YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Jooel Vatanen toi ensimmäisten joukossa poseeraushuoneen saleille – ”Fitness-lajeihin kuuluu vähissä vaatteissa keikistely”
PTVGymillä saa ähkiä ja kolistella painoja. Kuvaamista varten on oma huone.
On pelkästään positiivinen asia, jos kuntosalilla treenaava henkilö haluaa jakaa treenistään kuvan sosiaalisessa mediassa. Tätä mieltä on pitkän linjan kuntosaliyrittäjä ja sosiaalisen median vaikuttaja Jooel Vatanen.
– Kuvilla näytetään esimerkkiä aktiivisesta elämäntyylistä, ja niillä voidaan inspiroida muita. Olipa kuvan postaajan tarkoitusperä mikä hyvänsä, en usko, että kuvan vaikutus voi olla mitään muuta kuin hyvä, Vatanen sanoo.
Porvoolaisen Vatasen omistama kuntosaliketju PTVGym rohkaisee asiakkaita kuvaamaan itseään, sillä yrityksen 13 kuntosalista noin puolessa on erityinen poseeraushuone.
Vatanen kertoo, että ensimmäiset poseeraushuoneet tehtiin saleihin yli kolme vuotta sitten. Kyseessä on monin peilein ja erikoisvaloin varustettu, tummaksi sisustettu huone, johon treenaaja voi mennä kuvaamaan. Vatanen kertoo, että poseeraushuoneet ovat toki suosittuja tavallistenkin treenaajien keskuudessa, mutta alun perin ne tehtiin fitness- ja fysiikkalajeissa kilpailevia urheilijoita varten.
– Meidän saleilla käy paljon kilpailevaa porukkaa, niin miehiä kuin naisia. Lajikirjo kulkee bikini-fitnessistä kehonrakennukseen.
– Niihin lajeihin kuuluu vahvasti poseeraus, vähissä vaatteissa keikistely. Poseerausharjoitus salilla bikineissä, sadan muun treenaajan läsnäollessa, ei välttämättä ole harrastajan itsensä eikä muidenkaan treenaajien mielestä kiva juttu.
Liikunnan vähyys on ongelma
Siispä saleille tehtiin erikseen huoneet, joissa treenaaja saa rauhassa ottaa kuvia ja harjoitella omaa esiintymistään.
– Se ei ole alun perin meidän ideamme. Olen bongannut sen varmaan jostain amerikkalaisesta videosta. Nyt poseeraushuoneet ovat alkaneet yleistyä suomalaisillakin saleilla.
Vatanen arvioi, että tavallisilla kuntosaleilla poseeraushuoneet ovat marginaalinen ilmiö, mutta brändiltään kehonrakennukseen ja voimailuun keskittyvillä saleilla ne ovat vakiokalustoa.
Vatanen sanoo, ettei itse jaksa lähteä siihen ajattelumalliin, että treenikuvien jakaminen somessa olisi pinnallista.
– Eihän sitten mistään asiasta saisi olla ylpeä tai sitä esitellä julkisesti.
– Tämän päivän isoimpia ongelmia on, että jengi ei liiku. Jos joku voi inspiroitua jonkun fysiikkakuvasta, se on vain hyvä asia.
Vatanen huomauttaa, että kuvat pitää toki ottaa muiden treenaajien yksityisyyttä kunnioittaen, mutta siihen tarkoitukseen poseeraushuoneet juuri ovat.
Oma show salilla
Jooel Vatanen aloitti yrittäjyytensä vuonna 2013 toiminimellä.
– Silloin oli intohimo treenata kovaa, ja halusin tehdä jotain lähellä sitä intohimoa. Aloin lähivalmentaa asiakkaita kuntosalilla.
Kolme vuotta valmennettuaan Vatanen alkoi pohtia oman kuntosalin perustamista. Hän kertoo, että yksi suurimpia motivaattoreita omaan saliin oli, että siellä asiat saisi tehdä juuri kuten haluaa. Tässä tapauksessa se tarkoitti nuorekasta ilmapiiriä, tavoitteellista treenaamista ja menevää musiikkia.
– Olin nuori ja innokas bodaaja, eikä ainakaan Porvoossa ollut sellaista salia, missä olisin kokenut yhteisöllisyyden tunnetta.
– Siellä oli hyviä perussaleja, joissa pidimme välillä treenikaverin kanssa aikamoista show’ta, ähinää ja painojen kolinaa. Ihmiset saattoivat ymmärrettävästi katsoa sitä vähän kulmat kurtussa.
Vatanen halusi perustaa salin, jossa tuntisi itsensä ja kaverinsa tervetulleeksi.
– Halusin salin, jossa painot saisivat kilistä ja kovan noston jälkeen voisi vähän karjahtaakin.
– Siitä se lähti, ja siitä olemme halunneet pitää kiinni. Salit ovat mustia, seinillä on graffiteja ja musiikki soi normaalia reippaammalla volyymilla.
Kilpailtu ala
Vatasen mukaan kuntosaliala on hyvin kilpailtua, ja pärjätäkseen alalla pitää olla oma idea.
– Jos tarjoaa samaa kuin muutkin samalla hinnalla, on todennäköistä, ettei tule pärjäämään.
PTVGym on vuosien varrella kasvanut, ja nyt kuntosaleja on Oulusta Helsinkiin saakka. Viime vuonna yritys ylsi 2,4 miljoonan liikevaihtoon.
– Kehonrakennus ja voimanosto on se kulma, jolla brändäämme salimme ja haluamme erottua, vaikka todellisuudessa kehonrakentajat ovat pieni asiakasryhmä, ja tavalliset treenaajat suurin.
Suomen- ja maailmanmestaruuden voimanostossa voittaneella Jooel Vatasella 157 000 Instagram-seuraajaa tilillään, joka käsittelee enimmäkseen treenaamista.
– Kilpailu ei ole oikeastaan koskaan ole ollut minulle minkäänlainen motivaattori, vaan se perustekeminen. Saan kiksejä arkisesta treenaamisesta.
PTVGymillä on tekeillä neljästoista kuntosali, mutta Vatanen ei halua kertoa aiheesta enempää, ennen kuin kaikki on varmalla pohjalla.
– Muuten mennään fiilispohjalta. Ei ole mitään isoa suunnitelmaa, vaan teemme projektin kerrallaan. Sitten tuumitaan, onko näin hyvä, vai jäikö nälkä tehdä vielä jotain.
Poseeraushuoneista kertoi ensin Helsingin Sanomat.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Kaisu Puranen