Tuoreen kyselytutkimuksen perusteella nuorten into tietoturvaohjelmistoja kohtaan on vähäinen. Kuva: Getty Images
31.1.2022 klo 10:27
Uutinen

Kysely paljastaa: Nuoret eivät suojaa laitteitaan – Riskinä palvelinestohyökkäys

Elisan kyselytutkimuksen mukaan yli 90 prosenttia suomalaisista altistui vuonna 2021 verkko- tai puhelinhuijaukselle.

Tuoreen kyselututkimuksen perusteella joka kymmenes suomalainen kertoi tulleensa huijatuksi. Olemme aikaisemmin kertoneet yrittäjiin kohdistuvista huijauksista muun muassa täällä ja täällä

Elisan selvityksen mukaan yli puolet nuorista aikuisista ei tiedä miten toimia, jos päätyy huijauksen uhriksi. Kysely paljasti 18–24-vuotiaiden suomalaisten olevan alttiimpia verkkohuijauksille. Tulosten mukaan 35 prosenttia nuorista aikuisista ei käytä laitteissaan tietoturvapalveluita. Yli 65-vuotiaista sen sijaan 91 prosenttia kertoo suojanneensa laitteensa.

– On huolestuttavaa, että yli kolmasosa nuorista aikuisista ei koe tietoturvapalveluita tarpeelliseksi. Usein samoja laitteita käytetään sekä työtehtäviin että henkilökohtaisiin asioihin, ja laitteen saastuminen voi aiheuttaa laajoja vahinkoja, Elisan tietoturvajohtaja Teemu Mäkelä kommentoi.

Hän huomauttaa, että suojaamattomat laitteet ovat alttiita palvelunestohyökkäyksille, joiden määrä on ollut tasaisessa kasvussa viime vuosien aikana.

– Koronaepidemian alussa Elisalla nähtiin selvä piikki palvelunestohyökkäysten volyymissa. Jos laitteiden tietoturva ei ole tarpeellisella tasolla, ne voivat päätyä hyökkäyksen kohteeksi ja osaksi hyökkäyksiin käytettäviä bottiverkostoja, Mäkelä avaa.

Valtaosa huijausyrityksistä tulee sähköpostilla

Elisa toteutti kyselytutkimuksen viime vuoden lopulla. Suomalaisista yli 90 prosenttia kertoo altistuneensa huijausyritykselle. Yli 70 prosenttia vastaajista on saanut huijausviestejä sähköpostin välityksellä, ja 57 prosenttia on altistunut huijaukselle puhelimen kautta.

– Yli puolet suomalaisesta altistui huijauksille puhelimen välityksellä. Tähän vaikuttivat muun muassa kahdesti aktivoitunut Flubot-tekstiviestihuijaus sekä erilaiset huijauspuhelut. Nämä ilmiöt näkyivät myös Elisalla, ja heinäkuusta 2021 lähtien olemme pystyneet estämään merkittävän määrän Suomeen tulevista huijauspuheluista, joissa suomalaista puhelinnumeroa kopioidaan luvattomasti ulkomaiden kautta. Huijarit kuitenkin kehittävät menetelmiään koko ajan, ja kuluttajan on hyvä tunnistaa tyypillisiä huijausviestejä, Mäkelä kertoo.

Kerroimme äskettäin, miten yrittäjän tulee toimia kyberkriisissä.

Elisan kyselytutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisten luottamusta kotimaisten ja ulkomaisten verkkopalveluiden tietoturvaan.

Vain 15 prosenttia vastaajista luottaa, että ulkomaiset verkkokaupat pitävät huolta, etteivät heidän tietonsa valu vääriin käsiin. Sen sijaan kotimaisten verkkokauppojen turvallisuuteen luottaa 59 prosenttia vastaajista, ja viranomaisten sekä pankkien palveluihin yli 80 prosenttia kyselyn vastaajista.

Pauli Reinikainen