YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Kahden sormen menetys ei estänyt Reijo Moilasta – Perusti konekorjaamon, joka taistelee verkkokauppoja vastaan
Yksinyrittäjä Reijo Moilanen on huomannut, että yhä useampi asiakas arvostaa perinteistä asiakaspalvelua.
Paltamon kylänraitilla on liike, jonka yrittäjä Reijo Moilanen, 57, lupaa palvella asiakkaitaan vielä muutaman vuoden ajan. Sitten koittavat eläkepäivät, ja samalla liike hyvin suurella todennäköisyydellä lopettaa toimintansa.
– Epäilen, ettei jatkajaa löydy. Tällaista liikettä on hankala saada kaupaksi, koska kaikki tietotaito on minulla. Tietotaitoa on vaikea myydä.
Moilanen perusti Motorec Oy:n vuonna 2004. Se myy myy ja huoltaa erilaisia pienkoneita kuten moottorisahoja, ruohonleikkureita ja lumilinkoja. Valikoimissa on myös muun muassa mönkijöitä.
Moilanen ehti olla yrittäjä 90-luvun lopussa ennen vaihtoa palkkatöihin. Ne saivat äkillisen lopun, kun Moilaselle sattui vakava tapaturma 2000-luvun alussa hänen ollessaan 35-vuotias. Kaksi oikean käden sormea leikkaantui irti sirkkelionnettomuudessa.
– Aika hyvin olen oppinut työskentelemään ilman niitä. Pari vuotta meni opetellessa, Moilanen kertoo.
Työtapaturman syynä oli työnantajan puutteellinen työnohjaus. Tapauksesta seurasi oikeuskäsittely, jonka Moilanen voitti.
– Työnjohtaja sai asiasta pienen muistutuksen. En ole sittemmin kaivannut niihin hommiin, Moilanen kiteyttää.
Paltamolainen yksinyrittäjä tarvitsee kädentaitojaan pienkonehuolloissa, jotka hän tekee kilometrin päässä olevan omakotitalonsa pihalla olevassa korjaamossa.

”Akkukoneiden huolto helpompaa”
Työtapaturman jälkeen Kela tarjosi Moilaselle mahdollisuutta uudelleenkouluttautumiseen pienkoneasentajaksi. Pian kysyntä kasvoi niin, että Moilanen avasi Paltamoon pienkonemyymälän, joka avasi ovensa vuonna 2018.
Kiireisintä aikaa on kesäkausi toukokuun alussa syyskuun loppuun, jolloin merkittävä osa asiakkaista on paikallisia mökkiläisiä. Silloin Moilaselle tuodaan huollettavaksi ruohonleikkureita, perämoottoreita ja moottorisahoja. Pienkoneiden huolloissa on siirrytty pitkälti autohuolloista tuttuun käytäntöön, jossa kone liitetään välittömästi tietokoneeseen.
– Ammattikäyttöön tehdyissä moottorisahoissakin on jo niin edistynyttä tekniikkaa, että vikakoodit luetaan tietokoneelta. Yleensä ei tarvitse paljon muuta kuin katsoa tietokoneelta, mikä laitteessa on vikana, Moilanen kertoo.
Hän on huomannut, että akkukäyttöisten pienkoneiden huoltaminen on selvästi helpompaa polttomoottorikoneisiin verrattuna. Ammattikone kannattaa huoltaa, vaikka siihen joutuisi vaihtamaan piirilevyn tai uuden akun.
– Yleisesti ottaen akkukäyttöisissä on aina vähemmän vikoja kuin polttomoottorikoneissa. Ne ovat toimintaperiaatteeltaan paljon yksinkertaisempia.
Ongelmia vanhentuneen polttoaineen kanssa
Kun Moilaselle tuodaan polttomoottorilla toimiva kone huollettavaksi, yleisin syy vikaan löytyy polttoaineesta.
– Nykyisin polttoaine ei säily seuraavaan vuoteen vaan vanhenee, eikä enää pala moottorissa. Silloin kone ei käynnisty.
Pahimmillaan polttoaine voi mennä vanhaksi vain muutamassa kuukaudessa. Yleensä ongelma huomataan keväällä, kun ollaan ottamassa käyttöön yli talven seisonutta konetta tai talvella, kun lumilinkoa käytetään ensimmäistä kertaa kesäkauden jälkeen. Joissakin pienkoneissa käytetään algylaattibensiiniä, jolle luvataan kaksi vuotta käyttöikää.
– Jos polttoaine on vanhentunut, silloin järjestelmä on puhdistettava ja laitettava uudet bensat sisään, Moilanen kertoo. Hän neuvoo ajamaan ruohonleikkurin bensiinisäiliön tyhjäksi ennen talvikautta tai käyttämään polttoaineen sekaan laitettavaa lisäainetta, joka estää bensiinin vanhenemisen.

”Pitää aistia trendejä”
Moilanen on onnistunut elättämään itsensä yritystoiminnalla vajaan 3 000 asukkaan Paltamossa, jossa yrittäjiä ei liiaksi ole. Yksinyrittäjän mukaan pienellä paikkakunnalla on mukauduttava vallitsevaan tilanteeseen.
– Ei voi koskaan olettaa, että hommat jatkuvat niin kuin ennen. Yrittäjän pitää aistia trendejä ja muuntautua niiden mukaan.
Se tarkoittaa tuote- ja palveluvalikoiman muuttamista tarpeen mukaan. Turhia tuotteita pitää aika ajoin poistaa myynnistä. Takavuosina Moilanen myi polkupyöriä ja suksia, mutta niille ei riittänyt tarpeeksi kysyntää.
– Verkkokauppa on suurin vihollinen. Ihminen tilaa tuotteet sieltä ja palauttaa, jos tuote ei ole sopiva. Henkilökohtainen palvelu auttaa siinä, että pienkoneet ostetaan minulta. Katteet ovat pienentyneet, mutta palvelulla niitä voi hieman paikata.
Moilanen on huomannut, että palvelu merkitys on kasvanut asiakkaiden ostopäätöksissä. Ostaessaan tuotteen myymälästä asiakas saa muun muassa opastuksen koneen käyttöön.
– Jos kuluttaja ostaa moottorisahan verkkokaupasta, hän ei välttämättä tule ajatelleeksi, että sahan kanssa tarvitaan kypärä ja turvahousut, jotta saha on turvallinen käyttää. Täällä liikkeessä asiakkaalle kerrotaan, mitä kaikkea koneen käytössä tarvitaan.
Paltamolaisyrittäjälle on joskus tuotu verkkokaupasta ostettuja halpoja koneita, jotka ovat lopettaneet toimintansa. Näissä tapauksissa ei ole paljon tehtävissä.
– En voi niille oikein mitään, koska minulla ei ole sopimuksia kyseisten merkkien kanssa. Silloin asiakkaan ainoa vaihtoehto on palauttaa kone takaisin myyjälle. Minä tarjoan jokaiseen myymääni laitteeseen takuuhuollon.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi