YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Tekla Vähärautio. Kuva: Days by Dahlia
15.10.2025 klo 19:17
Uutinen

Luonnonkosmetiikkaa äideille tarjoava yrittäjä sai kritiikkiä palattuaan töihin pian synnytyksen jälkeen  –  ”Haluan brändätä äitiyden uudelleen”

Tämä teksti on konekäännetty.

Tekla Vähärautio on äideille suunnatun luonnonkosmetiikkabrändin Days by Dahlian perustaja.

– Me haluamme olla enemmän kuin pelkkä kosmetiikkabrändi. Haluamme rakentaa yhteisön äideille ja rohkaista heitä olemaan omia itsejään, oululainen Tekla Vähärautio, 33, sanoo.

Yrittäjäperheestä kotoisin oleva Vähärautio huomasi omalla raskausajallaan, että markkinoilla ei ollut luonnonkosmetiikkaa, joka olisi mietitty äitien tarpeisiin.

Days by Dahlian ensimmäiset tuotteet – raskausöljy, monitoimivoide ja hormonaaliseen hiustenlähtöön kehitetty hiusvesi – on suunniteltu erityisesti raskaana oleville ja äideille.

Yritys perustettiin vuonna 2024, ja ensimmäiset tuotteet lanseerattiin elokuussa.

Vähärautio sanoo, että vaikka tuotteet ovat luonnonkosmetiikkaa, brändin ydin on paljon laajempi.

– Haluan antaa äideille äänen sekä tuotekehityksessä että keskustelukulttuurissa. Meillä on paljon vanhoja, ummehtuneita odotuksia äideille. Haluan brändätä äitiyden uudelleen, tuoda esiin monimuotoisuutta ja murtaa paineita, joita äidit kokevat.

Vähärautio kertoo saaneensa itsekin arvostelua siitä, että palasi yrittäjänä töihin kolmen kuukauden äitiysloman jälkeen. Hän näkee yrittäjyyden nimenomaan mahdollisuutena sovittaa työ ja perhe-elämä joustavasti.

– Suomessa jokainen äiti pyritään tunkemaan johonkin lokeroon, niin kun naisia ylipäätään, oli sitten äiti tai ei. Sain ihan hirveästi arvostelua siitä, että palasin aika aikaisin töihin.

Vähäraution mies jäi kotiin hoitamaan lasta, mikä oli heidän perheessään alusta asti selvää. 

Tavoitteena kansainvälistyminen

Vähärautio toimi ennen nykyistä yritystään yksityisenä elinkeinonharjoittajana hius- ja kauneusalalla. Myös hänen isänsä on toiminut yrittäjänä ja rohkaissut häntä paljon yrittäjyyteen. Perheessä on aina kannustettu työntekoon ja uskomaan, että kaikesta selviää.  

– Näen tämän hirveän isona voimavarana, isälle ja äidille iso kiitos siitä.

Vähärautio on myös ollut mentoroitavana Boardmanin ja Suomen Yrittäjien nuorten yrittäjien mentorointiohjelmassa.  Ohjelma on ollut tärkeä tuki, ja Vähärautio on saanut sieltä uusia näkökulmia esimerkiksi markkinointiin ja kohderyhmien laajentamiseen.

Yrityksen rahoitus on järjestetty Finnveran takaamalla yrityslainalla ja omalla pääomalla.

Äidit mukana kehityksessä

Vähärautio on hyödyntänyt esimerkiksi Facebookin äitiryhmiä selvittääkseen, millaisia tuotteita äidit toivovat ja millaisia haasteita he kohtaavat. Days by Dahlian someryhmissä äidit voivat jakaa kokemuksiaan ja myös vaikuttaa tuotekehitykseen.

Yrityksen tuotteet valmistetaan Suomessa sopimusvalmistajan tehtaalla, ja myynti tapahtuu toistaiseksi oman verkkokaupan kautta. Tavoitteena on kansainvälistyminen, sillä Vähärautio näkee äitiyden teemat universaaleina.

 – Samanlaiset muutokset koskettavat äitejä kaikkialla maailmassa.

– Suomen markkinat ovat pienet, ja kysymys on niche-brändistä, jollaisiin ei ole paljoa maailmallakaan törmännyt.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Eeva Pesonen