YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Heidi Hietala myi perustamansa Balmuirin vuonna 2019. Kuva: Elli Keski-Loppi
8.11.2025 klo 08:41
Uutinen

Luksusbrändin kaupannut Heidi Hietala: ”Yrityksen myyminen oli kuin luopumista omasta lapsesta”

Tämä teksti on konekäännetty.

Kansainvälinen Nokia-ura vaihtui yrittäjyyteen ja Balmuirin perustamiseen.

Kun Heidi Hietala jätti taakseen vakaan uran Nokialla ja hyppäsi kohti tuntematonta, hänellä ei ollut yrittäjätaustaa – vain vahva tunne siitä, että on aika tehdä jotain omaa. Tuo päätös johti kansainvälisen luksusbrändin Balmuirin syntyyn.

Ennen kaikkea siirtyminen yrittäjäksi johti elämänmittaiseen oppiin luopumisesta, rohkeudesta ja uudesta alusta.

– Olin Nokialla hyvissä kansainvälisissä hommissa ja matkustin ympäri maailmaa. Samaan aikaan kävin läpi vaikeaa lapsettomuuskriisiä. Kun meille sanottiin, ettei lapsia tule, ajattelin, että minun täytyy löytää elämälle uusi tarkoitus, Hietala muistelee.

Luovuus kulki kuvassa

– Äitini opetti minut kaavoittamaan ja tekemään vaatteita. Luovuus tuli luonnostaan, vaikka koulutukseltani olen ekonomi.

Kun Nokia yhdistyi Siemensin kanssa, Heidi päätti hypätä pois oravanpyörästä.

– Jätin työn ja perustin yrityksen heti perään. En tuntenut yhtään yrittäjää, mutta tiesin, että nyt on oikea hetki.

Autotallista maailmalle

Balmuir syntyi aikanaan autotallissa, mutta Hietalan katse oli heti globaaleilla markkinoilla. Yritys kasvoi samaan aikaan, kun elämä toi mukanaan suurimman yllätyksen – kaksi lasta.

Jo heti ensimetreiltä lähtien Balmuirin idea on ollut tuottaa laadukkaista luonnonmateriaaleista valmistettuja asusteita, kodintekstiilejä ja sisustustuotteita.

– En edes ajatellut, että jäisin Suomeen. Lähdin saman tien Pariisin muotiviikoille. Japanilaiset innostuivat, ja pian olimme mukana myös Japanin muotiviikoilla.

Yksi ovi johti toiseen, ja pian Balmuirin tuotteita myytiin 72 maassa.

– Kun pohjoismaiset kuningasperheet innostuivat tuotteista, se oli iso hetki. Victorian ja Danielin häiden aikaan myös kuninkaanlinnaan vietiin meiltä tuotteita, Hietala kertoo hymyillen.

Kahdessatoista vuodessa autotalliyrityksestä kasvoi yli 50 hengen organisaatio, jonka liikevaihto oli 8,4 miljoonaa euroa.

Yrittäjän vaikein päätös

Menestyksen kääntöpuolella oli kuitenkin valtava kuormitus.

– Lapset olivat syntyneet kasvuyrityksen tiimellykseen. He kulkivat maailmalla mukana, mutta kun koulunkäynti alkoi, se ei enää ollut mahdollista. Olin läsnä, mutta en kuitenkaan läsnä.

Kun sijoittajat alkoivat lähestyä, päätös kypsyi.

– Tiesin, että nyt on aika laittaa perhe etusijalle. Yrityskauppa oli raskas, mutta oikea päätös.

Hietala halusi ostajan, joka ymmärtäisi Balmuirin hengen ja arvot.

– Toivoin, että yritys jatkaisi suomalaisessa perheyhtiössä, jossa sama laatuajattelu ja arvopohja säilyisivät. Neuvottelut etenivät lopulta nopeasti.

Lopulta ostaja löytyi kotimaisesta L-Fashion Group Oy:stä, joka tunnetaan muun muassa Luhta-tuotemerkistään. Yrityskaupan jälkeen Hietalan tunteet olivat ristiriitaisia.

– Balmuir oli minulle kuin oma lapsi. Kaupan jälkeen vetäydyin mökille toipumaan ja käsittelemään kaikkea. Myös ympärillä olevat ihmiset olivat hämmentyneitä ja osa jopa pettyneitä. Brändi oli henkilöitynyt minuun niin vahvasti, että moni koki sen menetyksenä.

Prosessissa ei kannata säästää

Yrityskauppaprosessi ei ollut helppo. Se vaati sekä henkistä että taloudellista kanttia.

– Haastavaa on se, että samaan aikaan, kun käyt kauppaneuvotteluja, sinun pitää yhä parantaa yrityksen tulosta ja kasvattaa lukuja. Se on todella kuluttava vaihe.

Hietala korostaa osaavan tiimin merkitystä.

– Minulla oli aivan huipputiimi. En suosittele säästämään siinä. Etsin netistä ruotsalaisia yrityskaupan välittäjiä ja löysin Clearwaterin, jolla olikin toimisto Helsingissä. Soitin Suomen toimiston ainoalle naiselle, ja siitä alkoi yhteistyö, hän kertoo naurahtaen.

Muotia ja tekoälyä

Yrityskaupan jälkeen Hietala aikoi siirtyä teknologia-alalle, mutta muodin vetovoima vei takaisin.

– Olin Italiassa ja mietin, miksei Suomessa ole laadukkaita, hyvin istuvia vaatteita suomalaiselle vartalolle. Halusin tehdä jotain uutta – vaatebrändin, jossa yhdistyvät muoti, palvelu ja teknologia.

Niin syntyi Original Story, muodin ja tekoälyn yhdistävä uuden ajan vaatebrändi.

– Tulevaisuuden haaveemme on, että digiputiikissa asiakas luo itsestään avattaren, jolle sovitetaan vaatteita virtuaalisesti. Samalla hän näkee, miltä vaate näyttää päällä ennen tilaamista. Järjestelmä oppii tuntemaan asiakkaan ja ehdottaa sopivia vaihtoehtoja uusista mallistoista.

Ensimmäisenä toimintavuotena liikevaihto nousi jo 650 000 euroon.

– Haluan tehdä vaateostamisesta palvelun, joka on henkilökohtainen ja vastuullinen, tulevaisuuden muotikokemuksen.

Heidi Hietalan vinkit yrityskauppaan

1. Aloita valmistelu hyvissä ajoin – vuosia ennen kauppaa.

2. Panosta IT-järjestelmiin ja datan hallintaan.

3. Tunnista vahvuutesi ja palkkaa täydentäviä osaajia.

4. Ole avoin kasvulle ja uusille ideoille.

5. Muista, että brändisi tärkein arvo on ihmisissä.

6. Kartoita kilpailukenttää, jotta tiedät missä olet parempi kuin muut.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Inkeri Sundberg