YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kaljuuntuminen sai Eetun, 33, kokeilemaan hiuslisäkettä – Nyt hän pyörittää vaimonsa kanssa tupeiden verkkokauppaa
Nuoret yrittäjät työskentelevät sen eteen, ettei tupeen käyttöä tarvitsisi häpeillä.
Uusien hiusten myötä Eetu Linnankivi sai takaisin itsevarmuutensa. Oikeastaan kysymys on hiuslisäkkeestä, joka on niin luonnollisen näköinen, ettei sitä erota aidoista hiuksista.
– Kun huomasin alkavani kaljuuntua, käytin mieluusti hattua joka paikassa, mutta esimerkiksi häissä se ei ollut luontevaa. Nyt asiaa ei tarvitse miettiä, koska hiukset ovat taas päässä, Eetu kertoo.
Muutama vuosi sitten Eetu, 33, huomasi, että hänen hiusrajansa pakeni. Hän ajatteli, että asialle olisi tehtävä jotakin.
– Halusin siihen selkeän ratkaisun. Joko kaikki hiukset pois tai takaisin päähän.
Eetu ja hänen puolisonsa Mia Linnankivi alkoivat etsiä vaihtoehtoja. Somessa he törmäsivät sisältöön miesten hiuslisäkkeistä eli tupeista.
– Emme olleet edes ajatelleet tupeeta vaihtoehtona. Maailmalla on nouseva trendi, että ikäluokkamme miehet puhuvat enemmän ulkonäköpaineista ja etsivät ratkaisuja niihin, sanoo Mia Linnankivi.
Sosiaalisesta mediasta pitkin maailmaa löytyy videoita, joissa nuoret miehet käyttävät tupeita avoimesti ja häpeilemättä. Niinpä Eetu Linnankivikin perehtyi niihin ja hankki ensimmäisen hiuslisäkkeensä. Linnankivet aavistivat, että tupeissa saattaisi piillä potentiaalia myös yritystoiminnan kannalta.
– Klassisesti oman ongelman kautta löytyi markkinarako, Eetu sanoo.
Korkeat kriteerit tuotannolle
Pariskunta selvitti, että Suomessa ei vielä ollut yritystä, joka myisi tupeita kohdennetusti nuorille miehille. Vuosi sitten Linnankivet asuivat Hongkongissa, Mia vaihto-oppilaana Kauppakorkeakoulusta ja Eetu etätöissä. Vuoden 2025 alussa he aloittivat oman yrityksen aktiivisen työstämisen.
– Silloin tuli elämänvaihe, että firman perustamiseen oli aikaa ja inspiraatiota. Tuntui, että markkina oli tullut siihen pisteeseen, että tupeille voisi olla Suomessakin kysyntää, Eetu sanoo.
Linnankivet alkoivat etsiä yritykselleen hyvää tuotantolaitosta. Heillä oli korkeat kriteerit esimerkiksi hiuslisäkkeiden laadulle, eettisyydelle ja tuotanto-oloille.
– Oli aika iso prosessi löytää taho, jonka kanssa oli helppo keskustella tuotteista ja etiikasta, Eetu kertoo.
Lopulta he löysivät Vietnamista sopivan tuottajan, jonka luona myös vierailivat.
Elokuussa 2025 Linnankivet perustivat yrityksen ja Suomen ensimmäisen tupeiden verkkokaupan nimeltä Upee Verkkokauppa Oy. He suunnittelivat sen visuaalisen ilmeen, tuottivat sinne video- ja valokuvamateriaalin sekä etsivät yhteistyöparturit.
– Yhteistyöpartureita haemme edelleen. Nyt meillä on sellaiset Oulussa ja Helsingissä. Heidän luonaan asiakas voi käydä ilmaisessa konsultaatiossa, Mia Linnankivi kertoo.
Yhteistyöparturin luona muun muassa etsitään sopiva väri tupeelle ja opetellaan kiinnittämään se.
Kipeä asia
Linnankivet kertovat, että verkkokaupassa on myynnissä yksi tupeepohja, johon asiakas saa valita itselleen sopivimman hiusvärisävyn. Sävyjä on yli 40. Tupee pysyy teippien avulla paikoillaan noin kuukauden kerrallaan, jonka jälkeen siihen vaihdetaan uudet teipit.
– Tupeen kanssa voi elää normaalia arkea. Itse olen esimerkiksi surffannut se päässä ja lentänyt välillä aaltoihin. Se pysyy mukana vauhdikkaammassakin arjessa, Eetu kertoo.
Linnankivet ajattelevat, että suhtautuminen miesten hiuslisäkkeisiin on muuttumassa siinä, missä miesten suhtautuminen ulkonäköönsäkin. Aikaisemmin tupeille naureskeltiin, ja mies saattoi kuitata kaljuuntumisensa huumorilla.
– Uskon, että meidän sukupolvemme uskaltaa puhua enemmän ulkonäöstään ja vaikka siitä, että kaljuuntuminen onkin kipeä asia, Mia, 29, sanoo.
Linnankivet kertovat, että monia heidän asiakkaitaankin on vaivannut se, että kaljuuntuminen kuitataan pikkujuttuna.
– Ettei puhuta niistä oikeista tunteista, mitä kaljuuntuminen herättää, tai käsitellä sitä prosessia kunnolla, Eetu sanoo.
Hän kertoo, että eräs asiakas oli selvästi liikuttunut siitä, kun sai taas hiukset päähänsä.
– Se oli tunnetasolla iso asia.
Ei häpeää
Upee-verkkokaupan kohderyhmä on 18–40-vuotiaat kaljuuntuvat miehet. Linnankivet ovat iloisia siitä, että lyhyessä ajassa kohderyhmä on jo löytänyt verkkokaupan.
Eetu kertoo, että esimerkiksi Briteissä ja Pohjois-Amerikassa nuorten miesten hiuslisäkkeille on isot markkinat. Linnankivet uskovat, että trendi rantautuu Suomeen kunnolla ennemmin tai myöhemmin.
– Lähiaikojen tavoitteemme on toimia valtakunnallisesti koko Suomessa. Tulevaisuudessa aiomme laajentua myös ulkomaille, yrityksessä nyt kokopäiväisesti työskentelevä Mia sanoo.
Linnankivien perimmäinen tavoite on brändätä tupee uudelleen. He haluavat poistaa niin hiustenlähtöön kuin hiuslisäkkeen käyttöön liittyvän häpeän. He haluavat tehdä kaiken toisin, siten, kuin maailmalla jo tehdään.
– Meidän mielestämme tupee ei ole salaisuus. Siihen ei kuulu häpeää. On upea juttu, että voi käyttää tupeeta.
Ensin aiheesta kertoi Keskisuomalainen.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Kaisu Puranen