9.3.2021 klo 16:44
Uutinen

Juupajoella hyvä yhteistyö synnytti Tuottajatorin, jonka ensimmäinen vuosi ylitti odotukset – koronasta huolimatta

Parempaa kauppapaikkaa Juupajoelta olisi vaikea löytää. Juupajoen Tuottajatori sijaitsee nimittäin pitäjän kiistattoman ykkösraitin, Koskitien varrella. Ja se taas on väylä, jota Juupajoen keskustaan saapuja pakostakin kulkee. Viime vuoden huhtikuussa avattu Tuottajatori on ylittänyt sille asetetut odotukset. Pirkanmaan Yrittäjä -lehti kävi tutustumassa paikkaan ja sen Puuhapetroihin ja -pettereihin paikan päällä.

Jos Juupajoen Tuottajatori olisi pakko tiivistää yksittäiseen sanaan, se olisi: monipuolinen. Myymälään on nimittäin kasattu paikallistuotteista niin reilu kattaus, että siinä saattaa loksahtaa useampikin leuka. Eikä nyt ole kysymys mistään madeinchina-krääsästä, vaan jokainen esillä ja myynnissä oleva tuote on lähellä luotu ja miltei naapurista paikalle tuotu.

TUOTTAJATORI SIJAITSEE paraatipaikalla Juupajoen pääreitin varrella olevassa liikehuoneistossa.

Käsi väsyi alkuunsa

Vaikka Tuottajatorilla on saatavilla paljon muutakin kuin naposteltavaa, alkaa muistiinpanokäteni väsyä kesken esittelykierrosta. Alkuun kirjoitan muistiin yksittäisten tuotteita ja valmistajia, mutta pian tyydyn paljouden vuoksi pelkästään tuoteryhmiin.

– Lihaa ja lihajalosteita, kananmunia, jauhoja, hunajaa, marjoja, listaa tuottajatoriyhdistyksen puheenjohtaja Anja Pasuri, kun kävelemme pitkin ja poikin Tuottajatorin tiluksia. Eikä lista tosiaan suinkaan siihen stoppaa.

– Säilykkeet, juustot, jugurtit, juurekset, Pasuri jatkaa, kun kaarramme ison, noin kymmenenmetrisen myyntipöydän toiselle puolelle, jossa listaan lisätään vielä myöhemmin ternimaito, kuivaliha sekä jopa kuivatut hyönteiset. Ja nyt siis puhuttiin vasta suuhunpantavista. Saman pituinen lista olisi kyllä helposti laadittavissa myös ei-syötävien osalta.

Pop upit jalostuivat pysyvyyteen

Juupajoen Tuottajatorin perustamista edesauttoi se, että paikalliset toimijat olivat kokeilleet myynnin keskittämistä yhteen osoitteeseen muutamaankin otteeseen aiemminkin. Paikka oli toinen, mutta lähtökohta sama.

– Silloin olimme Kopsamon kylässä, viitisen kilometrin päässä täältä, missä pistettiin useampanakin kesänä ja jouluna pystyyn pop up -myymälä. Idea oli myös tuolloin se, että paikallisille tuottajille löytyisi yhteinen myyntipaikka, jota voitaisiin sitten pyörittää ja markkinoida yhdessä tuumin, myös aikaisemmassa toiminnassa aikanaan isoa roolia ottanut Anja Pasuri kertoo. Nykyinen Tuottajatori on kuitenkin kaikkea muuta kuin pop up -ilmiö. Alusta asti siitä haluttiin tehdä jatkuva ja pysyvä.

KESKELLÄ MYYMÄLÄÄ olevalla myyntipöydällä ei ole paljon tyhjää tilaa. Juupajoen touhu on herättänyt sen verran paljon ihastusta kävijöissä, että konsepti on jo ehditty kopioidakin. Euralainen yrittäjä Minna Bister on pistämässä pystyyn samalla konseptilla pyörivää paikkaa.

Pallo lähti vierimään puhelinsoitosta

Juupajoen Tuottajatorin viralliset alkutahdit päräyteltiin pasuunaan reilu vuosi sitten tammikuussa. Silloin järjestettiin ensimmäinen tuottajien välinen tapaaminen, jonne Anja oli kutsunut aikaisemmin pop up -toreilla mukana olleita tuottajia.

Pallo oli lähtenyt pyörimään jo pari kuukautta aikaisemmin, ja aloite oli tullut tuottajaringin ulkopuolelta. Nykyisessä toimipisteessä isännöitsijänä toimiva Anne Kurjanen näppäili lokakuussa 2019 luuriinsa Anja Pasurin numeron ja ehdotti hallinnoimaansa tilaa joulumyyntiä varten. Isännöitsijä ei ollut suinkaan yksin ehdotuksensa kanssa. Aika moni asiakas oli toivonut pysyvää myymälää jo niiden pop upien aikoihin.

Pasuri oli puhelun kohde, koska hän oli toiminut koordinaattorina myös aiemmissa yhteismyyntiponnistuksissa. Anja kertoo innostuneensa itse ajatuksesta välittömästi, mutta myönsi jo siltä istumalta, että vielä jouluksi hanke ei onnistuisi. Hän kun tiesi omasta pitkän linjan yrittäjäkokemuksestaan, että hänellä ja kollegoilla oli tulevan joulun osalta siinä vaiheessa vuotta suunnitelmat jo melko lailla lukittuina.

– Lupasin kuitenkin kerätä porukan kokoon. Ensimmäisen kokouksen pidimme täällä tammikuussa, jolloin meitä taisi olla paikalla parisenkymmentä, Pasuri kertoo.

Tuttu vinkkinainen

Se päätettiin jo alkuvuodesta, että helpoin tapa edistää asiaa olisi yhdistys, jonka myötä syntyi Juupajoen Tuottajatori Ry. Puheenjohtaja Anja Pasurin lisäksi Pirkanmaan Yrittäjä -lehdelle yhdistyksestä ovat haastattelupäivänä kertomassa myös rahastonhoitaja Kiia Koivunen ja varapuheenjohtaja Juha Halme sekä hänen vaimonsa, hallituksen varajäsen Seija Halme.

Viimeksi mainittu on suurin syyllinen toimittajan läsnäoloon, sillä vahvan journalistitaustan omaava Seija on pitänyt Pirkanmaan Yrittäjä -lehden kartalla kylän yrittäjätapahtumista jo useamman vuoden. Seija on toiminut Tuottajatorin viestintävastaavana ja onnistunut työssään ilmeisen hyvin, onhan Tuottajatori ollut esillä aina televisiota myöten. Kaikkiaan hallitukseen kuuluu kahdeksan varsinaista ja neljä varajäsentä. Juupajoen Yrittäjien sateenvarjon alle Tuottajatoria ei haluttu laittaa.

– Vaikka iso osa tuottajista kuuluukin järjestöön, etenkin kädentaitajissa on paljon ei-yrittäjiä, Juha Halme ja Anja Pasuri perustelevat.

TUOTTAJATORIN RAHASTONHOITAJAKSI valittu Kiia Koivunen on 25-vuotiaana tuottajaporukan kuopus. Hän on itse kaapattu kuntaan naapurin eli Oriveden puolelta. Kiian ja hänen avomiehensä tilalla kasvaa sekä ylämaankarjaa että lampaita. Tuotteitaan varten Koivuset ovat investoineet tilaan oman pakastimen.

Kassasta alkaa olla myyjäpaikat lopussa

Tänä päivänä mukana hankkeessa on jo 68 eri tuottajaa. Anja Pasuri toteaa, että lukema on isompi kuin mitä he olivat keväällä ounastelleet.

– Toiminnan käynnistyessä huhtikuussa meitä oli nelisenkymmentä tuottajaa. Muistan, että kun meille hommattiin kassa, jossa oli numeroituja paikkoja 72 myyjälle, se tuntui varsin reilulta määrältä, hän naurahtaa. Jonkin verran halukkaita on jouduttu jättämään rannallekin. Etenkin jouluaikana tulokkaita olisi ollut merkittävästi lisääkin.

– Me ratkaisimme asian niin, että tarjosimme halukkaille sesonkimyyjille nelipäiväisen joulutapahtuman, Pasuri kertoo. Hienoa on sekin, että yksikään mukaan lähtenyt toimija ei ole jättäytynyt pois yhteistyöstä kesken vuotta.

– Sesongista riippuvaisia, esimerkiksi kukka-alan yrittäjiä on jättäytynyt talvikaudeksi tauolle, mutta täysin pois tästä ringistä ei ole jäänyt yksikään, Juha Halme kertoo.

PUU ON POP. Suurin osa tuotteista on myynnissä ympäri vuoden, mutta esimerkiksi kesäkukat ja taimet ovat näin talvikaudella vähän vaikeasti kasvatettavissa. Niitä halajavan pitää odottaa vielä pari kuukautta.

Juupajoki first!

Mukana olevista tuottajista yli puolet on löydetty omasta kunnasta, eikä loppupoppootakaan ole kaukaa mukaan tarvinnut huudella. He kaikki ovat Pirkanmaalta, leijonanosa Juupajoen naapuripitäjistä, etenkin Oriveden puolelta. Siinä mielessä Tuottajatorilla on vedetty kotiinpäin, että juupajokelaiset yritykset ovat olleet aina ykkösvalinta.

– Muualta tuotteita on otettu myyntiin vain, jos vastaavia ei omassa kunnassa tuoteta, yrittäjät kertovat.

Omasta kunnasta sen sijaan saman alan toimijoita voi olla mukana useampikin. Eikä se ainakaan ihan avoimeen sotaan ole näyttänyt johtavan sekään. Ainakin Tuottajatorin hallitukseen kuuluvat Anja Pasuri ja Kiia Koivunen tuntuvat olevan hyvissä väleissä keskenään, vaikka molemmilla on myynnissä omien kotitilojensa Ylämaan naudanlihaa.

Avajaiset siirtyivät vapun korville

Alun perin tavoitteeksi otettiin avajaiset pääsiäisen aikaan, mutta maaliskuussa suunnitelmat kokivat korona-nimisen kolauksen. Suomen sulkeutuessa myös Juupajoen avajaisia lykättiin suosiolla, ja lopulta ne pidettiin pari päivää ennen vappua, eli 28. huhtikuuta. Tuolloin ajankohtainen sima oli hyvänä onnistumisen mittari.

– Vaikka sitä oli tuotu myyntiin erittäin optimistiset määrät, siitäkin huolimatta vappujuoma loppui kesken, Seija Halme huomauttaa.

Kaksi vakituista työntekijää

Toisin kuin pop up -myymälöissä, missä itse liikkeen myyntivuorot hoidettiin talkootyönä, on Tuottajatorilla myyntivastuussa kaksi pelkästään siihen keskittyvää työntekijää. Virve Tarvonen ja Sonja Paganus jakavat vetovastuun keskenään, ja ruuhkapäivinä ovat remmissä molemmat. Kesähulinan aikaan heillä oli myös apulainen.

Tyystin talkoilua ei ole hylätty, vaan esimerkiksi alkuremontti tehtiin ilman ulkopuolista apua. Siitäkin hallituksen jäsenet ovat iloissaan, että mukaan ilmoittautuneet tuottajat ovat sitoutuneet toimimiseen hyvinkin konkreettisesti. Tästä kertovat esimerkiksi myymälän seinällä nököttävät kolme pakastinta, jotka niitä tarvitsevat yrittäjät ovat investoineet omasta pussistaan.

MYYNTIHOMMISSA HAASTATTELUPÄIVÄNÄ olleen Virve Tarvosen toimenkuvaan kuuluu myös somemarkkinointi. – Päivän vitriinituotteet pistetään aina Facebookiin minun tai kollegani toimesta, hän kertoo. Myyjän vinkki on, että asiakkaan kannattaa tulla paikalle mahdollisimman varhain, sillä silloin saa varmasti ne lämpimäiset, joita on tullut etsimään. Puuhaporukka tiesi aiempien kesän pop up -tapahtumien myötä sen, että varsinainen koetinkivi koetaan kesän jälkeen. Siis siinä heinä- ja elokuun vaihteessa, jonka jälkeen kova touhu ja asiakasvirrat päättyivät kuin veitsellä leikaten. Tuottajatorilla tämä ilmiö ei ole ollut lähimainkaan yhtä vahva.

Kesäasukkaista plussaa mutta myös uusia kasvoja

Vakioasiakkaat ovat olleet pääosin oman lähiseudun asukkaita, eli Juupajoella tai sen naapurikunnissa asuvia, asioivia ja työskenteleviä ihmisiä. Mökkiläisten lisäksi kesää piristivät myös kotimaan matkailijat. Tuottajatorin rahastonhoitaja Kiia Koivunen sanoo, että etenkin kesän kävijämäärät olivat positiivinen yllätys. Rahastonhoitajana hän tietää senkin, että kävijät olivat liikkeellä myös ne kuuluisat ostohousut jalassa, sillä toiminnalle tehty alustava budjetti ylitettiin niin kesällä kuin syksylläkin joka ikinen kuukausi.

Mökkiläisten myönteistä vaikutusta osattiin kokemuksesta jo odotellakin, sillä kesä lisää tuntuvasti Juupajoen asukaslukua. Noin 1800 asukkaan kunnasta löytyy peräti 500 mökkiä. Vakiasukkaiden ja vuosien saatossa tutuksi tulleiden kesäasukkaiden lisäksi Tuottajatorilla näkyi mukavasti myös aivan uusia naamoja. Kesänä, jolloin ulkomaanmatkailu oli hyvin harvain herkkua, kotimaata kierrettiin ennätysmäärin.

– Yksi tekijä oli varmaan tuo meidän nähtävyytemme Juupajoen rotko, josta on siitäkin ollut melko mukavasti juttuja eri medioissa, Pasuri kehuu.

Ennätys tehtiin elokuussa

Kovin yksittäinen myyntipäivä Tuottajatorilla oli lauantai 10. elokuuta. Silloin siellä järjestettiin sadonkorjuuviikonloppu, joka oli Tuottajat tutuksi -teemainen, eli tuotteiden valmistajat olivat itse paikan päällä esittelemässä tarjontaansa ja antamassa tuotteilleen kasvot, Anja Pasuri kertoo.

Päivän lopussa kerätty kuittipinkka oli paljonpuhuva. Kaikkiaan Tuottajatorin ehdittiin kirjata kyseisenä päivänä yli 550 erillistä ostotapahtumaa, eikä tässä ole lähimainkaan koko totuus, sillä iso osa myynnistä tapahtui tuolloin pihatiloissa, jossa käytössä oli erilliset kassat.

Juupajoen Tuottajatorin kävijämäärä on hyödyttänyt myös muita samassa rakennuksessa olevia yrityksiä. Samassa kiinteistössä toimii muun muassa Jeppes, joka myy esimerkiksi lastenvaatteita, kylpytuotteita, kenkiä sekä erilaista lahjatavaraa. Yrittäjä Satu Jokinen kertoo, että usein Tuottajatorin asiakkaat poikkeavat myös heillä ja päinvastoin. Hän on tyytyväinen vilkastuneeseen liikepaikkaan.

Palveluitakin on tarjolla

Jos tekstin alkupuolella hehkutettiin herkkuja, lienee reilua kerrata, ettei tavarapuolen tarjontaakaan voi vaatimattomana pitää. Leluja, koreja, kortteja, kudonnaisia, vaatteita, shampoota, saippuoita ja erilaisia voiteita kun löytyy makuun jos toiseenkin. Myös paikkakunnan tunnetuimmat brändit ovat näyttävästi paikalla, eli Lunette-kuukautiskupit ja omassa kohderyhmässään hyvin tunnetut Myllymuksu-lastenvaatteet.

Palveluitakaan ei ole unohdettu. Tilan takaosassa sijaitsevat nyt ehdat työtilat niin hierojalle, kosmetologille, jalkahoitajalle kuin parturi-kampaajallekin hiuspesualtaineen kaikkineen.

– Tämä tila on kaikkien tätä tarvitsevien ammattilaisten vuokrattavissa päiväkohtaisesti, jona aikana saa sitten ottaa niin paljon asiakkaita kuin haluaa. Huonevuokran olemme pitäneet hyvin kohtuullisena, Anja Pasuri kertoo.

ASIAKKAAT OVAT löytäneet hyvin Myllymuksujen vaaterekin.

Talvella ollaan auki viisi päivää viikossa

Näin talvikaudella Tuottajatori pitää ovensa säpissä sunnuntait ja maanantait, mutta muuten tilat ovat avoinna joka päivä kello 10– 17. Kesällä auki oltiin tiistaista sunnuntaihin ja pidennetyillä aukioloajoilla, arkisin ja sunnuntaisin kello 19 saakka. Täysi vuosikierto Tuottajatorilla tulee täyteen vasta huhtikuun päätteessä, mutta sen hallituksen väki uskaltaa jo sanoa, että kaikkiaan kuluneeseen vuoteen voidaan olla tyytyväisiä.

– Ehdottomasti vuosi oli positiivinen yllätys, ja siitä tuli koronan ja kaiken keskellä kuitenkin todella hyvä, rahastohoitaja vahvistaa ja saa mielipiteelleen ympäriltään hyväksyviä nyökkäyksiä.