Polttoainetuki
Kuljetusala pettyi pahoin polttoainetuen suuruuteen. Kuva: Getty Images

Karvas pettymys kuljetusalalle: Polttoainetuki jää puoleen luvatusta

SKAL vaatii polttoaineveron laskemista. Diesel on kallistunut edelleen kevään lukemista.

Kuljetusalan ahdinkoa helpottamaan luotu polttoainetuki on osoittautumassa pahaksi pettymykseksi. 

Eduskunta on käsitellyt hallituksen polttoainetuesta tekemän esityksen. Alkuperäisessä hallituksen linjauksessa tuen kokonaismääräksi arvioitiin 75 miljoonaa euroa. Lakiesityksessä tukitaso on yli puolittunut. Eduskunta käsittelee asian vielä täysistunnossaan.

Kuljetus- ja logistiikka-alan edunvalvoja SKALin mukaan tukitaso kertoo ”täydellisestä ymmärtämättömyydestä” kuljetusalan tilannetta kohtaan.

– Eduskunnan talousvaliokunta ei kuljetusalan vetoomuksesta huolimatta korjannut lakiesityksessä ollutta selvää virhettä, SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto sanoo.

Kritiikkiä aiheuttaa myös polttoainetuen hidas jakaminen. Tuki tulee haettavaksi vasta marraskuussa.

– Hallituksen tulisi pitää kiinni omista päätöksistään ja lupauksistaan myös lakia säädettäessä. Suomi on ollut hidas verrokkimaihin verrattuna ja nyt näyttää siltä, että luvatutkin tukitoimet ovat lässähtämässä, Ylälehto jatkaa.

”Suomi ei voi jäädä seuraamaan sivusta”

SKALin mukaan edelleen kallistuneen dieselin hinta edellyttää toimia polttoaineveron laskemiseksi. Dieselin keskihinta lähestyy 2,50 euroa.

Kerroimme aikaisemmin, millaisia toimia monessa EU-maassa on tehty hintojen laskemiseksi. Suomi on jäänyt monesta maasta jälkeen. Polttoaineveroa on laskettu muun muassa Ruotsissa, Ranskassa, Espanjassa ja Saksassa.

– Suomi ei voi jäädä seuraamaan sivusta ja antaa kalliin energianhinnan heikentää Suomen kustannuskilpailukykyä. Edellyttämme valtiolta päätöksiä polttoaineveron nopeaksi laskemiseksi, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

SKALin tietojen mukaan maanteiden tavaraliikenne kuluttaa dieseliä 1,3 miljardia litraa vuodessa. Viimeisen vuoden aikana tapahtunut polttoaineen hinnannousu on aiheuttanut yli 800 miljoonan euron lisälaskun kuljetusyrityksille.

Pauli Reinikainen