Jari Sarasvuo palkitsi itsensä Mersulla
Jari Sarasvuo kertoo pettyneensä Teslan asiakaskokemukseen. Kuva: Trainers' House
15.11.2022 klo 18:01
Uutinen

Jari Sarasvuo pettyi Teslan asiakaskokemukseen ja palkitsi itsensä AMG-Mersulla – Nyt hän ajaa ”avaruusaluksella”

Jari Sarasvuon autotallissa komeilee yli 200 000 euron arvoinen sähkömersu. Omistajalleen se on paitsi palkinto tehdystä työstä, myös nautinto.

I’ll sell my Tesla.

Jari Sarasvuon twiitti lokakuun 11. päivänä kello 9.48 oli vastaus julkisoikeuden yliopistonlehtorille Matti Muukkoselle, joka omassa twiitissään kertoi lopettaneensa amerikkalaisen liikemiehen Elon Muskin seuraamisen. Musk osti äskettäin Twitterin 44 miljardilla dollarilla ja on herättänyt toimillaan närää somealustan käyttäjien keskuudessa.

Todellisuudessa Sarasvuo oli tehnyt päätöksen kuusi vuotta vanhan Teslansa myymisestä jo toissa kesänä.

– Se oli sellaista someiloittelua, hän perustelee twiittiään, joka on kerännyt yli 1000 tykkäystä, mutta myös kriittisiä kommentteja.

Auton myyntipäätös juontaa pitkälle korona-ajan alkuun, jolloin juuri 30 vuotta täyttäneessä Trainers’ Housessa pelättiin kokoontumisrajoitusten syövän koulutuksiin ja kohtaamismarkkinointiin erikoistuneen pörssiyhtiön tienestejä ja verottavan asiakasmääriä. Sarasvuo on yrityksen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja.

– Arvelin, että pandemia voi tarkoittaa elinvoimaisen ja velattoman yrityksen kaatumista, Sarasvuo kertoo.

Teslan palvelutaso aiheutti pettymyksen

Vuoden 2020 maaliskuussa Sarasvuo Trainers’ Housen työntekijät koolle tiluksilleen Kauniaisiin.

– Alkoi vimmattu eloonjäämistaistelu. Yt-neuvotteluiden tuloksena avainhenkilöt ja johto puolittivat palkkansa. Halusimme turvata yhtiön toimintakyvyn siirtyessämme livekohtaamisista digitaalisiin etäkohtaamisiin. Pelkoni oli, että etäkohtaamisista ei kertyisi riittävästi liikevaihtoa yritykselle.

Maaliskuussa Sarasvuo päätyi laskelmissaan siihen, että jos kassavirta sakkaa, yrityksen rahat eivät riittäisi syksyä pidemmälle.

”Kävi päinvastoin, eli puolustustaistelu muuttui hyökkäystaisteluksi ja Trainers’ Housen kassavirta vahvistui voimakkaasti. Huoleni hälvenivät.”

Jari Sarasvuo

Puolentoista vuoden päästä oli selvää, että pelot olivat turhia.

– Kävi päinvastoin, eli puolustustaistelu muuttui hyökkäystaisteluksi ja Trainers’ Housen kassavirta vahvistui voimakkaasti. Huoleni hälvenivät.

Vuoden 2021 loppukesällä Sarasvuo ajatteli ensimmäisen kerran Teslansa myymistä. Hän ei ollut kovin tyytyväinen auton tarjoamaan laatukokemukseen. Suurin tyytymättömyys kohdistui Teslan huoltoon.

– Kun tuli tarve olla yhteydessä huoltoon, piti käyttää sovellusta ja jos onnistui saamaan ihmisen toiseen päähän, hän oli yleensä toisessa maassa. Teslan ensimmäisinä vuosina asiakaspalvelijan sai kiinni paljon helpommin ja asiakaskokemus oli erinomainen. Ajattelin, että ennen kuolemaani kaipaan sellaista asiakaskokemusta, joka vastaa varallisuuttani.

Kollega ”speksasi” yli 200 000 euron Mersun

Sarasvuo pitää viime vuosien Tesla-kokemustaan käytännön esimerkkinä arvokysynnän merkityksestä.

– Yrityksen tulee miettiä, mitä asiakkaan tarvetta vastaan se on olemassa. Erilaisilla ihmisillä on erilaisia arvokysynnän tarpeita. Minun pankkisuhteeni ei esimerkiksi ole samanlainen kuin monen muun pankkisuhde.

Elon Muskin omistaman Teslan asiakaskokemus ei ole hänen mielestään osoitus siitä, että arvoa satsataan asiakkaaseen.

– Asiakaskokemus on alkanut rapautua. Se ei ole seurausta asiakkaiden määrän kasvamisesta vaan siitä, että kokemus on suunniteltu väärin.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Kuva: Valmistaja

Vuoden 2021 elokuussa Sarasvuo ajatteli, että Euroopan keskuspankki oli maksanut hänen seuraavan autonsa. Tällä hän viittaa siihen, että markkinoille suorastaan puskettiin rahaa. Osakkeiden arvo nousi kohisten. Sarasvuo otti auton vaihdon puheeksi Trainers’ Housessa työskentelevän autointoilijan kanssa. Sitä ennen hän oli huomannut netistä, että perinteinen saksalainen premium-merkki on tuomassa markkinoille AMG-varusteltua sähköautomallia.

Vuoden 2021 elokuussa Sarasvuo ajatteli, että Euroopan keskuspankki oli maksanut hänen seuraavan autonsa.

– Kysyin Henri Huittiselta, saanko ostaa Mersun. Hän ymmärtää autoista enemmän kuin kukaan muu tuntemani ihminen. Ajattelin, että jos Mersu on hänen mielestään brändinä väsynyt, en halua ostaa sitä.

Huittinen piti valintaa hyvänä ja ”speksasi” Sarasvuolle uuden Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ -luksussähköauton.

Lopulta varustelistalta poimittiin lähes kaikki mahdollinen. Aivan kaikkea haluttua ei kuitenkaan saatu, sillä autotehtaat kärsivät pahasta komponenttipulasta. Loppuhinnaksi tuli hieman yli 200 000 euroa.

Mersusta löytyi ”terapia-ohjelma”

Sarasvuo myöntää, että olisi tullut iloiseksi hieman vaatimattomammallakin autolla.

– Joskus itsensä palkitseminen vaatii irrationaalisuutta. Tietyssä elämäntilanteessa iloa voi löytää tekemällä tilaa järjettömyydelle.

Sarasvuo kuvailee uutta autoaan avaruusalukseksi. Erilaisia toiminnallisuuksia ja varusteita on niin paljon, ettei hän ole vielä ehtinyt löytää niitä kaikkia.

Sarasvuo ajoi Teslallaan noin 53 000 kilometriä seitsemässä vuodessa eli vuodessa noin 7500 kilometriä.

– Mersun hinnalla saisin noille kilometreille limusiinin koppalakkikuskilla. Toisaalta Mersulla palavereihin ajaminen ei harmita yhtään.

Sarasvuo kuvailee uutta autoaan avaruusalukseksi. Erilaisia toiminnallisuuksia ja varusteita on niin paljon, ettei hän ole vielä ehtinyt löytää niitä kaikkia.

– Kävin äskettäin puolentoista tunnin lenkillä ja unohdin sormikkaat kotiin. Tulin autoon hieman kohmeisilla sormilla enkä ihan heti keksinyt, miten saan ratin lämmityksen päälle. Ajattelin, että pyydän palvelua autolta. Pian ratti oli lämmin, hän kertoo auton puheentunnistuksesta.

Luksus-Mersussa on jopa oma ”terapiaohjelma”. Sen Sarasvuo löysi eräänä päivänä, kun tunsi olonsa alakuloiseksi.

– Pyysin autolta ”can you pick me up”. Näytölle ilmestyi valikko, josta voi valita muun muassa ilon, energian ja rentoutumisen. Valitsin energian, jolloin penkki alkoi hieroa ja sykkiä. Samalla kaiuttimista tuli tosi kummallista musiikkia. Ilmeisesti se oli tarkoitettu varakkaan ihmisen alakuloon, Sarasvuo veistelee.

”Ennusmerkit eivät povaa hyvää Twitterille”

Tesla-keskustelu jatkuu edelleen Twitterissä, mutta Sarasvuo on halunnut jättää sen rauhaan. Hän harmittelee, että moni sinänsä kiinnostava asiaa politisoituu.

– Mikä tahansa suurta joukkoa puhutteleva asia on nykyään poliittista. Asioiden välille vedetään hyvin herkästi rintamalinjoja. Ilmiselvästi Elon Musk on hahmo, johon ihmisten pitäisi ottaa polarisoitunut ja napaistunut kanta.

Sarasvuolle tulee ensi tammikuussa kymmenen vuotta täyteen Twitterissä. Hän ei ole kuitenkaan poistumassa palvelusta, ainakaan Elon Muskin takia.

– Toden totta Twitter on hetkittäin henkisesti todella kuormittava palvelu ja se täyttää kaikki addiktion tunnusmerkit. Mikään muu asia ei tuota elämässäni yhtä paljon säännöllistä ja ennustettavaa ärtyneisyyttä. En ole cancelointikulttuurin ystävä, eikä minulla ole motiivia kritisoida Muskin toimia.

Twitterin tulevaisuuden suhteen Sarasvuo ei olisi kuitenkaan kovin optimistinen. Hänen mielestään ennusmerkit eivät povaa hyvää. Omistajanvaihdosta hän pitää merkittävänä riskinä koko alustan olemassaololle.

– Olen sellaisessa käsityksessä, että palvelun kehitystyö ei ole tällä hetkellä kovin johdonmukaista ja että siellä on kriisi käynnissä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
  • Yhteystiedot

Pauli Reinikainen