Pappilan Sunday Shop
8.7.2022 klo 07:30
Uutinen

Maalikauppa kotiutui Ojakadulla paremmin kuin hyvin

Lyhyt, mutta kaunis ja idyllinen Ojakatu on epäilemättä yksi Tampereen keskustan helmistä. Tosin harva sinne pelkästään maisemien perässä tulee, vaan pääasiallinen magneetti ovat kadun varrella sijaitsevat viihtyisät kahviot sekä kivijalkaliikkeet. Kadunpätkän tuorein tulokas, Pappilan Sunday Shop, tuntuu istuvan kuvaan paremmin kuin hyvin. Näin ajatteli myös yrittäjä Minna Arohonka, joka bongasi alkuvuodesta täällä tyhjän liiketilan. Ja samoin ovat kuulemma ajatelleet myös asiakkaat ja lähialueen yrittäjät, jotka ovat ottaneet yrittäjän erittäin lämpimästi vastaan.

Liikkeen nimi on sen verran eksoottinen, että se vaatii selityksen. Etenkin kun nyt ei olla lähelläkään minkäänlaista pappilaa, ja nimessä mainittu Sunday eli sunnuntai ei ole edes aukiolopäivä. Joten annetaan yrittäjän kertoa itse se taustatarina.

– Asun vanhaa 1800-luvulla olevaa pappilaa Iittalassa, ja yritys on aikanaan perustettu sinne. Ja sunnuntaikin viittaa oikeastaan siihen, että tuolloin asiointi kohdistui pääosin viikonloppuihin, yrittäjä selkeyttää.

Kun nimi kerran oli ehtinyt jo saavuttaa mainetta maalaajien ja entisöijien keskuudessa, ei sitä lähdetty ehdoin tahdoin muuttelemaan edes muuton myötä.

Ahkeraa harrastajaa pyydettiin jälleenmyyntihommiin

Iittalassa on viihdytty jo pidempään, sillä pappilasta tuli perheen koti 14 vuotta sitten. Tampereella ennen tätä asunut Minna kertoo juuri talon päämotiiviksi muuttoon. Sen verran innokas remontoija ja maalaaja Minna oli, että häntä oikein kysyttiin maalimerkin jälleenmyyjäksi, joka tosin oli vielä tuossa vaiheessa toinen kuin nykyinen. Vähän päätöstä joutui pohtimaan, ihan jo siitäkin syystä, että Minnalla ei ollut mitään myyntitoimintaan varsinaisesti sopivaa myyntitilaa.

– Aika nopeasti kuitenkin hokasin, että onhan meillä tosiaan pihapiirissä rakennuksia, hän kertoo.

Minna Arohonka Pappilan Sunday Shop
– SUUNNITTELIJOILLE MEILLÄ on tarjota jotain muuta. Olemme pieni kiva myymälä, josta löytyy jotain persoonallista ja uniikkia. Ja tietysti meillä on turvallinen ja sertifioitu tuote. Seinämaalit ovat hengittäviä, eli ne käyvät myös perinnerakennuksiin, mikä on itsellenikin ollut aina tärkeää, yrittäjä Minna Arohonka kertoo.

Maalta kaupunkiin

Maalimerkki tosin vielä vaihtui. Minna aloitti viisi vuotta sitten Frenchic-merkin maahantuojana. Itse merkkikään ei ole paljon vanhempi, brittiläinen Pam Gruhnin perusti sen vasta seitsemän vuotta sitten. Minna ihastui maalisarjassa useampaankin asiaan.

– Merkki pyrkii kierrätykseen ja pois kertakäyttökulttuurista. Lisäksi maaleissa suositaan ekologista valmistustapaa, Arohonka tiivistää.

Pelkkiin maaleihin myyntiartikkeleissa ei ole jääty, vaan nälkä on kasvanut syödessä. Maalien lisäksi pian myyntiin tuli myös maalaustarvikkeita ja vähän myöhemmin kahvia, jäätelöä ja taidepuutarhaa.

– Sitten tuli korona, Minna tuumaa.

Sen myötä fyysinen kauppa pisti ovensa kiinni. Kokonaan ei myynti loppunut, sillä verkkokauppa toimi myös epidemia-aikaan. Fyysinen kauppa tuli takaisin kuvaan vasta tämän vuoden alkupuolella. Ei tosin Iittalassa vaan Tampereella, Minnan alkuperäisessä kotikaupungissa.

– Nämä Ojakadun seudut ovat minulle tuttuja nurkkia, ja kun satuin ajelemaan tässä, huomasin ikkunalla vuokrataan-kyltit, hän taustoittaa.

Toimet olivat nopeita, sillä liike avasi ovensa jo maaliskuussa. Iittalassa sijainnut kauppa ei sen sijaan enää avautunut.

– Nyt olen tullut maalta kaupunkiin, hän kertoo.

Yrittäjän hinkua Tampereelle tuloon lisäisi sekin, että hänen pitkäaikainen jälleenmyyjänsä Tampereella lopetti kivijalkatoiminnan ja siirsi kaiken toimintansa verkkoon.

– Koin, että Tampere on niin iso kaupunki, että en halunnut jättää asiakkaita yksin. Niinpä tein melko nopeat päätökset tämän tilan kanssa, hän kertoo.

Maalihylly Pappilan Sunday Shop
VALINNANVARAA RIITTÄÄ, kuten purkkirivistökin kertoo.

Hyvä startti

Yrittäjän mukaan hänen yrityksensä on tarkoitettu kaikille, jotka rakastavat värejä, itsetekemistä ja kierrättämistä, hän aloittaa.

– Sen olen ilokseni huomannut, että enenevissä määrin täällä käy myös sellaisia asiakkaita, jotka tekevät taidetta. Meillä myynnissä olevia tuotteita kun voi käyttää myös taiteen tekemiseen. Suurin osa liikkeen oven avaajista on ollut naispuolisia, mutta toki myös miehiä on käynyt.

– Tyypillinen miesasiakas on sellainen tee-se-itse -mies joka tekee joko puutöitä, valmistaa kalusteita tai muita pienesineitä, hän kertoo.

Liike on auki keskiviikosta lauantaihin. Loput päivät yrittäjä pitää toimistopäivinä kotoa käsin.

Pappilan Sunday Shop lipasto

Kuningatarkin palkitsi

Frechic-maalille tyypillinen ominaisuus on sen muodostama mattapinta. Kiitosta yrittäjä antaa myös maalin tartuntaominaisuuksille. Runsaspigmenttisenä se peittää todella hyvin. Maalilla on myös niin sanottu self leveling -ominaisuus, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että maali levittyy tasaisemmaksi vielä senkin jälkeen, kun sivellin on sen kohteeseen vetänyt.

– Lopputulos on todella kaunis, yrittäjä kehuu.

Frenchic on niin sanottu toisen sukupolven chalkpaint. Se tahtoo sanoa, että maalin koostumuksessa on käytetty innovaatioita, jota ei kilpailijoilla ole.

– Tavanomaisessa chalkpainitissa maalin päälle tarvitaan pinnoite, mutta tässä se on integroitu maaliin niin, että siinä on mukana nestemäinen vaha tai muita suojaominaisuuksia. Lisäksi tuotesarjoista löytyy myös ulkotiloja kestävä tuoteryhmä. Se on nimeltään Al Fresco. Lyhyestä historiastaan huolimatta maalille on jo ehditty antaa muun muassa Queen´s Award, jolla kuningatar palkitsee saarivaltion kansainvälisiä tuotteita ja innovaatioita.

Al Frenchic maalit
SIITÄ YRITTÄJÄ on iloinen, että hän aloitti tuotemerkin kanssa jo ennen koronaa. Se, että tuote oli tuttu, madalsi nimittäin kynnystä verkkokauppa-asiointiin merkittävästi.

Tärkeät tarinat

Siinäkin merkki on mennyt vastakarvaan, että Frenchicin tuotteita ei löydy isompien markettien tai rautakauppojen hyllyiltä, ei kotimaassaan Iso-Britanniassa kuten ei missään muuallakaan. Se on kirjattu oikein brändilupaukseen.

– Haluamme antaa neuvontaa asiakkaille, jotka muuten tulevat yleensä tänne aina tarinan kanssa. Aika usein keskustelu alkaa sillä, että asiakas kaivaa esille kännykkänsä, josta hän näyttää kuvan ja kertoo löytäneensä tuolin Torista tai huutokaupasta ja haluavansa maalata tämän lipaston tai tuon tuolin ja haluaa sitten neuvoja esimerkiksi tuotteen tai tekniikoiden suhteen, hän kertoo.

Tätä kuvastaa hyvin myös brändin valitsema some-linjaus, jossa se on käyttänyt vain ja ainoastaan asiakkaiden oikeita työkuvia. Ei siis edustavia malleja studio-olosuhteissa vaan aivan aitoja ihmisiä ja huonekaluja.

Pienyrittäjien tukeminen on osa brändilupausta

Siitä yritys on pitänyt kiinni, että kaikilla jälleenmyyjillä on hyvät ja isot myyntialueet. Tämä toimintamalli on sama kuin Briteissä, missä sielläkin tuote on levittäytynyt alueellisina yksinmyyntioikeuksilla.

– Myös Suomessa noudatetaan tätä samaa, eikä kahta jälleenmyyjää oteta ihan vieriviereen, yrittäjä kertoo. Jälleenmyyjien kannalta tämä on tietysti hyvä diili.

– Aika poikkeuksellistahan se on Suomessa, että yrittäjä tietää, ettei tuotetta voi tulla naapuriliikkeeseen. Pikemminkin yksinmyyntioikeudet ovat olleet meillä jättiyrityksillä.

– Haluan seisoa valmistajan lailla sen takana, että haluamme tukea pienyrittäjää. Tarjoamme heille merkin, jonka avulla voi menestyä ja ohjaamme kyselyitä nimenomaan kivijalkaliikkeisiin, joissa on mahdollista saada neuvoja, nähdä värimallit ja saada opastusta. Yhteensä Frenchicillä on Suomessa noin 30 jälleenmyyjää, Tampereen lisäksi ainakin Turussa ja pääkaupunkiseudulla.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 14.6.2022

Ville Kulmala
Ville Kulmala