YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjä ei vaihtaisi sähköpakettiautoa dieseliin, tässä syy
Pohjanmaalaisyrittäjä ei vaihtaisi sähköpakettiautoa dieseliin. Kuvituskuva: Getty Images

Kolmen sähköpakettiauton yrittäjä Marko Nummijärvi ei vaihtaisi dieseliin mistään hinnasta – Muutamaa parannusta hän tosin toivoo: ”Pitäisi olla kaikissa”

Tämä teksti on konekäännetty.

Perheyrittäjän mukaan sähköpakettiautojen akustot ovat liian pieniä.

– Monesti kuulee, ettei sähköauto sovellu maaseudulle. Olen täysin eri mieltä!

Kauhajokelainen Marko Nummijärvi on toisen polven perheyrittäjä. Hän omistaa poikansa kanssa Kauhanummi Oy:n, jonka käytössä on kolme omaa, uutena hankittua sähköpakettiautoa. Kaikki ovat Peugeot-merkkisiä ja e-Expert-malleja. Autoilla on ajettu tähän mennessä yhteensä noin 600 000 kilometriä. Hankintahinta on ollut vajaan 40 000 euron ja runsaan 50 000 euron välissä sen mukaan, miten autot on varusteltu.

– Tällä kokemuksella olen oppinut, mitkä asiat sähköautoilussa ovat oleellisia. Ne ovat akun koko ja maksimipikalatausteho, yrittäjä kertoo.

Peugeotin sähköpakettiautoissa on 75 kilowattitunnin akusto. Nummijärvi lataa autojaan etupäässä 11 kilowatin teholla 3-vaiheisella kotilatauksella.

– Kotilatausteho on täysin riittävä, koska autoja ladataan pääasiassa yöaikaan. Sen sijaan pikalatausteho saisi olla suurempikin, kun ollaan julkisten latureiden varassa.

Vuonna 1982 perustettu Kauhanummi Oy on erikoistunut aurinkovoimakenttien perustusten rakentamisurakoihin ja teiden rakentamiseen.

Peugeotista puuttuu myös yrittäjän toivoma ilmalämpöpumppu, joka säästäisi sähköä etenkin talviaikaan.

Tarve isommalle akustolle

Talvikäytössä toimintamatka täydellä varauksella laskee noin 200 kilometriin. Nummijärven yrityksen sähköpakettiautoilla tehdään yleensä alle 200 kilometrin päivämatkoja. Viime aikoina Kauhajoelta on jouduttu ajamaan työmaalle itäiseen Suomeen, jolloin auto ladataan matkan aikana kerran täyteen. Sen lisäksi saatetaan joutua pysähtymään vielä toiselle, selvästi lyhyemmälle lataukselle.

– Olen ihmetellyt, miksi sähköpakettiautoihin laitetaan yllättävän pieniä akkuja. Peugeotin 75 kilowattitunnin akku ei ole kovin iso. Olen odottanut sellaista pakettiautoa, jossa olisi 90 kilowattitunnin akusto.

Peugeotista puuttuu myös yrittäjän toivoma ilmalämpöpumppu, joka säästäisi sähköä etenkin talviaikaan. Ilmalämpöpumpun käyttö pidentää toimintamatkaa kylmällä säällä, koska pumppu imee lämpöä ulkoilmasta ja siirtää sen auton akkuun tai matkustamoon. Näin säästetään perinteisen vastuslämmityksen virrankulutusta.

Nummijärvi kertoo jääneensä tielle sähköautolla vain kerran, silloinkin 200 metrin päähän kotipihasta.

– Sellainen on aina kuskin vika. Oli kauhea vastatuuli ja akku oli päässyt tyhjäksi. Arvioin tilanteen väärin. Hain aggregaatin ja latasin autoa tien poskessa puoli tuntia. Useammin olemme jääneet tien poskeen dieselautoilla.

Marko Nummijärven perheyrityksellä on kolme Peugeotin sähköpakettiautoa.

Ilmanvastus vaikuttaa maantieajossa

Nummijärvi on huomannut, että ilmanvastus on maantieajossa enemmän virrankulutukseen vaikuttava tekijä kuin esimerkiksi auton painava lasti. Kauhanummi Oy:n sähköpakettiautoista kaksi on katsastettu varoitusautoiksi. Niitä käytetään isojen maantiekuljetusten yhteydessä varoittamaan takana tulevia leveästä kuljetuksesta.

– Kyseisten autojen katolla on leveä, yli metrin korkuinen ja lähes metrin levyinen varoituskyltti. Kun kyltit ovat käytössä, virrankulutus kasvaa merkittävästi.

Yrittäjä on huomannut, että sähköpakettiautojen käyttöönoton jälkeen hänen oma ajotottumuksensa on muuttunut rauhallisemmaksi.

Näin vähennät sähköauton virrankulutusta pakkasella

  • Jos mahdollista, pysäköi mahdollisimman lämpimään paikkaan, kuten parkkihalliin tai autotalliin.
  • Pyri lataamaan auto niin, että akku on täynnä juuri ennen ajoa. Tällöin akku on auton käynnistyessä vielä lämmin lataamisesta. Akun optimaalinen lämpötila on 20 astetta, ja vasta ladattu akku on lähempänä tuota lämpötilaa myös viileässä säässä kuin kylmänä odottanut akku.  
  • Laske matkustamon lämpötilaa, käytä istuinlämmitystä ja ohjauspyörän lämmitystä.
  • Säädä auto Eco-tilaan. Tällöin auto kuluttaa hieman vähemmän sähköä kaikissa toiminnoissaan.
  • Varmista, että auton renkaissa on maksimaalisesti ilmaa, jotta vierintävastus vähenee.
  • Vältä äkillisiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
  • Käytä vakionopeussäädintä, ja säädä se nopeusrajoituksen mukaan.

Lähde: Fortum

Veroporkkana vaikutti hankintaan

Uusin sähköpakettiauto hankittiin yritykselle kaksi kuukautta sitten. Se rekisteröitiin viidelle, eli autossa on myös takapenkki.

– Tarvitsimme isomman auton, koska kuljemme työmaille itäiseen Suomeen. Totesimme, että sähköpakettiauto oli tähän tarkoitukseen verotuksellisesti järkevä. 

Taustalla on Suomen autoverotus, joka on aiemmin rankaissut yli kolmepaikkaisia tavara-autoja henkilöauton autoverolla. Se on voinut nostaa kyseisten autojen hintaa jopa yli 10 000 eurolla. Sähköllä kulkevat tilavammat pakettiautot eivät kuitenkaan ole lain piirissä.

– Henkilöautoksi rekisteröity pakettiauto olisi älyttömän kallis, jolloin se pitäisi rekisteröidä kuorma-autoksi. Meille se ei käy, koska kaikilla työntekijöillä ei ole kuorma-autokorttia. Kuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto on muutenkin hankala, koska sillä saa ajaa enintään 80 kilometriä tunnissa.

Toissa talven kovilla pakkasilla yrittäjä käytti virranottomahdollisuutta suonlaitaan jämähtäneiden traktorien lohkolämmittimien käynnistämiseen.

Vehicle-to-load osoitti hyödyllisyytensä

Nummijärvi kehuu omassa arkiajossa olevaa Hyundai Ioniq 5 -täyssähköautoa. Se on yksi markkinoilla tarjolla olevista sähköautomalleista, jotka mahdollistavat niin sanotun vehicle-to-load (V2L) -ominaisuuden. Autosta voi ottaa virtaa 230 voltin sähkölaitteille. Yleensä ominaisuus on rajattu siten, että autosta voi kuluttaa virtaa ulkopuolelle enintään 80 prosenttiin akun varaustasosta. Auton luovuttaman virran enimmäisteho on 3,6 kilowattia.

– Olen hyödyntänyt ominaisuutta työmailla, joilla ei ole sähköä tarjolla. Olen hitsannut ja pyörittänyt kulmahiomakonetta. Ioniq 5:ssä on 73 kilowatin akku, eli siinä riittää piisaa virtaa kaikenlaiseen tekemiseen.

Toissa talven kovilla pakkasilla yrittäjä käytti virranottomahdollisuutta suonlaitaan jämähtäneiden traktorien lohkolämmittimien käynnistämiseen.

– Olen sitä mieltä, että tällaisen virranotto-ominaisuuden pitäisi olla kaikissa sähköpakettiautoissa.

”Sähköpakettiautoissamme ensimmäiset kesärenkaat kestivät 65 000 kilometriä ja talvirenkaat ovat kestäneet vähintään saman.”

Marko Nummijärvi, yrittäjä

Vähäinen huoltotarve

Kauhejokelaisyrityksen sähköautot huolletaan merkkiliikkeessä, mutta useimmiten huoltokäynnit ovat nopeita pyrähdyksiä.

– Itse sähköjärjestelmään liittyviä huoltoja on ollut todella vähän. Yleensä huollossa vaihdetaan ohjaamon ilmansuodatin, pissapojan nesteet, tuulilasinpyyhkimet ja lisäksi auton ohjelmisto saatetaan päivittää.

Sähköautoja koskevissa nettikeskusteluissa nousevat usein esille auton tukivarsien puslien suurempi vaihtotarve sekä renkaiden nopeampi kuluminen. Nummijärven mukaan renkaat eivät normaalissa ajossa kulu juurikaan nopeammin kuin polttomoottoriautossa.

– Voivathan ne toki kulua nopeasti, jos sähköautolla kiihdytellään ja kokeillaan kovia tehoja. Sähköpakettiautoissamme ensimmäiset kesärenkaat kestivät 65 000 kilometriä ja talvirenkaat ovat kestäneet vähintään saman.

Yrittäjän perheessä on myös Tesla, jonka puslia on jouduttu vaihtamaan. Sen sijaan Ioniq 5:n puslia ei ole vielä vaihdettu kertaakaan 130 000 kilometrin aikana. Teslasta jouduttiin vaihtamaan myös piirikortti akkuvian seurauksena. Remontin hinta oli noin 5 000 euroa.

– Se on ollut ainoa iso remontti. Siitä huolimatta perheelläni tai yritykselläni ei ole enää pienintäkään ajatusta hankkia polttomoottoriautoa.

Mutta palataanpa alkuun. Miksi yrittäjä on sitä mieltä, että sähköauto sopii erityisen hyvin maaseudun asukkaalle?

– Maaseudulla ei ole useimmiten polttoaineen tankkauspisteitä lähellä. Mutta sähköauton latauspiste voidaan asentaa jokaiselle oman talon seinään. Siksi lataaminen on helppoa. Julkisia latausasemia tarvitaan vain, jos lähdetään oikein pitkille matkoille.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen
Kysy tai etsi hakusanoilla tekoälyavustetulta hakukoneeltamme.