YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Työterveyshuollossa on tullut ilmi tapauksia, joissa lääkärit ovat toistuvasti veloittaneet yrityksiltä ylihintaa. Selkolasku avaa hinnoittelua. Kuva: Getty Images
18.8.2025 klo 07:05
Uutinen

Lääkärikeskus kyllästyi hinnoittelun läpinäkymättömyyteen – Työnantaja saa jatkossa tiedon laskun perusteista

Tämä teksti on konekäännetty.

Lääkärikeskus Lysnan työterveyspalveluissa vastaanotolla kulunut aika kerrotaan asiakkaalle ja työnantajalle.

Yksityinen lääkärikeskus Lysna ottaa käyttöön palvelun nimeltä selkolasku. Syyskuussa lanseerattava selkolasku tuo läpinäkyvyyttä Lysnan omaan laskutukseen, ja yritys toivoo sen leviävän alalle laajemminkin.

– Selkolasku on oikeasti mullistava toimintamalli. Se tuo kaivattua läpinäkyvyyttä miljardin euron kokoiseen työterveysmarkkinaan, sanoo Lysnan toimitusjohtaja Luukas Hintsala

Yksityisyydensuojan vuoksi työterveyspalveluiden tuottajat eivät voi kertoa työnantajalle tietoja, jotka yksilöivät laskutustapahtumia työntekijöihin.

– Tällä hetkellä työntekijät eivät tiedä, mistä heidän asiointinsa kustannukset syntyvät, eikä yksityisyyden suojan myötä yritykselläkään ole mahdollisuutta tietoon, jolla asianmukaisuudesta voisi varmistua, Hintsala kuvailee.

– Tällainen luo työterveyskenttään totaalisen läpinäkymättömyyden.

Yle kertoi huhtikuussa 2025, että työterveyshuollossa on tullut ilmi tapauksia, joissa lääkärit ovat toistuvasti veloittaneet yrityksiltä ylihintaa. Tuolloin myös Yrittäjät.fi pyysi työnantajayrittäjiä kirjoittamaan kokemuksistaan työterveyshuoltoon liittyen. Yritysten päällimmäinen huoli oli se, että niiden on nykyisin lähes mahdotonta saada tietoa lääkäriyhtiön teettämistä tutkimuksista ja hoidoista laskutuksen valvomiseksi.

Laskustusperuste näytille

Lysnan selkolasku-toiminnossa terveydenhuollon ammattilainen käy vastaanottokäynnin päätteeksi asiakkaan kanssa läpi, millä perusteilla lasku muodostuu.

– Lääkäri voi kertoa esimerkiksi, että 20 minuutin ajasta asiakas oli 15 minuuttia vastaanotolla, ja viisi minuuttia meni kirjausten tekemiseen. Sitten lääkäri kysyy, hyväksyykö asiakas tämän laskutusperusteen. Vastaaminen on työntekijälle vapaaehtoista. 

Hyväksyntä kirjataan anonyymisti laskulle, jonka työnantaja myöhemmin saa. Työnantaja näkee laskusta heti, että työntekijä on ollut tietoinen laskutusperusteista ja hyväksynyt ne. Jos työntekijä ei hyväksy perustetta, hyväksyntää ei myöskään lue laskussa. Tällöin työnantaja voi halutessaan kysyä Lysnalta tarkempia tietoja. 

Lysnan käytäntö ei vaaranna työterveyden asiakkaan yksityisyydensuojaa, sillä työnantaja saa ainoastaan anonyymin tiedon siitä, onko vastaanotolla käynyt henkilö hyväksynyt laskutustapahtuman.

 – Ensimmäistä kertaa asiakkailla on näkymää siihen, mistä laskutetaan. Riittää, että työnantaja saa anonyymin kuittauksen palvelunkäyttäjältä. Yritykset eivät vaadi potilastietoja, he vaativat luottamusta. Selkolasku tuo juuri sitä, Hintsala sanoo.

Lysnan asiakkuusjohtaja Tommi Jokelainen (vas.) ja toimitusjohtaja Luukas Hintsala Kempeleen lääkäriasemalla.

Luotettavuus hakusessa

Lysna toteutti kesällä 2025 työterveysmarkkinatutkimuksen, johon osallistui 283 yrityspäättäjää. Heidän vastauksissaankin merkittävin työterveyden ongelma oli laskutuksen läpinäkymättömyys. Se puolestaan syö työnantajien luottamusta työterveyspalveluihin.

Hintsala toivoo, että Lysnan malli leviäisi muihinkin työterveysyhtiöihin.

– Tämä malli vähintäänkin ravisuttaa isosti markkinaa.

Hintsala huomauttaa, että luottamus on työterveysyrityksille tärkeä pääoma. Mikäli alan toimijat eivät panosta läpinäkyvyyteen, se voi olla pitkällä tähtäimellä niille itselleen huono ratkaisu.

– Markkinat toimivat niin, että asiakkaat valitsevat luotettavan toimijan.

Lysna on hakenut selkolasku-tavaramerkilleen rekisteröintiä. Palvelu on jo käytössä Lysnan lääkäriasemilla, mutta virallisesti se otetaan käyttöön kahden viikon kuluttua.

Lysna on vuonna 2024 perustettu yrittäjävetoinen, suomalainen lääkäriasema, joka tuottaa työterveys- ja lääkäriasemapalveluja. Yrityksellä on toimipisteet Turussa, Helsingissä, Kempeleessä, Pyhännällä ja Tampereella.

Lue myös Työnantajayrittäjät kertovat työterveydestä: Laskuja maksettava sokkona, kustannukset karanneet, haamutyöntekijä

Lysna tarjoaa maksuttomia käyntejä vähävaraisille

Lääkärikeskus Lysna tarjoaa maksuttomia yleislääkärikäyntejä niille, joille hoitoon pääsy on vaikeaa, esimerkiksi eläkeläisille, vähävaraisille ja lapsiperheille.

– Meille tulee vastaanotolle paljon ihmisiä, jotka ovat kyllästyneet jonottamaan julkisen sektorin palveluihin ja päätyvät lopulta meille. Jonoissa on paljon myös ihmisiä, joille ei ole rahanpuutteen vuoksi mahdollisuutta asioida yksityisellä lääkärillä, Lysnan toimitusjohtaja Luukas Hintsala kertoo.

Elokuun ajan kestävä kampanja on osa Lysnan vastuullisuusohjelmaa.

– Tavoitteemme on parantaa hoidon saatavuutta ja tarjota helposti saavutettava ja kohtuuhintainen vaihtoehto hoitaa vaivat. Elokuun ilmaisissa lääkäriajoissa huomioidaan ne, joilla on muutoin vaikeaa saada apua, Hintsala sanoo.

Lysna tarjoaa ilmaiseksi kymmeniä vastaanottoaikoja lääkäriasemillaan Helsingissä ja Tampereella.

– Eihän se isossa kuvassa paranna hoitoonpääsyä, mutta toimintamme näyttää oikeaa suuntaa yksityiselle sektorille. Näiden muutaman kymmenen osalta lääkäriajat voivat helpottaa inhimillistä kärsimystä paljonkin, Hintsala sanoo.

Lääkäriajat on tarkoitettu monenlaisiin vaivoihin, joita esimerkiksi ikäihmisillä tai lapsiperheillä voi olla. Hintsala kertoo, että vastaanotoilla ei määrätä huumelääkkeitä. Lisäksi työkyvyttömyyslausunnot Kelalle sekä toimenpiteet kuten luomenpoistot on jätetty ilmaisvastaanottojen ulkopuolelle.

Hintsala sanoo, että ilmaisaikojen vaikutus Lysnan liiketoimintaan on pieni.

– Kokonaisuutena arvioiden pystymme kattamaan ilmaiset vastaanotot muulla liiketoiminnalla, Hintsala arvioi.

Hän korostaa, että ilmaiset vastaanottoajat rahoittaa Lysna, eivät yrityksessä työskentelevät lääkärit. Lysna ei myöskään saa esimerkiksi Kela-korvausta vastaanotoista.

Hintsala ei vielä osaa sanoa, onko kampanjalle luvassa jatkoa.

– Tämä on meille ensimmäinen kerta, ja arvioimme kokemukset tiimin kanssa tämän jälkeen.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Kaisu Puranen