkokauppa-alusta Ozon on avannut työkalun, jolla pääsee katsomaan hakuja Ozonin alustalla. Sen mukaan nyt ostetaan koulutarvikkeita, leluja, pienelektroniikkaa, kosmetiikkaa sekä urheilutuotteita, joista suositumpina polkupyörät ja potkulaudat.

Data Insight on maininnut tutkimuksessaan, että pandemia on tuonut 10 miljoonaa uutta kuluttajaa Venäjän verkkokauppamarkkinoille. Ennusteissa kasvua on erityisesti ruokatarvikkeissa ja kasvua tuovat sekä uudet käyttäjät sekä useammin toistuvat ostotapahtumat.

RusPostExpress on voinut todeta, että Data Insightin tutkimustulokset ovat konkretisoituneet myös heidän omissa tilastoissa. Kysyntää on juuri nyt ihan tavallisissa päivittäistavaratuotteissa kuten vitamiineissa, peruselintarvikkeissa ja hygieniatuotteissa. Toki esim. vaatteetkin ovat suosittuja ja varsinkin retkeilyyn liittyvät tuotteet. Venäläiset ovat innokkaita urheilijoita ja ulkoilijoita ja he panostavat laadukkaisiin tuotteisiin. Mutta periaatteessa venäläiset haluavat tuotteita ihan laidasta laitaan: hevostarvikkeista kahviin kuin korkealaatuisesta elektroniikasta auton varaosiin.

Mikaelin ja Terhin missiona on avata ovi suomalaisyrityksille Venäjän valtaville ostovoimaisille markkinoille. He toivovat, että suomalaisyritykset heräävät myynnin mahdollisuuksiin ja käyttävät hetken aiheen pohtimiseen oman yrityksensä kannalta.

– Jos aihe kiinnostaa, niin jaamme mielellämme tietoa kaikille asiasta kiinnostuneille sanovat he yhdessä tuumin. Harvalla yrityksellä on rajanaapurina valtava markkinapotentiaali ja venäläisten kulutustottumukset ovat muuttumassa ns. premium tason tuotteisiin. Verkkokauppamarkkinaa hallitsee vielä ylivoimaisesti Kiina, mutta myös venäläiset kuluttajat ovat heränneet vastuullisuuteen ja yhä useampi panostaa laatuun. Nyt olisi myös Pohjois-Karjalan yrityksillä ns. iskun paikka toteavat he lopuksi.