YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrityksen perustamisvaiheessa oman tuotemerkin perustaminen ei ollut suunnitelmissa, mutta ajatukset alkoivat muuttua, kun Jenni Ahokas löysi markkinaraon edulliselle Korea-kosmetiikalle. Kuva: Meeri Utti
25.10.2025 klo 20:48
Uutinen

Korea-kosmetiikan hype tuli jäädäkseen – Vuoden nuori yrittäjä Jenni Ahokas loi brändin, joka myi itsensä

Tämä teksti on konekäännetty.

Jenni Ahokas onnistui myymään ideansa Prismalle, vaikka yhtään kosmetiikkatuotetta ei ollut valmiina.

Valtakunnalliseksi vuoden nuoreksi yrittäjäksi valittu helsinkiläinen Jenni Ahokas, 32, tietää, mikä korealaisessa kosmetiikassa houkuttelee nuoria marketteihin.

Smuuti Skin -tuotemerkki perustettiin vuonna 2023 ja se iski heti kultasuoneen. Sitä ennen Ahokas oli tuonut maahan eri brändien tuotteita Koreasta.

– Aika nopeasti huomasin, että suomalaiset ovat markettikansaa eikä minulla ollut mitään markettimyyntiin soveltuvaa brändiä, yrittäjä kertoo.

Yrityksen perustamisvaiheessa oman tuotemerkin perustaminen ei ollut suunnitelmissa, mutta ajatukset alkoivat muuttua, kun Ahokas löysi markkinaraon edulliselle koreakosmetiikkabrändille. Hänen onnistui myydä tuote Prismoihin jo ennen kuin yhtäkään tuotetta oli valmistettu.

– Kopioin Googlesta kuvia, jotka kuvastivat tuotemerkkiäni ja sen ajatusta. Prisman väki oli heti sitä mieltä, että juuri sellainen heiltä puuttui.

Kun ensimmäiset tuotteet oli tilattu, S-ryhmä ennusti niiden riittävän puoleksi vuodeksi. Totuus oli toinen, sillä tuotteet loppuivat varastosta kahdessa päivässä. Smuuti Skin -tuotteita myytiin 20 000 kappaletta.

– Prisman sisäänostaja kommentoi, ettei hän ollut koskaan nähnyt vastaavaa lanseerausta, Ahokas kertoo.

Myyntiä ryyditti Ahokkaan tekemä pohjatyö sosiaalisessa mediassa. Hän osallisti seuraajiaan ja kyseli muun muassa, millaisia pakkauksia Smuuti Skin -tuotteille toivottiin. Lopputuloksena syntyi hedelmien värimaailmasta ideansa saanut brändi. Osaltaan väritykseen liittyi myös tarve erottautua perinteisistä isoista kosmetiikkavalmistajista.

Jenni Ahokas palkittiin Valtakunnallisille yrittäjäpäivillä lauantaina Tampereella. Kuva: Rami Marjamäki

”Meillä on aika hyvä tatsi”

Mutta mikä on saanut aikaan valtaisan hypen?

– Korea-kosmetiikan suosio tulee edullisista hinnoista. Tuotteet ovat korkealaatuisia, mutta hinnaltaan paljon edullisempia kuin luksusbrändit.

Juuri nyt korealaisella kosmetiikalla on menossa ”kolmas aalto”. Ahokas uskoo, ettei kyseessä ole enää hetken tähdenlento. Samaan aikaan yrityksen on pysyttävä jatkuvasti trendien muutoksen vanavedessä.

– Brändin kehittämisessä tärkeässä roolissa on, miten pysymme relevanttina ja miten uudistamme valikoimaa. Meillä on aika hyvä tatsi, miten tämä tehdään. Saamme korealaisilta kemisteiltä ensikäden tietoa siitä, miten trendit muuttuvat. Mietimme paljon sitä, mitkä tuotteet ja ainesosat ovat relevantteja Pohjoismaissa. Kaikki korealaiset trendit eivät myy täällä.

Pitkään yksi myydyimmistä Ahokkaan maahantuomista koreakosmetiikan tuotteista Suomessa oli etanan limaa sisältävä seerumi. Suurin kiinnostus tuotteita kohtaan on 15–18-vuotiaiden kohderyhmässä.

Heti Ruotsiin

Vuonna 2019 perustetun Beautyko Importin liikevaihto nousee Ahokkaan arvion mukaan tänä vuonna 10 miljoonan euron rajapyykin yli. Ensi vuoden aikana tavoitteena on laajentaa toiminta Keski-Euroopan markkinoille, ensimmäisenä Saksaan ja Puolaan.

– Pitää miettiä tarkasti, mihin resurssimme riittävät. Emme ole koskaan nostaneet isoa rahoitusta.

Ahokas on laajentanut yritystään rohkeasti. Ensimmäisen toimintavuoden aikana Smuuti Skin -tuotesarja vietiin Ruotsin markkinoille, kun merkittävä iso asiakas Lyko halusi tuotteet myyntiin länsinaapurissa. Sen jälkeen yhteydenottoja on tullut muista maista.

Nopea kasvu aiheutti saatavuusongelmia. Ahokas myöntää tunteneensa kasvun vaikutukset nahoissaan.

– Kassassa ei ollut rahaa ja varasto oli koko ajan tyhjä. Sitä kesti puolisen vuotta. Siksi kasvun kanssa pitää olla tarkkana.

Vuoden nuoren yrittäjän palkintosumma on 15 000 euroa, ja sen mahdollistaa Yksityisyrittäjäin Säätiö.

Beautyko Import Oy

Perustettu: 2019
Perustaja ja toimitusjohtaja: Jenni Ahokas
Kotipaikka: Helsinki
Työntekijöitä: 7
Liikevaihto: 7 909 000 € (2024)

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen