YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Asiakkaat ylistävät kajaanilaista yksinyrittäjää
– Kiitollisuus näkyy siinä että soitetaan uudestaan ja käydään joskus syömässä ja jutellaan muistakin asioista, yksinyrittäjä Eino Mäkäräinen sanoo. Kuva: Pauli Reinikainen
25.9.2025 klo 08:39
Uutinen

Kun Eino Mäkäräinen saapuu paikalle, rikkoutunut kone tulee yleensä kuntoon – Asiakkaidensa rakastama yrittäjä kertoo, mistä maine on peräisin

Tämä teksti on konekäännetty.

Kajaanilainen huoltoalan ammattilainen teki oikean päätöksen siirryttyään palkkatöistä yrittäjäksi. 

Konehuoltoihin erikoistunut Eino Mäkäräinen, 59, avaa Toyota Rav4 -autonsa takaluukun ja esittelee työkalujaan. Kaikki on asetettu siistiin järjestykseen, jotta tarvittava esine löytyy nopeasti.

Mäkäräinen on Kajaanissa asuva yksinyrittäjä, jolle auto on erityisen tärkeässä roolissa. Kilometrejä kertyy useita kymmeniä tuhansia vuodessa. Mies hoitaa työnsä asiakkaan luona ja on usein valmis lähtemään paikan päälle lyhyellä varoitusajalla. Työt tehdään tarpeen niin vaatiessa kovassa pakkasessa tai sateessa, koska rikkoutuneita työkoneita ei useinkaan voi siirtää sisätiloihin.

Mäkäräinen päätti lähteä yrittäjäksi vuonna 2009, kun tilanne vaikutti otolliselta.

– Olin huoltomiehenä konevuokraamossa viiden ja puolen vuoden ajan. Sinä aikana opin tuntemaan hyvin potentiaaliset asiakkaat tältä paikkakunnalta. Kerran yksi tuttu tuli kysymään minua heille töihin. Hetken tuumasin, että jos kerran kaksi työnantajaa tarvitsee minua, olisi varmaan saumaa lähteä yrittäjäksi tekemään samoja hommia.

Kainuun kone- ja sähköhuolto -toiminimiyrityksen perustamisen jälkeen asiakkaita alkoi tulla lisää: konevuokraamoja, rakennusliikkeitä, purku- ja sähköfirmoja. Mäkäräinen huomasi olevansa välittömästi täystyöllistetty.

– Se oli kieltämättä loistava alku.

”Saan yleensä vian nopeasti selville”

Mäkäräinen on onnistunut kasvattamaan asiakaskuntaansa muun muassa avuliaalla asenteella. Välillä hän onnistuu auttamaan huoltotilanteessa pelkän puhelimen välityksellä. Silloin hän ei laita laskua perään.

– Minulla on ollut aina sisäisen tarve auttaa. Lähtökohtana on, että kone saadaan kuntoon. Ei se ole minulta pois, jos onnistun neuvomaan asiakasta puhelimitse niin, että hän onnistuu löytämään vian itse. Siitä tulee palkitseva tunne myös itselle, vaikka en pyydä maksua. Nykyisin rahastaminen on karannut lapasesta. Ahneus ruokkii ahneutta.

– Tehokkain konsepti on toimia yksinyrittäjänä. Minulla ei ole koskaan samanlaisia päiviä, ja olisi vaikea suunnitella työaikoja työntekijälle. Parempi vaihtoehto olisi ottaa yhtiökumppani, Eino Mäkäräinen kertoo. Kuva: Pauli Reinikainen

Mutta mikä on tehnyt Mäkäräisestä niin halutun omalla alallaan?

– Tässä pitää olla laaja ammattitaito rakennuskoneista ja sähkökalustosta. Aloitin alalla vuonna 2004. Joka päivä tulee vastaan erilaisia koneita, joskus myös sellaisia, joita en ole nähnyt koskaan. Kaikkien toimintaperiaate on usein sama: ne toimivat hydraulisesti tai paineilmalla, sähkö- tai polttomoottorilla. Sähköstä ymmärrän omasta mielestäni aika paljonkin, mutta monelle se on peikko. Saan yleensä vian nopeasti selville ja sen mukaan tiedän, millaisen korjauksen laite tarvitsee. Siinä mielessä olen onnistunut.

Joskus miehelle tulee vastaan ”ikuisuushomma”, jonka ongelma ei näytä ratkeavan millään. Tiettyjä töitä Mäkäräinen ei suostu tekemään lainkaan.

– Isoja moottoriremontteja en tee. Teen työt paikan päällä, jolloin ei ole mahdollista lähteä purkamaan esimerkiksi vaihteistoja.

Toyotassaan yrittäjällä on iso määrä erilaisia pikkuosia kuten katkaisijoita, rajakytkimiä, releitä, johtoja, ruuveja, suojakumeja ja pultteja, joista on usein apua paikan päällä.

Hyvät suhteet maahantuojiin

Mäkäräisellä ei ole tyypillistä työpäivää. Välillä asiakas saattaa soittaa aamuvarhaisella, joskus viikonloppuna, vaikka viikonlopputyöt Mäkäräinen yrittää pitää minimissä. Hän kuitenkin lupaa vastata puhelimeen aina, kun se soi.

Haastattelupäivänä Mäkäräinen on käynyt hoitamassa hihnakuljettimen häiriön. Paikan päällä selvisi, että laitteesta oli tärkeä johto irti. Seuraava keikka vei lähistölle selvittämään kurottajan tukijalan anturin vikaa. Sen jälkeen yksinyrittäjä kiirehtikin jo ison ilmakompressorin huoltotoimiin. Samaan päivään mahtui vielä asiakkaan auton katsastuskäynti.

– Puhelin soi, kun joku tarvitsee apua. Joskus täytyy priorisoida kiireellisempiä keikkoja. Asiakkaat kyllä ymmärtävät, jos on kiireempi jonnekin muualle, Mäkäräinen kertoo.

Eino Mäkäräinen esittelee nostinlaitteiden huollossa tarvittavia valjaita. Kuva: Pauli Reinikainen

Pieni osa töistä on tiedossa hyvissä ajoin etukäteen. Sellaisia ovat esimerkiksi henkilönostinten vuositarkastukset. Joskus on mennyt sormi suuhun. Silloin Mäkäräinen ottaa yhteyttä paremmin ongelman tuntevaan kollegaan. Hän kiittelee laajaa kontaktiverkostoaan.

– Joku muu on saattanut korjata samanlaisen vian. Hyvin usein on niin, ettei vika ole ainutlaatuinen.

Osa huolloista on ”simppeleitä”, mutta silti niiden tekemiseen tarvitaan ammattimies.

– Sähkömies ei välttämättä osaa tehdä, jolloin minut tilataan paikalle. Tämä on niin erikoisalaa. Minulla on hyvä tilanne sinä mielessä, että en edusta mitään merkkiä, jolloin saan kaikilta maahantuojilta täyden tuen. Maahantuojat eivät välttämättä halua käyttää paikallista korjaajaa, joka on sidoksissa johonkin kilpailevaan merkkiin, yksinyrittäjä kertoo.

”Työturvallisuusvalvoja voi tarkkailla kiikarilla kopistaan, noudatetaanko sääntöjä.”

Eino Mäkäräinen, yksinyrittäjä

Yksi asia mietityttää toiminimessä

Viime aikoina Mäkäräinen on miettinyt toiminimen vaihtamista osakeyhtiöksi. Taustalla ovat etenkin rakennustyömaiden tiukentuneet työturvallisuussäännökset.

– Ei tarvitse muuta kuin unohtaa silmälasien vaihtamisen suojalaseihin, niin siitä voi tulla sanktiomaksu. Tai jos unohtaa laittaa käsineet käteen. Tänä päivänä työmailla ollaan tosi tarkkoja näistä. Työturvallisuusvalvoja voi tarkkailla kiikarilla kopistaan, noudatetaanko sääntöjä.

Jos pahin toteutuisi ja Mäkäräiselle määrättäisi iso sanktiomaksu, se kohdistuisi häneen henkilökohtaisesti. Jos työt tehtäisiin osakeyhtiöllä, sakko kohdistuisi yritykseen.

– Jos tulisi liikaa taloudellisia vastuita, osakeyhtiö asetettaisi konkurssiin. Kyse on siis riskienhallinnasta, yrittäjä selventää.

Toistaiseksi kajaanilainen on päättänyt pysyä toiminimessä, sillä yritysmuodon vaihtaminen aiheuttaisi paljon työtä ja myös lisää kuluja.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen