25.1.2017 klo 11:00
Uutinen

Kasvava kotimainen korttitalo

Legenda kertoo tarinan henkilöstä, joka meni ravintolaan syömään. Kun maksun aika koitti, hän huomasi etteivät rahat olleetkaan mukana. Hän lupasi käydä hoitamassa maksun myöhemmin ja kirjoitti ravintolassa nimensä korttiin muistiin. Tapahtuman innoittamana syntyi maailman ensimmäinen maksukortti Diner’s Club. Maailman ensimmäinen muovikortti oli American Express, joka tuli markkinoille vuonna 1959.

Vuonna 2009 perustetun CardPlus Oy:n ensimmäinen kortti oli urheilujärjestön jäsenkortti. CardPlussan omistaa viisi yrittäjähenkistä osakasta. Sen asiakaskuntaan kuuluu yrityksiä kaikilta kortteja myöntäviltä aloilta: julkiselta ja valtiolliselta sektorilta, kaupan alalta, järjestöjä ja matkanjärjestäjiä. Suomen Yrittäjienkin jäsenkortit tulevat CardPlussalta. ”Olen nyt ja aiemmissakin työsuhteissa ollut Yrittäjien jäsen ja käyttänyt myös heidän neuvontapalvelujaan. On erityisen mukavaa tehdä Suomen Yrittäjille töitä!” kertoo CardPlussan toimitusjohtaja Mikael Strang.

ÄSSÄ HIHASSA

Mikaelin mukaan heidän toimintansa tärkeimpiä piirteitä ovat joustavuus ja nopea päätöksenteko. ”Koska kaikki yrittäjät ovat meillä töissä, voimme reagoida asioihin nopeasti”, Mikael toteaa. Asiakkaat arvostavat myös kotimaisuutta – moni kilpailija on ulkomaisessa omistuksessa, mutta CardPlus maksaa verot Suomeen. Ainoastaan korttiaihiot tulevat kotimaan ulkopuolelta, joko Euroopasta tai Kiinasta. ”Aihio on muovikortti, johon on painettu yrityksen suunnittelema ulkoasu. Kaikki yksilöintityöt, esimerkiksi nimien, korttinumeroiden ja magneettijuovien koodaus, tehdään Suomessa”, Mikael selventää.

Alkuun CardPlus teki ainoastaan magneettijuovallisten korttien painatusta, yksilöintiä ja postitusta. Seuraava askel oli hankkia tuotantolaitteita, joilla kortit saatiin kuoritettua koneellisesti. Tämän jälkeen tarjontaan otettiin mukaan pöytätulostimia, joilla yritykset voivat tehdä esimerkiksi omat henkilökorttinsa. Tuoteportfoliosta löytyy myös RFID-etälukutekniikkaa hyödyntäviä kortteja, joita käytetään esimerkiksi kulunvalvonnassa. Asiakkaat voivat ostaa pelkästään postituspalveluitakin. ”Laajennamme toimintaamme vain, jos asiakas saa siitä lisäarvoa”, kiteyttää Mikael.

Toiminnan kasvu on hallittu hyvin: voittoa on tehty aloitusvuotta lukuun ottamatta joka vuosi. ”Koneinvestointimme ovat todella suuria, joten kannattavuuslaskelmilla on suuri rooli laajentumisessa”, Mikael kertoo. Kasvua haetaan myös yrityskaupoilla. Heinäkuussa 2016 CardPlus osti kilpailijansa IDcontrol Oy:n muovikorttiliiketoiminnan. Kaupan myötä CardPlussasta tuli Suomen suurin kanta-asiakas- ja jäsenkorttien toimittaja. ”Haemme kasvua pärjätäksemme ulkomaisille, meitä paljon suuremmille yrityksille. Meillä on myös yhteistyöyritys Virossa, jolla kartoitamme Baltian markkinoita”, Mikael kertoo.

ASENNE ON TÄRKEIN

Suurimmalla osalla CardPlussan työntekijöistä on pitkä korttialan tausta. Rekrytoinneissa arvostetaan alan työkokemusta, mutta se ei ole pakollinen kriteeri. Jokaisen työntekijän täytyy osata hoitaa tuotannollisia tehtäviä tarvittaessa. Englanninkielen taito ja tietotekniikan perusosaaminen ovat edellytyksiä. ”Asenne on kuitenkin tärkein! Täytyy olla oma-aloitteinen, tarkka ja ylpeä työstään. Kun laadun tulee olla priimaa, mahdolliset virheet täytyy pystyä korjaamaan nopeasti”, Mikael kertoo.

Kaikki osakkaat ovat läsnä työpaikan arjessa ja kehittävät yritystä omalla työpanoksellaan. Osakkailla on omat asiakkaansa, joihin he ylläpitävät asiakassuhteita. ”Meillä on omat rahat kiinni toiminnassa. Joka päivä pitää pärjätä hyvin!” Mikael sanoo. Työntekijöistä pyritään pitämään hyvää huolta. Yrityksessä on kaikille yhteinen lounashuone, jossa syödään puolen päivän aikaan yhdessä. ”Vaihdamme jatkuvasti tietoa keskenämme. Käymme paljon keskustelua myös tuotannossa”, Mikael sanoo. ”Arvostamme, jos työntekijämme puuttuvat asioihin ja kehittävät yrityksen toimintaa. Meillä on mielettömän hyvä porukka, olen ylpeä jokaisen tekemisestä”, hän jatkaa.

MOBIILI KORTTILOMPAKKO

Vuonna 2012 CardPlus lanseerasi mobiilikorttisovellus Lompakon. Sen avulla kortit saa älypuhelimeen korttilompakkoon. Kehitys aloitettiin vuonna 2011, koska CardPlussalla haluttiin varautua muovikorttien mahdolliseen vähenemiseen tai jopa häviämiseen markkinoilta. Kysyn Mikaelilta, mikä hänen mielestään on seuraava kehitysaskel – ja koska muovikorteista luovutaan kokonaan. ”Muovikorttien häviäminen on ollut jo pitkään tapetilla, aivan kuten siirtyminen paperittomaan toimistoon. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mitä tahansa tulevaisuudessa keksitäänkin. Tekisi mieli sanoa, etten voi paljastaa, mitä on seuraavaksi luvassa. Vaan kun en tiedä”, Mikael harmittelee.

Keskiössä kuitenkin hänen mukaansa on, että asiakkaan voi tunnistaa. Kaikki sovellukset eivät kerää tietoa niin, että asiakkaan voisi tunnistaa nimeltä – CardPlussan sovelluksella se onnistuu. ”Jos asiakasta ei voi tunnistaa, ei tietojen keräämisestäkään ole hyötyä. Mainonta kannattaa kohdentaa henkilötasolle, jotta se aiheuttaa toivotun reaktion: oston”, Mikael toteaa.
Lisätietoja Lompakko-sovelluksesta löydät osoitteesta www.cardplus.fi/lompakko-mobiilikortti

3 NEUVOA YRITTÄJILLE

1. KEKSI HYVÄ IDEA

Varmista, että liikeideasi on hyvä. Yrityksesi täytyy pystyä erottautumaan muista. Mieti, mitä asioita haluat toiminnassasi painottaa. Elä niin, että asiakkaasi uskovat sinuun.

2. TEE TOIMINTASUUNNITELMA

Tee kunnon liiketoimintasuunnitelma ja muista kehittää sitä. Siitä tulee luusto ja selkäranka, jonka ympärille yrityksesi toiminta rakentuu.

3. OTA RISKEJÄ

Seuraa alan trendejä ja liiketoimintaympäristöä. Ole valmis tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin ja ota (hallittuja) riskejä. ”Katso kortti”, jos tuntuu, että riskin ottamalla liiketoimintaan voisi saada lisäarvoa. Luovuta, jos tämä ei onnistu.

www.cardplus.fi

Juttu on julkaistu Business Espoo 2017-lehdessä, jota pääsee lukemaan myös verkossa >

Teksti: Elina Mäkinen Kuva: Jari Hudd