YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Koiratarvikeyrittäjä tarttui viimeiseen oljenkorteen ja aloitti hurjan someoperaation – Yksi vastaus riitti: ”Mentiin suoraan asiaan”
Tarja Keen lähetti kymmeniä tuhansia viestejä LinkedIn-palvelussa, ja lopulta urakka kantoi hedelmää.
Mitä sinä olisit valmis tekemään yrityksesi kansainvälistymisen eteen?
Seinäjokelaisen, vuonna 2016 perustetun Finneron yrittäjä Tarja Keen nauttii edelleen vuonna 2019 tekemiensä ponnistelujen hedelmistä.
Tuolloin yrittäjä tarttui mielestään viimeiseen oljenkorteen, LinkedIn-palveluun. Kyseessä on muun muassa myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten suosima, ammatillisiin julkaisuihin keskittyvä sosiaalisen median alusta.
Lemmikkieläintarvikkeita kuten koirien tossuja, hygieniatuotteita ja huomioliivejä valmistava yritys oli yrittänyt saada ”päätä auki” myynnille Yhdysvalloissa, mutta yritykset olivat kerta toisensa jälkeen kariutuneet.
Juuri ennen koronapandemiaa vuonna 2019 Keen aloitti lähettää viestejä LinkedInissä. Ja hän lähetti niitä urakalla.
Viestien vastaanottajiksi Keen valikoi jokaisen eteen tulleen Walmartin ja PetSmartin työntekijän. PetSmart on jättimäinen amerikkalainen lemmikkitavaraketju, jonka verkkokauppaan Chewy.comiin Keen haaveile saavansa oman yrityksensä tuotteet.
– Olin jo kokeillut saada ihmisiä kiinni sähköpostilla ja puhelimitse, mutta se ei toiminut. Pienenä yrityksenä meillä ei ollut rahaa laittaa tuhansia euroja siihen, että saisi ostettua tapaamisen sisäänostajien kanssa. Sitten ajattelin, että kokeilen vielä LinkedIniä, jos joku vaikka huomaisi minut.
”Se oli lyhyt ja ytimekäs teksti, jossa mentiin suoraan asiaan.”
Tarja Keen, yrittäjä

Yksi vastaus riitti
Keen muistaa lähettäneensä viestejä jokaisen työpäivän jälkeen kotisohvalta samalla kun katseli toisella silmällä televisiota.
– Laitoin viestejä kymmeniä tuhansia. Kaikkiaan tein sitä joka ilta vajaan vuoden. Viesteissä oli tervehdys Suomesta. Halusin sillä tavalla herättää vastaanottajan huomion, yrittäjä kertoo.
Jokainen viesti oli kopio toisesta. Keen kirjoitti lyhyesti, mikä Finnero on ja mitä se tekee. Lisäksi hän kysyi, keneen voisi olla yhteydessä, jotta pääsisi esittelemään tuotteita.
– Se oli lyhyt ja ytimekäs teksti, jossa mentiin suoraan asiaan.
Valtavasta viestimassasta erottui muutama henkilö, jotka hyväksyivät viestipyynnön, mutta eivät koskaan vastanneet.
Eräs mies vastasi. Hän kertoi olevansa Suomi-fani ja käyneensä Suomessa. Kyseinen henkilö paljastui Chewy.comin varastopäälliköksi. Sattumoisin hänen ystävänsä oli samassa yrityksessä sisäänostajana.
– Hän lupasi laittaa kaverilleen viestiä. Silloin sain vihdoin ja viimein jonkun henkilön suoran sähköpostin, enkä mitään yleistä markkinoinnin tai myynnin osoitetta. Sama konsepti toimi myös Walmartin kontaktoimisessa, vain yksi vastaus riitti, Keen kertoo.
Myynti lähti uuteen nousuun
Keen lähetti sähköpostia saamalleen kontaktille ja asiat alkoivat edetä. Seuraavalla viikolla järjestettiin Teams-tapaaminen.
– Siitä se lähti. Kävimme läpi tuotteet ja he kertoivat, mitkä tuotteet heitä kiinnostavat. Saimme ohjeet, mitä meidän pitää tehdä, jotta yhteistyö saadaan käyntiin.
Tehtävää oli paljon. Keenin yrityksen piti perustaa tytäryhtiö Yhdysvaltoihin ja hoitaa erinäisiä rekisteröitymisiä.
– Piti ottaa tarvittavat vakuutukset ja selvittää tullikoodeja. Meni yllättävän kauan, kunnes pääsimme toimittamaan ensimmäisiä tilauksia.
Vuoden 2020 tammikuussa Finnverossa korkattiin sampanjapullo ensimmäisen Yhdysvaltain tilauksen kunniaksi.
Myynti alkoi kasvaa lupaavasti. Ensimmäisen Yhdysvaltain kaupan vuoden aikana se nousi 60 000 dollariin. Sitten iski koronapandemia ja myynti romahti lähes nollaan. Tänä vuonna kauppa on lähtenyt uuteen nousuun.
– Nyt Walmartilta tulee tilauksia jatkuvasti, ja Chewy-verkkokauppaan olemme saaneet listoille uusia tuotteita. On vaatinut aikaa ymmärtää, mitä tuotteita kannattaa myydä Walmartissa ja mitä Chewy.comissa. Taivas ei ole auennut heti, Keen kertoo.
Yrittäjä korostaa, että hän käyttää palvelun maksutonta versiota. Massaviestittelyn aikana hänen päivittäinen viestirajansa täyttyi usein.
Suositus LinkedInin käyttöön
Keen neuvoo yrittäjiä hyödyntämään LinkedInin mahdollisuuksia. Viisi vuotta sitten palvelun suosio ei ollut läheskään samalla tasolla kuin nyt, mutta seinäjokelaisyrittäjä pitää LinkedIniä edelleen varteenotettavana kontaktointikeinona.
– Sähköpostia tulee niin paljon, että monesti tulee hypättyä viestien yli tai poistettua niitä. LinkedInissä viesti sen sijaan tulee luettua todennäköisemmin.
Yrittäjä korostaa, että hän käyttää palvelun maksutonta versiota. Massaviestittelyn aikana hänen päivittäinen viestirajansa täyttyi usein.
Nykyisin noin 20 prosenttia Finneron liikevaihdosta tulee Yhdysvalloista.
– Tänä vuonna olemme ensimmäistä kertaa siinä pisteessä, että lähetysmäärät ovat kasvaneet ja on kannattavaa toimittaa tuotteet Yhdysvaltain varastolle suoraan tehtailtamme. Emme enää ehdi toimittamaan tuotteita Suomesta.
Finnero valmistaa tuotteitaan muun muassa Kiinassa, Puolassa ja Englannissa. Koirien lelut valmistetaan Suomessa.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi