YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Joka toinen uusi henkilöauto rekisteröidään yritykselle
Työsuhdeautot vauhdittavat käyttövoiman muutosta.
Tammi-marraskuun aikana uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin 66 342 kappaletta eli 2,1 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2024 vastaavana aikana, kertoo Autoalan tiedotuskeskus.
Pakettiautoja ensirekisteröitiin tammi-marraskuussa 9 535 kappaletta, mikä on 6,5 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana.
Kuorma-autojen ensirekisteröintejä oli tammi-marraskuussa 2 675 eli 17,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Linja-autojen ensirekisteröintejä on kuluvana vuonna ollut 391 eli 27,6 prosenttia viime vuotta vähemmän.
Sähköistyminen etenee
48 prosenttia eli liki puolet uusista henkilöautoista on tänä vuonna ollut yritysten hankkimia. Ensirekisteröidyistä kaikista henkilöautoista työsuhdeautojen osuus on noin neljännes.
Työsuhdeautokäyttöön ensirekisteröityjen henkilöautojen määrä on Suomessa vuosittain noin 20 000 kappaletta. Työsuhdeautojen osuus ensirekisteröinneistä on Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan säilynyt viimeisten vuosien aikana suhteellisen vakaana.
Uusista henkilöautoista 56 prosenttia on tänä vuonna ollut ladattavia. Kasvua viime vuoteen nähden on noin seitsemän prosenttiyksikköä.
– Eniten ladattavia autoja rekisteröidään työsuhdekäyttöön. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista yhteensä 78 prosenttia on ollut ladattavia, kun vastaava luku kaikkien ensirekisteröityjen henkilöautojen osalta on ollut 56 prosenttia, joka sekin on eurooppalaisessa vertailussa korkea, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo tiedotteessa.
Täyssähköautojen osuus uusista työsuhdeautoista oli tammi-marraskuussa 54 prosenttia ja lataushybridien 24 prosenttia. Kaikista uusista ensirekisteröidyistä henkilöautoista vastaavana aikana täyssähköisiä oli 36 prosenttia ja lataushybridejä 21 prosenttia.
– Työsuhdeautojen merkitys autokannan uudistajana korostuu erityisesti talouden matalasuhdanteessa, jossa kotitalouksien autohankinnat vähenevät. Vaikka työsuhdeautojen osuus koko autokannasta on pieni, on niiden merkitys autokannan uusiutumiselle tärkeä myös siitä näkökulmasta, että työsuhdeautojen keskimääräisen, noin kolmen-neljän vuoden käyttöiän jälkeen ne palautuvat kuluttajamarkkinoille käytettyinä autoina, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala muistuttaa tiedotteessa.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi