YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Vuonna 2023 Valtonen muutti uuteen, isompaan liiketilaan Mankkaan ostarilla. Asiakasmäärät alkoivat kasvaa Valtosen sanoin eksponentiaalisesti. – Ajattelin, että ei herrajumala, miten tämä on mahdollista! Kuva Meeri Utti
23.6.2025 klo 07:14
Uutinen

Liivitohtori Merja tietää kaiken kuppikoista ja vannoo henkilökohtaisen palvelun nimeen – ”Verkkokauppaa minulla ei ole eikä tule”

Tämä teksti on konekäännetty.

Merja Valtonen pyörittää alusasujen ja uimapukujen erikoisliike Lara's Secretiä Espoon Mankkaalla.

– Jos et kestä nähdä makkaroita, vaihda kanavaa, Merja Valtonen ilmoittaa ja pyörähtelee videolla leopardikuvioisissa bikineissään.

Valtonen esittelee niitä asiantuntevasti ja antaa piutpaut mahdollisille someöykkäreille. Valtosen sanoma on uponnut yleisöön, sillä Facebookissa makkaravaroitusvideolla on 200 000 katselukertaa. 

Liivitohtori-tavaramerkin itselleen rekisteröinyt Valtonen on pyörittänyt 12 vuoden ajan Lara’s Secret -nimistä alusasujen ja uimapukujen erikoisliikettä. Liivitohtorin titteli on ansaittu, sillä Valtosella on mittava kokemus suomalaisnaisten liivittämisestä.

Hän aloitti uransa kansainvälisen alusvaatevalmistajan palveluksessa ja kiersi mallistojen edustajana pitkin Suomea. Valtonen piti sovituskouluja eli koulutti niin isojen tavaratalojen henkilökuntaa kuin pienempiäkin kauppiaita alusasujen eri kokomitoituksiin.

Burnoutin jälkeen oma yritys

Kun ajokilometrejä kertyi 50 000 vuodessa, Valtonen alkoi tuntea työn seuraamukset kropassaan. Jatkuva kiire kuormitti henkisesti, autolla ajaminen fyysisesti.

– Paloin loppuun siinä hommassa, olin kuukauden sairauslomalla ja perustin yrityksen, Valtonen kertoo.

Elokuussa 2013 hän avasi Kauniaisiin Lara’s Secret -myymälän. 

– Kuvittelin, että kun Kauniaisissa oli 10 kauneushoitolaa ja 14 kampaamoa, siellä olisi kauneudesta ja muodista kiinnostuneita naisia.

Myymälä ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen. Valtonen muutti Kauniaisissa uuteen liiketilaan ja kokeili vielä yhteistä liiketilaa naistenvaatteita myyvän kollegansa kanssa. Puolentoista vuoden päästä kollega lopetti, ja Valtonen päätti, että Kauniainen oli nähty.

– Valitettavasti siellä ei kerta kaikkiaan riittänyt porukkaa ostoksille. Liiketila oli myös kallis. Kun etsin uutta myymälää, olisin saanut Helsingin Bulevardilta tilan halvemmalla kuin Kauniaisista.

Mankkaa pelasti

Valtoselle sopivin liiketila löytyi Espoon Mankkaan ostarilta. Hän avasi uuden Lara’s Secretin Lidl-kauppaketjun omistamassa kiinteistössä vappuna 2017. Hän oli jo tehnyt aktiivisesti videoita Facebookiin ja mainostanut yritystään Helsingin Sanomissa.

– Voin sanoa, että Mankkaalle muutto oli yrityksen pelastus. Keskityin uima- ja alusasuihin, ja meille alkoi tulla asiakkaita ympäri Suomen.

Valtonen keskittyi kasvattamaan myyntiään, kunnes Suomeen iski korona. Ostarin kaupat ja kuntosali menivät kiinni, mutta Valtonen piti myymälänsä auki. 

Lidl antoi vuokralaisilleen neljän kuukauden vuokravapauden.

– Se pelasti minut. Saksalaiset ymmärsivät, että jos pienyrittäjät potkitaan pellolle, ketään ei saada tilalle. 

Valtonen apulaisineen alkoi tehdä Facebookiin ”hulluja videoita”, joissa esitteli uimapukuja. Ne keräsivät suosiota, ja seuraavina lämpiminä koronakesinä Suomessa pysyttelevät ihmiset tarvitsivat uima-asuja, joita Valtosella oli myydä.

– Myin bikineitä, ja koska ihmiset ryhtyivät myös urheilemaan, urheiluliivejä meni valtavasti. Etätöissä taas suosittiin laadukkaita yö- ja oloasuja sekä jooga-asuja, Valtonen kertoo.

Asiakkaita ympäri Suomen

Vuonna 2023 Valtonen muutti uuteen, isompaan liiketilaan Mankkaan ostarilla. Asiakasmäärät alkoivat kasvaa Valtosen sanoin eksponentiaalisesti.

– Ajattelin, että ei herrajumala, miten tämä on mahdollista! Yhtäkkiä minulle tuli asiakkaita ympäri Suomen. Melkein jokainen asiakas sanoi nähneensä Facebook-videoitani.

Valtonen uskoo, että äkillinen suosio oli monen asian summa: somevideoiden, mainosten, Lara’s Secretin oman uutiskirjeen ja puskaradion. 

Kaikki pohjautui kuitenkin Valtosen antamaan henkilökohtaiseen palveluun ja erikoisliikkeen laajaan valikoimaan erilaisia alusasuja. 

Merja Valtosen mukaan naisella pitäisi olla vähintään kahdeksat liivit, joita käyttää vuorotellen.

Ei verkkokaupalle

Valtosella on yksi periaate.

– Verkkokauppaa minulla ei ole eikä tule. 

Perustelut ovat varsin selvät. Rintaliivejä ei voi ostaa verkkokaupasta. Liivien kuppikoot, rinnanympärysmitta ja niiden välinen suhde vaihtelevat täysin valmistajan mukaan, joten on pelkkää arpapeliä, saako asiakas verkkokaupasta tilaamalla sopivat liivit.

– Jokainen merkki ja malli on erilainen. Lisäksi naisen vartalon mittasuhteet muuttuvat läpi elämän. On ihan sama, mitä mittanauha sanoo, kun se ei ole koko totuus, Valtonen painottaa.

Kun asiakas tulee erikoismyymälään, Valtonen palvelee häntä henkilökohtaisesti ja etsii hänelle sopivat liivit. Näin myös verkkokaupan lähetys- ja palautusrumba jää välistä.

– En ymmärrä, miten ihmisillä ei ole aikaa tulla erikoisliikkeeseen, mutta heillä on aikaa pakata ja palauttaa paketteja.

Valtonen ei myöskään ole innostunut keksimään, mitä tekisi palautetuille tuotteille, jotka voivat olla palautusvaiheessa jo käyttökelvottomia esimerkiksi hajujen tai tahrojen takia.

Elämänkokemus arvossaan

Valtosella on myymälässään kolme tarvittaessa työhön tulevaa apulaista. He ovat kaikki eläkeläisnaisia, jotka tekevät vuoroja niin Valtosella kuin muissakin kaupoissa omaksi ilokseen. Kaikilla on pitkä kokemus alusvaatteiden myynnistä.

– Meillä arvostetaan elämänkokemusta ja ikää. Tässä työssä ollaan kuitenkin aika iholla toista ihmistä. Sovituskoppietiketti pitää tuntea.

– Meille voi tulla asiakkaita rollaattorillakin, ja jos myyjänä on kauhean nuori ihminen, se ei vain toimi.

Valtosella on myymälässään rintaliivejä A-kupista aina P-kuppiin asti. Liivien ympärysmitat alkavat 65 sentistä ja jatkuvat 120 senttiin asti. 

– Eihän niitä joka päivä mene, mutta kun joku K- tai P-kuppinen löytää meiltä liivit, hän on todella kiitollinen.

Kattavan kokovalikoiman lisäksi Valtonen myy erikoisliivejä, esimerkiksi imetys- ja proteesiliivejä. Hän tuntee kaikkien myymiensä merkkien valmistajat ja niiden edustajat.

– Vaikka valmistajilla olisi tehtaita ympäri maailman, ne ovat kuitenkin omat tehtaat, ja liivejä valmistavat omat ihmiset. Näitä merkkejä kehtaan myydä. Minulla ei ole varaa myydä sutta ja sekundaa.

Valkoinen on huono väri

Valtosen mukaan naisella pitäisi olla vähintään kahdeksat liivit, joita käyttää vuorotellen.

– Jos nainen pyörittää vaikka kahta tai kolmea rintaliiviä käytössä, ne ovat kaikki todella kovalla kulutuksella.

Valtonen ei ymmärrä, miksi naiset usein tyytyvät epäsopiviin liiveihin, vaikka ne ovat vaatekappale, joka laitetaan aamulla ensimmäisenä ylle ja riisutaan illalla viimeisenä.

– Eihän ihminen kulje liian isoissa tai pienissä kengissäkään. En tiedä, mikä rintaliiveissä on niin ihmeellistä, että tässä maassa niitä pidetään luksustuotteena ja niin vaikeana ostettavana.

Ja lopuksi:

– Valkoinen on huonoin väri rintaliiveissä. En pidä mallistossa juuri lainkaan valkoista. Tumman paidan alla ne harmaantuvat, vaalean paidan alta kuultavat läpi. Esimerkiksi punaisen eri sävyt eivät näy läpi ja ovat tietenkin myös paljon nätimmät!

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Kaisu Puranen