Kuljetusalan kustannustuki
SKAL ja Taksliitto kritisoivat hallituksen esitystä kuljetusalan kustannustueksi. Kuva: Getty Imagea
31.5.2022 klo 14:35
Uutinen

Jännitys tiivistyy – Jääkö kuljetusalan tuki torsoksi? Taksiliitto syyttää hallituksen esitystä epäoikeudenmukaiseksi: ”Pitää palauttaa takaisin”

Kuljetusalan yrittäjille suunnattua kustannustukea arvostellaan riittämättömäksi ja tuen maksuajankohtaa liian myöhäiseksi. Erityisen tyytymättömiä ollaan Taksiliitossa.     

Hallitus viimeistelee parhaillaan esitystään kuljetusalan kustannustueksi. Lopullinen varmuus esityksestä saadaan tämän hetken tietojen mukaan ensi torstaina, kun hallituksen on määrä jättää esityksensä eduskunnalle.

– Se lähti lausuntokierrokselle vähän vajaana, kuljetus- ja logistiikka-alan edunvalvontajärjestö SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala myöntää.

SKAL ehdotti hallitukselle useita parannuksia, joiden toteutumisesta Kujala ei osaa sanoa.

– Näemme sen torstaina, toivottavasti meitä on kuultu. 

Joitakin muutoksia esitykseen on tehty, tosin EU-säännösten eikä alan vaatimusten takia. EU:n valtiontukisäännösten muutosten takia alkuperäinen tammi-maaliskuun tukikausi muuttui helmi-huhtikuulle. Kujala ei osaa arvioida, millainen merkitys tällä on yrityksille.

– Suurin ongelma esityksessä on tuen määrä. Esityksessä tuki olisi viisi prosenttia yrityksen alv-vapaista dieselostoista. Me esitimme, että määrä olisi 11,5 prosenttia. Tällä osuudella tukeen käytettävä rahamäärä käytettäisiin kokonaisuudessaan. Emme vielä tiedä, onko tämä toive huomioitu.

Valtiokonttori ruuhkautunut – Maksut vasta marraskuussa

Lakiesitystä valmistellaan tilanteessa, jossa polttonesteiden keskihinnat ovat edelleen nousussa. Tilastokeskuksen tuoreen tilaston mukaan keskihinta on nyt 2,27 euroa litraa kohden.

Toinen kuljetusalaa vaivaava ongelma esityksessä on tuen maksatuksen ajankohta. Lakiesityksessä lähdetään siitä, että rahat olisivat saatavissa vasta ensi marraskuussa. Se on Kujalan mukaan liian myöhään monelle akuutin kassakriisin kourissa kamppailevalle yritykselle.

– Tämä voi olla tekemätön paikka, koska Valtiokonttori on pahoin ruuhkautunut yleisen kustannustuen takia. Järkevää toista jakokanavaa ei ole. Putki pitäisi saada auki.

Kuljetusalaa hiertää myös toimialaluokitus, joka pitäisi Kujalan mukaan poistaa esityksestä kokonaan. 

– Suomessa on paljon sellaista ammattimaista liikenneluvallista toimintaa, joka on verrattavissa tavaraliikenteeseen mutta jota ei ole kirjattu kuljetus- ja varastointitoimialaan sisältyväksi. Tällaisia yrityksiä on esimerkiksi rakentamisen ja kaupan toimialoilla. Esitimme myös, että pakettiautot on saatava mukaan, nyt ne ovat tuen ulkopuolella.

Taksiliitto: Meitä syrjitään jälleen

Taksiliitossa tulevaan lakiin suhtaudutaan vielä astetta kriittisemmin. Toimitusjohtaja Timo Koskinen luonnehtii tiedossa olevaa esitystä ”äärettömän huonosti valmistelluksi ja epäoikeudenmukaiseksi”.

– Olemme kovasti hämmentyneitä siitä, miksi taksit on suljettu tuen ulkopuolelle. Tuntuu hyvin erikoiselta. Jos esitys menee tällaisena läpi, on kovin vaikea ymmärtää, miksi suomalainen yhteiskunta haluaa kohdella taksiyrittäjää tällä tavalla. Koskinen sanoo.

”Olemme kovasti hämmentyneitä siitä, miksi taksit on suljettu tuen ulkopuolelle.”

Timo Koskinen, Taksiliitto

Taksialan kengässä hiertävät muun muassa takseilla hoidettavat kuljetukset, jotka ovat verrattavissa tavara- ja linja-autoliikenteeseen.

– Postia kuljettava tavaraliikenneyrittäjä saisi tukea mutta postia kuljettava taksiyrittäjä ei. Se on käsittämätön ajatus. Koululaista aamulla kouluun kuljettava linja-autoyrittäjä saisi tukea, mutta iltapäivällä samaa oppilasta kotiin kuljettava taksi ei. Olemme osa julkista liikennettä siinä missä muutkin. Toivon, että lakiesitys palautetaan valmisteluun.

Koskisen mielestä esitys on jatkoa taksiliikenteen syrjivälle kohtelulle Suomessa. Jo aikaisemmin ala on jätetty esimerkiksi sähköautojen hankintatuen ulkopuolelle.

– Olemme kaiken lisäksi eniten verotettu ammattiliikenteen toimiala.

Pauli Reinikainen