YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Jimi Heinonen ja Niko Koskinen ovat autojen pesu- ja puhdistuspalveluja tarjoavan Mintix Oy:n nuoret yrittäjät.
2.9.2025 klo 14:49
Uutinen

Jämsäläisen Mintix Oy:n nuoret yrittäjät satsaavat työn laatuun – tyytyväiset asiakkaat markkinoivat autopesulapalveluja eteenpäin

Tämä teksti on konekäännetty.

Jimi Heinonen ja Niko Koskinen perustivat autojen pesu- ja puhdistuspalveluja tarjoavan Mintix Oy:n, koska haistoivat markkinaraon ja haluavat tarjota halpapesuloita paremman palvelun ja tinkimättömän työn laadun.

Heinonen ja Koskinen tapasivat työskennellessään yhtä aikaa automyyjinä Kamuxilla. Yrittäjyydestä ei tässä vaiheessa ollut vielä tietoakaan, vaan taustalta löytyy muun muassa hyödyntämätön LVI-alan tutkinto, leipomotyötä ja erilaisia myyntitehtäviä.

Yrittäjähenkisyydestä kuitenkin kertoo esimerkiksi se, että Koskinen ei jaksanut perehtyä työvoimatoimiston työläisiin lanketteihin, vaan hyppäsi vastavalmistuneena, työttömänä LVI-asentajana puhelinmyyntityöhön.

-Halusin nimenomaan sellaisen työn, jossa ei ole tuntipalkkaa. Minua ei ole koskaan kiinnostanut istuskella työpaikalla peukaloita pyörittelemässä, jos ei ole mitään tekemistä, Koskinen perustelee.

Nuorten miesten yhteinen yritysidea kypsyi palkkatyön rinnalla.

-Alettiin Jimin kanssa seurata autokaupan autojen pesua, että tuossa olisi simppeliä hommaa, jolle voisi olla kysyntää, koska Jämsässä ole kilpailua, Koskinen taustoittaa.

Päätös yrityksen perustamisesta tehtiin vuoden 2023 alussa, Y-tunnus laitettiin hakuun ja osakeyhtiö pyöräytettiin käyntiin saman tien. Mintix Oy:n toiminta käynnistyi kaverusten edelleen käydessä palkkatyössä ja kaikki tehtiin itse, alusta alkaen.

-Homma lähti käyntiin brändin suunnittelusta, varattiin domainit, suunniteltiin logo ja kasattiin nettisivut. Samalla etsittiin sopivia toimitiloja, Koskinen muistelee.

Kun pesuhalli oli valmiina toimintakunnossa, asiakkaita ei Mintixillä jääty odottelemaan. Ensimmäisten asiakkaiden hankintaan liittyykin esimerkillinen, jopa legendaarinen tarina:

-Toimintaa käynnisteltiin tuttujen kavereiden autoja pesemällä, mutta ensimmäiset oikeat asiakkaat saatiin, kun käytiin koputtelemassa autojen ikkunoihin Teboilin harjapesujonossa ja kerrottiin, että tarjolla olisi autojen laadukasta käsinpesua, Koskinen paljastaa.

Sittemmin asiakasvirtaa on syntynyt erityisesti puskaradion avulla, mutta myös onnistuneiden some-kampanjoiden avulla. Unohtamatta aktiivista myyntityötä ihan perinteiseen tapaan.

-Meillä menee käyntikortteja todella paljon. Kun antaa tyytyväiselle asiakkaalle pari korttia mukaan ja pyytää suosittelemaan kavereille niin viesti kulkee ja onnistunut työ puhuu puolestaan. Kun tekee hyvää jälkeä, ihmiset kertovat mielellään eteenpäin.

Oman pesuhallin toiminnan lisäksi minttiin laitetaan myös isompia kuorma-autoja ja työkoneita asiakkaiden omissa tiloissa noin 50 kilometrin säteellä Jämsästä. Yhteistyökumppaneita ovat myös paikalliset auto- ja moottoripyöräliikkeet.

Niin kuin millä alalla tahansa, erottuvuuden eteen on tehty töitä Mintixilläkin. Työn laadun takeeksi on hankittu alalla tunnettu Ceramic Pro -sertifikaatti, jonka arvosta kertoo se, että ennen Mintixiä sertifioidun pinnoittajan todistus oli myönnetty edellisen kerran kaksi vuotta aiemmin.

-Halpapesuloita on joka paikassa ja alueen kysyntä on rajallinen, joten erottua pitää. Kuka vaan voi pestä auton, mutta kuka tekee sen sitten hyvin, Koskinen linjaa.

Tuoreen, tämän vuoden alusta täysipäiväiseksi muuttuneen yrittäjyyden onnistumisen taustalta ei löydy kikkakolmosia.

-Pitää tehdä koko ajan jotain sen eteen, että on töitä. Ei saa jäädä voivottelemaan.

Kun yrittäjyyden vauhtiin nyt on päästy, Heinosen ja Koskisen tavoitteena ei ole pestä autoja lopun ikäänsä. Suunnitelmissa on jo seuraavan yrityksen perustaminen, kunhan edellinen lähtee rullaamaan tarpeeksi vakaasti.

-Sehän on vain yrittäjän asenteesta kiinni, että tyytyykö työllistämään itsensä vai tähtääkö kasvavaan yritystoimintaan.