YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
”Kun tekee tänään parhaansa, se riittää” – yrittäjä Jan Westman rakentaa lähilihan tarinaa vastoinkäymisistä vahvistuneena
Joulukuu on kuukausista kiireisin. Raaseporilainen yrittäjä Jan Westman myyntiautoineen on silloin tuttu näky monissa Uudenmaan alueen joulumarkkinatapahtumissa.
Syksyllä hankittu uusi myyntiauto on osoittautunut oivalliseksi tavaksi tuoda laadukkaat West Gård -lihatuotteet asiakkaiden ulottuville. Myyntivitriinistä löytyy esimerkiksi ilmakuivattuja ja kylmäsavustettuja lihatuotteita, kinkkua, kalkkunaa, pateeta ja makkaroita. Noin viikkoa ennen joulua kaupankäyntiin avautuu myös Raaseporin Pohjassa sijaitseva tehtaanmyymälä.
– Joulussa on potentiaalia. Kun tekee asiat hyvin, joulumyynti on ollut meille joka vuosi kasvun paikka. Kiireisen kuukauden tekemiset pitää suunnitella kunnolla, Westman sanoo.
Opit yrittäjyyteen kotoa
Jan Westman on työskennellyt liha-alan yrittäjänä yli 20 vuotta. Opit yrittäjyyteen hän sai jo varhain kotoa.
– Sain mallia yrittäjyyteen äidiltäni, joka lapsuudessani pyöritti kolmea ravintolaa ja kahta muutakin liikettä. Se on vaikuttanut omaankin tekemiseeni.
Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Westman työskenteli noin kymmenen vuotta ravintola-alalla kokkina. Hän turhautui siihen, ettei laadukasta lihaa ollut aina helppo saada Länsi-Uudenmaan ravintoloihin.
– Se ongelma mahdollisti minulle yrittäjyyden. Ostin kylmäauton ja lähdin pari kertaa viikossa jakamaan tuotteita ravintoloihin. Vähän myöhemmin oli mahdollisuus hankkia myös tuotantotilat ja aloittaa lihatuotteiden jalostus. Kokemus ravintola-alalta antoi hyvän pohjan yrittäjyyteen, mutta suoritin lisäksi lihateknikon opinnot.
Konkurssista uuteen alkuun
Westmanin ensimmäinen yritys, West Chark Oy, kokeili vuosien varrella monenlaista ja teki parhaimmillaan parin miljoonan euron liikevaihtoa.
– Näin jälkikäteen ymmärrän, että teimme myös virheitä. Se on toisaalta opettanut kykyä ratkaista eteen tulevia ongelmia.
Suurimmat haasteet olivat edessä keväällä 2020, kun koronapandemia sulki Suomessa ravintolat. West Charkilla oli edessä konkurssi. Westman myöntää, että kokemus otti koville.
– Vaikka niin paljon puhutaankin siitä, että konkurssitkin ovat osa yrittäjyyttä, kokemukseen liittyi paljon häpeää. Masennuin sen seurauksena.
Toipuminen vaati aikaa, mutta opetti samalla asennetta, ettei vastoinkäymisiin tarvitse aina suhtautua niin vakavasti.
– Enää ei ole tarvetta olla mukana kaikessa. Olen opetellut sanomaan ei. Kun tekee tänään parhaansa, se riittää.
Sopusoinnussa sesonkien kanssa
Konkurssin jälkeen Westmanilla oli mahdollisuus ostaa käyttöön vanha, tuttu tuotantotila. Uusi yritys, Raaseporin lihajaloste Oy, aloitti toimintansa keväällä 2022. West Gård on yrityksen tuotebrändi.
Westmanille raaka-aineiden laatu ja yksinkertaisuus ovat kaiken lähtökohta. Tuotekehitys lähtee liikkeelle sesongeista ja saatavilla olevista raaka-aineista. Tuotteet valmistetaan perinteitä kunnioittaen pienessä mittakaavassa sopusoinnussa raaka-aineiden luonnollisten sesonkien kanssa.
– Elämme vuodenaikojen mukaan. Esimerkiksi kevätsipulia on makkaroissamme vain keväällä, eikä täsmälleen samanlaista makkaraa voi siksi olla ympäri vuoden saatavilla.
Yrityksen tuotteet ovat saaneet tunnustusta laadustaan ja maustaan. Syksyllä 2025 kaksi yrityksen tuotetta menestyi hyvin Artesaaniruoan SM-kilpailuissa, kun Andouillette-tuoremakkara ja Lumikinkku nappasivat tuplakultaa.
– Andouillette-tuoremakkara on meidän versiomme ranskalaisesta lammasmakkarasta. Sen valmistukseen käytetään oman tilamme lampaanlihaa, Fiskarsin Panimon olutta ja nokkosta. Ilmakuivattu Lumikinkku kypsytetään kellarissamme, jossa sopiva kosteus ja lämpötila muokkaavat tuotteen luonnetta. Makunsa se saa suolasta ja pippurista, lisäaineita ei tarvita.
Lisää jalansijaa vähittäiskaupassa
Tällä hetkellä Raaseporin lihajalosteen liikevaihdosta noin 10 prosenttia tulee vähittäiskaupasta, 10 prosenttia muusta jälleenmyynnistä, 40 prosenttia ravintolamyynnistä ja 40 prosenttia alihankintatyöstä.
– Lihatilat voivat tuoda meille omat lihansa, joista jalostamme heille tilauksesta tuotteita. Alihankinta on tärkeä osa liiketoimintaamme, sillä liha-ala on hyvin kilpailtu ala. Monet kyllä puhuvat lähiruoan puolesta, mutta markkinoita hallitsevat kuitenkin isot valtakunnalliset toimijat.
Yritys on hyödyntänyt maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitusta brändinsä uudistamiseen: logo, verkkosivut, pakkausmateriaalit ja brändi-ilme on laitettu uusiksi. Westmanin mukaan se mahdollistaa yrityksen seuraavan tavoitteen.
– Haluamme saada lisää jalansijaa vähittäiskaupoissa. Ei laajalla valikoimalla, vaan ensisijaisesti West Gårdin makkaratuotteilla. Tarkoituksemme on alkuvuodesta lähestyä kauppoja, joissa osataan arvostaa lähiruokaa.
Jan Westman kertoo pitävänsä sopivista haasteista. Uudet tuoteideat tulevat parhaiten mieleen pienessä paineessa. Suurimpana onnistumisenaan yrittäjänä hän pitää kykyään mennä päin pelkoa ja epävarmuutta.
– Tilanteisiin heittäytyminen on välillä ainut tapa päästä eteenpäin ja onnistua, Westman sanoo.
Teksti ja kuva: Krista Korpela-Kosonen
