1.10.2020 klo 15:02
Uutinen

Lennol nousi uuteen lentoon koronavuoden aikana – ”Suomalaiset ostavat nyt suomalaisia sohvia”

Eteläpohjalaisen Lennolin lomautukset loppuivat lyhyeen, kun se löysi uutta tuotantoa koronasuojavarusteista. Samalla kotimaisen tuotteen arvostus on kirittänyt liikevaihdon kasvua.

Suomalaiset kuluttajat ovat kiitettävällä tavalla tukeneet suomalaisia yrityksiä koronakriisin aikana. Eteläpohjalainen tekstiilialan yritys Lennol on onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan 50 prosenttia viime vuodesta, vaikka maaliskuussa koko henkilöstö täytyi lomauttaa.

– Suurin selitys pehmusteliikevaihdon kasvuun on se, että suomalaiset ostavat nyt suomalaisia sohvia. On ollut mahtavaa keskustella huonekaluasiakkaidemme kanssa, kun monilla myyntiennätykset paukkuvat. Sisään on kävellyt asiakkaita, jotka ovat sanoneet, että ’tässä ovat meidän Espanjanmatkarahat’, Lennolin toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen kertoo.

Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2019 kaksi miljoonaa euroa.

Toiminta päälaelleen

Sohvaostokset eivät kuitenkaan selitä koko liikevaihdon kasvua. Monen muun yrityksen tapaan Lennolkin joutui miettimään toimintaansa uusiksi. Ratkaisu löytyi naapurista toiselta eteläpohjalaisyritykseltä.

Hattuja pääasiassa valmistanut Tella kokosi tekstiilialan toimijoita yhteen ja aloitti kasvomaskien ja suojatakkien valmistuksen. Niiden osuus liikevaihdon kasvusta on 33 prosenttia.

– Näin Youtube-videon Itä-Euroopan maskitehtailta, joissa maskit lentelivät pitkin lattioita. Silloin ajattelin, että perkele! Soitin Tellaan ja kysyin, voimmeko auttaa, Pystykoski-Sopanen kertoo.

Lennolilla oli varastossa materiaalia, joka sopi sairaalatasoisten suojatakkien valmistukseen. Yrityksen tuotantoa muutettiin ja se alkoi etsiä lisää henkilökuntaa. Lomautukset kestivät lopulta vain neljä päivää.

Yrityksen palkkalistoilla on normaalisti 20-23 työntekijää. Viime kuussa palkkaa maksettiin 35 henkilölle.

– Meillä on ollut jatkuva rekrytointi päällä, töitä tehdään kahdessa tai kolmessa vuorossa. Ihmiset, jotka ovat lomautettuina muista töistään, ovat avoimesti tulleet heittämään keikkaa. Tehtaalla on ainakin viittä eri kansallisuutta. Työntekijät ovat kehittäneet uusia toimintatapoja, ja koko organisaatio on pystynyt joustavuuteen ja ketteryyteen. En olisi vielä viime vuonna uskonut, että meillä tehdään öisinkin töitä, Pystykoski-Sopanen sanoo.

– Tämä on ollut vähän elämää suurempaa, kun olemme olleet myös osana huoltovarmuusketjua, hän lisää.

Vastuullisuus ytimissä

Pystykoski-Sopanen on iloinen, että suomalaiset ovat pysähtyneet ja arvostavat kotimaisuutta ja suomalaista luontoa sekä matkailukohteita, jotka ovat kärsineet koronakriisin vaikutuksista valtavasti.

– Kotimaisuus on entistä vahvemmin ostoperuste. Se on vastuullista toimintaa, jolloin raha jää pyörimään Suomeen ja työllistämme suomessa asuvia tekijöitä.

Kalustevalmistajilla, kuten jurvalaisella Hakola-huonekalutehtaalla, on ollut suuri rooli kotimaisten huonekalujen brändäämisessä.

Monet valmistajat toimivat vastuullisesti ja se on luonnollinen osa toimintaa.

– Lennol on vanhempieni perustama yritys. Se, mistä nykyään puhutaan kiertotaloutena, oli ennen maalaisjärkeä, ja täällä on toimittu niin 50 vuotta. Välillä niin ollaan toimittu vähän salaa, eikä vastuullisuus ole kiinnostanut asiakkaita tai kuluttajia, mutta nykyään arvostus on taas noussut, Pystykoski-Sopanen sanoo.

Lennol valmistaa materiaalejaan PET-pulloista, hyödyntää leikkuujätteet, teollisuuden sivuvirtoja, kuten höyhensekoitteet ja elintarvikemuovia ja on satsannut sertifikaatteihin sekä tuotekehitykseen koneineen ja laitteineen.

– Yritämme kantaa eettisen vastuu niin hyvin kuin pieni yritys pystyy sertifikaatteja seuraamaan. Huonekalutehtaita kiinnostaa vastuulliset materiaalit koko ajan enemmän, Pystykoski-Sopanen sanoo.

Espanjanmatkarahojen vaihtaminen kotimaiseen sohvaan onkin melkoisen vastuullinen teko.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi