YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kipakan keskustelun nostanutta markkinointiohjetta tarkennettu – Taustalla somevaikuttajilta tullut palaute
Kuluttaja-asiamies on tarkentanut osia vaikuttajamarkkinoinnin linjauksestaan.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tiedotteessa todetaan, että kuluttaja-asiamies on tehnyt linjaukseensa tarkennuksia, jotta ohjeet olisivat somevaikuttajille ja yrityksille selkeämmät.
KKV julkaisi viime tammikuussa päivitetyn vaikuttajamarkkinointilinjauksen, joka herätti kipakkaa keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Linjauksen mukaan kaupallisessa yhteistyössä tehdyt julkaisut ”on voitava tunnistaa selkeästi markkinoinniksi riippumatta siitä, pitääkö vaikuttaja tiliään enemmän henkilökohtaisena vai liiketoimintaansa liittyvänä”.
Jos kyseessä on yrityksen nimissä oleva sometili, KKV pitää sen julkaisuja lähtökohtaisesti markkinointina ilman tarvetta mainosmerkinnöille.
Linjauksen suosituksia mainosmerkinnöiksi ei ole nyt muutettu. Kuluttaja-asiamiehen mukaan suurin muutos on, että usein kysytyt kysymykset löytyvät suoraan linjauksesta.
Palautetta vaikuttajilta
Kuluttaja-asiamiehen mukaan linjauksen epäselviä kohtia on pyritty selkeyttämään vaikuttajilta tulleiden kysymysten ja palautteen pohjalta. Kuluttaja-asiamies korostaa, että kaiken mainonnan on oltava tunnistettavaa.
Linjauksesta löytyy nyt vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Aiemmin kysymyksiä oli koottu erilliselle sivulle, mutta nyt kaikki tieto löytyy yhdestä paikasta. Erillinen kysymyksiä ja vastauksia -sivu on poistettu.
Alustakohtaisia ohjeita
Ohjeita on myös selkeytetty YouTuben, Twitchin, blogien ja podcastien osalta.
Esimerkiksi YouTuben osalta on selkeytetty sitä, milloin mainosmerkinnän on oltava näkyvissä koko videon ajan ja milloin vain osan videosta. Mainosmerkintää suositellaan koko videolle, jos koko video käsittelee markkinoitavaa tuotetta, palvelua tai yritystä. Jos vain osa videosta käsittelee markkinoinnin kohdetta, riittää, että nämä kohdat merkitään.
Myös joitakin esimerkkikuvia on muokattu vastaamaan paremmin aitoa toteutusta. Osassa esimerkkikuvista mainosmerkintä oli hyvin hallitseva, mikä saattoi antaa virheellisen kuvan siitä, että mainosmerkinnän pitäisi olla kooltaan hyvin suuri. Kuluttaja-asiamiehen mukaan on riittävää, että mainosmerkintä on värin, koon ja sijoittelun puolesta sellainen, että kuluttaja huomaa sen varmasti.
Kuluttaja-asiamiehen linjaukseen on myös selkeytetty sitä, milloin suositellaan kertomaan markkinoinnista ääneen, jotta mainonnan tunnistettavuus toteutuisi. Markkinoinnista suositellaan kerrottavan ääneen tilanteissa, joissa kirjoitetut merkinnät eivät ole saavutettavia.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi