27.6.2018 klo 08:27
Uutinen

Itellan hylkäämästä Suomen suurimmaksi

Jokaisella yrittäjällä on uniikki tarina yrittäjyytensä taustalla. Kun entinen työnantaja päätti lopettaa Elina Malmgrenin edustaman liiketoiminnan osan, hän päätti ystävineen ostaa sen. Nykyään Mailhouse Oy tunnetaan Suomen suurimpana paino- ja postitustalona, joka tähyää nyt liiketoimintamahdollisuuksia myös ulkomailta.

JOSKUS YRITTÄJYYS ON SATTUMIEN SUMMA

Elina Malmgren ajautui vuosia sitten Itellan palvelukseen sattuman kautta. Hän aloitti asiakkuuspäällikkönä ja eteni lopulta tuotepäälliköksi. Työpaikka Suomen suurimmassa postitustalossa ja vuosien aiempi kokemus lehtitalossa olivat antaneet monia näkökulmia suoramarkkinoinnin parista ja tehneet toimialan tutuksi. Ratkaiseva käänne Malmgrenin elämässä tapahtui, kun Itella lakkautti vuonna 2011 koko asiakkuusmarkkinoinnin yksikkönsä ja perinteisen postittamisen liiketoimintansa.

Uutisten tultua julki Malmgren keskusteli entisten kumppaneidensa kanssa siitä, mitä tapahtuu, kun Suomen suurin postitustalo lakkauttaa osan liiketoiminnastaan. He pohtivat puolivakavissaan, olisiko Itella valmis myymään sen osan liiketoiminnastaan heille. Idea kasvoi ja konkretisoitui. Kun Itellan johto vastasi olevansa halukas myymään, huomasi Malmgren ystävineen olevansa yrittäjiä. Omistajuus vaihtui, mutta tuotanto ei lakannut missään vaiheessa. Myös työntekijät saivat pitää työtehtävänsä. Toimintaa ei kuitenkaan haluttu pitää täysin ennallaan: alkoi valtiovetoisen yrityksen muutosprosessi yksityiseksi ja ketterästi toimivaksi yritykseksi.

MAILHOUSE ON PALJON MUUTAKIN KUIN OSA ENTISTÄ ITELLAA

Mailhousen toimialaa ovat suoramarkkinointi, painotuotteet ja varastologistiikka. ”Me tarjoamme asiakkaalle kokonaispalvelun, lyhyen käsittelyajan ja kohtuullisen hinnan. Asiakkaan tehtäväksi jää päättää mitä lähetetään ja mihin aikaan lähetyksen pitää olla perillä, me huolehdimme lopusta”, kuvailee Malmgren kokonaisvaltaista palvelua.

Suuri osa Mailhousen asiakkaista on yrityksiä, jotka tekevät kuluttajamarkkinointia. ”Teemme mitä vain, missä tarvitaan idean tuottamista lopputuotteeksi konkreettiseen muotoon”, kiteyttää Malmgren. Mailhouse on asiantuntija myös painotuotteiden valmistamisessa. Investoinnit uuteen teknologiaan pitävät ajan hermolla. Yrityksessä on otettu käyttöön muun muassa uusi digipainoyksikkö.

Kasvun strategiaa tukee huhtikuussa tapahtunut yhdistyminen Koliprintin kanssa. Tätä myötä saatiin tuotantotekniikka, joka mahdollistaa painotuotteiden erikoistuotteet, kuten kuvapersonoinnin. ”Tuotekuva saadaan vaihtumaan niin, että jokainen tuote voi olla vastaanottajansa näköinen. Voit puhutella erikseen sinisen ja punaisen auton omistajia tai vastaanottajan omalla, kuvaan ilmestyvällä nimellä”, avaa Malmgren uutta teknologiaa.

Painotalojätillä on uusi aluevaltaus myös varastologistiikan ulkoistuksen parissa. ”Tarjoamme esimerkiksi varastotilat verkkokauppiaille. Tätä liiketoiminta-aluetta haluamme kasvattaa ja varastologistiikkaan suunnatut palvelut tulevat tulevaisuudessa laajentumaan”, kertoo Malmgren. Näitä palveluita varten Mailhouse on perustanut tytäryhtiön, LoginHousen.

KIRJEPOSTIN VOLYYMIN LASKU EI HIDASTA KASVUNÄKYMIÄ

Jotkut sanovat Elinan kykyä tarttua tilaisuuksiin rohkeudeksi, toiset hulluudeksi. Perinteinen kirjeposti vähenee, mutta Malmgren näkee silti tulevaisuuden valoisana: ”Olemme tehneet hyvää tulosta kansantaloudellisesti huonoista vuosista huolimatta, joten näkyvissä oleva nousukausi nostaa odotusarvomme korkealle. Jos emme olisi rohkeasti lähteneet tavoittelemaan kasvua ja jääneet perinteiseen postitusliiketoimintaan, ei meillä olisi enää töitä tarjolla.”

Malmgren kertoo noin 80 henkeä työllistävän Mailhousen saaneen lisää resursseja ja arvokasta osaamista taloon Koliprintin kanssa yhdistymisen myötä. ”Uusia osaajia ei synny tänne alalle koulusta ja näin olemme varmistaneet, että paras osaaminen on saman katon alla”, hän toteaa. Mailhousen tavoite on lisätä tunnettuutta myös Suomen rajojen ulkopuolella. Koliprintin kanssa yhdistyminen tuo asiakkaita myös Skandinaviasta ja lisäksi kontakteja löytyy itänaapuri Venäjän puolelta.

JOHTAJAN ON AIKA LAITTAA KÄDET SAVEEN

Kun Malmgrenilta kysyy, mistä hän saa energiaa yrittämiseen, hän vastaa: ”Mailhouse on kuin lapsi. Se on oman työni tulos. Teen tarvittaessa kaikkia tehtäviä myynnistä ja markkinoinnista tuotantoon, asiakasrajapinnassa toimimiseen ja hallinnon tehtäviin. Konkreettinen ja monipuolinen tekeminen ylläpitävät osaamista.”

Työpaikalla Malmgren kuvailee olevan vahva tekemisen henki ja työntekijöillä on tomera ote tehtäviinsä. ”Onnistuminen riippuu aina yksilösuorituksista”, hän lisää. Mailhousen johdossa on taitavia verkostoitujia, jotka tuntevat alan toimijat. ”Aktiivisesti yhdessä kehittäminen on ainoa keino pitää graafinen ala hengissä. Mukautuminen muualla tapahtuviin muutoksiin on tärkeää, sillä tällä toimialalla muutokset ovat arvaamattomia. Mieluiten olemme kaksi askelta edellä”, kuvailee Malmgren.

Istumisen vastapainoksi kehitysjohtaja tanssii latinorytmien tahtiin, joogaa, käy ryhmätunneilla ja treenaa personal trainerin kanssa. Perhepiirissä ollut syöpä laittoi asiat tärkeysjärjestykseen ja nykyään perhe menee uran edelle.

www.mailhouse.fi

Juttu on julkaistu Business Espoo 2018-lehdessä, jota pääsee lukemaan myös verkossa >

Teksti: Marianne Särkiniemi Kuva: Nina Mönkkönen