YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Lielahden autokeskus
Kuva: Elli-Noora Nieminen
9.10.2023 klo 11:13
Uutinen

Lielahden Autokeskus muuntaa dieselkuorma-autoja sähköisiksi

Käytetyn dieselkuorma-auton muuntaminen sähköiseksi maksaa Lielahden Autokeskuksen yrittäjän Mikko Leppälahden mukaan noin puolet uuden sähköauton hinnasta. Tehdas sijaitsee Keuruulla, mutta kuorma-autokauppaa on käyty Lielahdessa lähes 40 vuoden ajan.

Maahantuonnista dieselautojen konvertoimiseen

Lielahden Autokeskuksen toimintaa on leimannut kansainvälisyys jo yrityksen perustamisajoista lähtien, jolloin kuorma-autovalmistaja IVECO teki yrityksestä Suomen ensimmäisen yksityisen piirimyyjänsä.

–  Viiden vuoden jälkeen, 1990-luvun alussa, irtisanoin sopimuksen ja aloin tuoda kuorma-autoja ja niiden varaosia Euroopasta Suomeen, yrittäjä Mikko Leppälahti kertoo.

Lielahden Autokeskuksen uusimpana aluevaltauksena on dieselkuorma-autojen muuntaminen, eli konvertoiminen, sähkökuorma-autoiksi. Lähtölaukauksena konvertoinnille toimi vuonna 2020 tehty selvitys. Siinä Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle pohdittiin vaihtoehtoja, joilla kaupunkien keskustoissa toimiva jakeluliikenne saataisiin päästöttömäksi. Ratkaisuna esitettiin sähkökäyttöisiä ajoneuvoja. Uusien sähkökäyttöisten ajoneuvojen saatavuus oli kuitenkin heikkoa ja hinta saattoi olla jopa nelinkertainen vastaavaan dieselkuorma-autoon nähden. 

– Minuun otettiin yhteyttä ja kysyttiin, voisiko asiakkaan vanhaa autoa käyttää sähkökäyttöisen kuorma-auton pohjana. Totesin, että kyllä se voidaan tehdä ja sillä tiellä olemme nyt, Mikko kertoo.

Reittisuunnittelulla voidaan säästää akkujen hinnassa

Sähköauton kallein osa ovat sen akut. Kun auton konvertointia suunnitellaan, mietitään ensin sen käyttötarkoitusta. Keskustan jakeluliikenteessä ajoa tulee noin 150 kilometriä päivässä. Muu aika voidaan käyttää auton lataukseen, jolloin pienempikin akku riittää ja auton hinnassa voidaan säästää kymmeniä tuhansia euroja.

– Kuljettaja joutuu pitämään 4 tunnin välein ruokatunnin ja 2 tunnin välein kahvitauon. Reitti on sama päivittäin. Voitaisiinko reitille saada laturi, jota voisi käyttää vaikkapa tunnin päivässä? Näin saataisiin helposti 100 kilometriä ajoa lisää päivää kohden, Mikko pohtii.  

Kuorma-autoja konvertoidaan Keuruulla sijaitsevalla tehtaalla. Moottorit ja akut tuodaan Kiinasta, jonne aloitettiin yhteistyö pahimpaan korona-aikaan.

– Olemme joutuneet toimimaan sähköpostin, Teamsin ja koneiden välityksellä. Tästä huolimatta saimme tehtyä mittavan konsultointityön, jonka tuloksena löysimme nykyiset tavarantoimittajat, Mikko kertoo.

Maailmantilanne on aiheuttanut haasteita myös akkujen ja osien toimitukselle. Ensin kärsittiin komponenttipulasta ja nyt Ukrainan sodan vuoksi junarahtien on kierrettävä Venäjä. Toimitusajat venyvät pahimmillaan kuukausien mittaisiksi.

– Nyt pitäisi osata arvioida, mitä ensi keväänä tarvitaan, Mikko sanoo.

Ensimmäiset autot ovat tuoneet asiakkaille säästöjä

Kuorma-autojen konvertoiminen on vasta alussa, mutta sen tuomat hyödyt ovat jo selkeästi havaittavissa. Ensimmäinen auto on ollut asiakaskäytössä Äänekoskella vuoden päivät. Sen lisäksi on valmistettu kaksi jakoautoliikenteeseen suunniteltua esittelyautoa, joista toinen on Tampereella ja toinen Keuruulla.

– Äänekoskella diesel- ja sähköauto ajavat rinnakkain. Siellä on pidetty tarkkaa kirjaa molempien autojen sähkö-, polttoaine- ja huoltokustannuksista. Sähköauto on osoittautunut käytössä huomattavasti dieselautoa edullisemmaksi, Mikko kertoo. Konvertoimiseen käytetyn investoinnin takaisinmaksuajan hän arvioi olevan pääsääntöisesti 3–5 vuotta.

Kysyntää sähkökäyttöisille hyötyajoneuvoille riittää. Tällä hetkellä Keuruun tehtaalla on tuotannossa muun muassa yksi täysipitkä matalalattiainen ja kaupunkiliikenteeseen soveltuva linja-auto. Sen on määrä olla valmiina loppuvuodesta. Autojen lisäksi Keuruulla on valmistunut myös nosturiajoneuvon sähköistetty yläkerta, jonka turkulainen nostokoneyritys tilasi kuultuaan Lielahden Autokeskuksen toiminnasta.

–  He työskentelevät paljon telakoilla ja suurissa halleissa. Autoa on testattu ja siihen on oltu tyytyväisiä. Nostotöihin varattu yläkerta on täysin meluton ja saasteeton, Mikko sanoo. 

Osaavaa työvoimaa oppilaitosyhteistyön kautta

Kuorma-auton konvertoiminen dieselillä toimivasta sähkökäyttöiseksi vaatii monialaista osaamista.

– On paljon tietotekniikkaa, elektroniikkaa ja sähköä. Varsinainen akun ja moottorin asentaminen on helppoa. Haastavin osuus on päästä kiinni auton tietotekniikkaan, jotta voimme yhdistää siihen oman ohjelmistomme. Sen vuoksi olemme tällä hetkellä erikoistuneet IVECOn ja Scanian autoihin, emmekä voi sanoa osaavamme konvertoida jokaista autoa. Uusien autojen valmistajat eivät mielellään luovuta tietoja ulkopuolisille, Mikko kertoo. 

Osaavan työvoiman tarve tulee lisääntymään tulevaisuudessa.

– EU-direktiivien mukaan vuoteen 2025 mennessä kolmasosan julkisesta liikenteestä on oltava päästötöntä. Se vauhdittaa väistämättä sähköllä toimivien ajoneuvojen käyttöönottoa, sillä se ohjaa kuntien ja valtioiden toimintaa. Jotta direktiivin vaatimukset voidaan täyttää, tulisi Suomessa rekisteröidä noin 2000 sähkökäyttöistä kuorma-autoa vuodessa. Tänä vuonna niitä on rekisteröity vasta noin parikymmentä, joista meidän tekemiä on viitisen kappaletta, Mikko sanoo.

Tähän mennessä yhteistyötä on tehty muun muassa Tampereen Ammattikorkeakoulun kanssa.

– Teemme oppilaitosten sekä valmistajien kanssa tiivistä yhteistyötä, jotta pysymme mukana kehityksessä, Mikko päättää.

Teksti: Elli-Noora Nieminen

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 30.9.2023