YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Matkailuautojen käyttövoimaveron korotus lähestyy – Camping-yrittäjä huomasi säästötrendin, automyyjä suhtautuu ymmärryksellä: ”Luoti väistetty”
Veromuutos voi pakottaa osan matkailuautoharrastajista siirtymään vaunuihin.
Dieselkäyttöisten matkailuautojen käyttövoimaveroa korottava lakimuutos astui voimaan kuluvan vuoden alusta, mutta lain soveltaminen käynnistyy vuodesta 2026 lähtien. Alalla veromuutoksen vaikutuksia seurataan tarkalla silmällä.
Keskimääräisen Suomen teillä liikkuvan dieselkäyttöisen matkailuauton kohdalla muutos tarkoittaa noin 590 euron korotusta käyttövoimaveroon, jos kyseinen auto on liikennekäytössä koko vuoden eikä sitä laiteta seisontaan.
Muutoksen on arvioitu vähentävän kiinnostusta matkailuautoharrastukseen. Kahta leirintäaluetta pyörittävä Petteri Helander on ainakin vielä luottavainen.
– En ole hätkähtänyt, koska liikkeellä on ollut paljon ”esson baarin puheita”. Useimmat ihmiset, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, suhtautuvat neutraalisti. En näe korotusta uhkana, mutta tietysti osa karavaanareista saattaa pelästyä ja jopa myydä matkailuautonsa pois.
– Minulla on sellainen käsitys, että ne karavaanarit, jotka haluavat reissata, reissaavat jatkossakin ja ehkä siirtävät autonsa seisontavakuutukseen normaalia pidemmäksi aikaa, yrittäjä kommentoi.

Helander aloitti puolisonsa Margareta Helanderin kanssa viime vuonna viitasaarelaisen Hännilänsalmi Campingin yrittäjänä. Entuudestaan pariskunta on pyörittänyt leirintäaluetta Kristiinankaupungissa. Hännilänsalmessa matkailuautojen osuus liikevaihdosta on noin 30 prosenttia, Kristiinankaupungin camping-alueella noin 70 prosenttia.
Tästä on kyse
- Dieselkäyttöisten matkailuautojen käyttövoimavero nousee nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. Lähes kaikki matkailuautot ovat dieselkäyttöisiä.
- Käyttövoimaveron korotus merkitsee vuositasolla keskimääräiselle dieselkäyttöiselle 3 500 kilogramman painoiselle matkailuautolle noin 590 euron ajoneuvoveron korotusta, jos matkailuauto on koko vuoden liikennekäytössä.
- Jos matkailuauto on liikennekäytössä keskimääräisen ajan (noin 190 päivää vuodessa), korotus on noin 310 euroa vuodessa.
- Keskimääräisen matkailuauton käyttövoimavero on korotuksen jälkeen noin 700 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään koko vuoden liikennekäytössä.
- Korotettua veroa sovelletaan 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroon.
Lähde: Valtioneuvosto
Asiakas tekee ruuat itse
Helanderin mukaan on selvää, että osa suomalaisista harrastajista suhtautuu verojen korottamiseen nuivasti, etenkin nykyisessä tiukassa taloustilanteessa. Yrittäjän arjessa harrastajien käyttäytymisen muutos on jo huomattu.
– Leirintäalueiden oheispalveluita käytetään aikaisempaa vähemmän. Karavaanarit tekevät useammin ruuat itse ja ostavat juomat jostain muualta kuin caravan-alueelta. Uskon, että tällainen omatoimisuus tulee jatkossa lisääntymään, ja se on mielestäni suurempi uhka alan yrittäjille kuin ajoneuvoveron korottaminen.
Helander kertoo reagoivansa tarvittaessa kysynnän muutoksiin palkkaamalla jatkossa kesäksi yhden työntekijän vähemmän. Siihen hän ei kuitenkaan haluaisi joutua.
– Matkailualalle on jo kohdistettu tarpeettomia kiristyksiä. Arvonlisäveron korotus kymmenestä neljääntoista prosenttiin pitäisi palauttaa. Se lisäisi alan työllisyyttä. Olemme joutuneet vetämään tämän kesän läpi minimityöntekijämäärällä. Nykyinen yleinen taloustilanne pakottaa osaltaan varovaisuuteen, yrittäjä jatkaa.

”Kauppiaan näkökulmasta luoti väistetty”
Tampereen Hervannassa matkailuautojen myyntiin keskittyvän Caravan Erälaukon yrittäjä Olli Erälaukko on huomannut, että yhä useampi asiakas tiedustelee ajoneuvoverotuksen korotuksesta.
– Se on selkeä puheenaihe. Asiakkaiden keskuudessa on aika paljon epätietoisuutta ja vääriä käsityksiä.
Erälaukon yritys myy pääasiassa hieman kalliimman hintaluokan premium-matkailuautoja, joiden keskihinta on noin 120 000 euroa.
– Näiden autojen asiakaskunnassa joidenkin satojen eurojen suuruinen verokorotus vuodessa ei huolestuta läheskään niin paljon kuin edullisempien käytettyjen matkailuautojen ostajien keskuudessa. Ymmärrän hyvin, että caravan-harrastusta aloitteleva ja halvimman pään autoista kiinnostunut miettii asiaa eri tavalla. Silloin verojen suhteellinen osuus kuluista on selvästi suurempi.
Erälaukko itse ei ole lakimuutoksesta erityisen huolissaan.
– Kaikki myyntiä vaikeuttavat verot harmittavat, se on selvä. Toisaalta asiaa voi ajatella niinkin, että tämänkin alan on kannettava kortensa kekoon taloustalkoissa. Vuosien saatossa on ollut esillä alan kannalta paljon huonompiakin vaihtoehtoja. Uusien matkailuautojen myyjän kannalta käyttövoimaveron nostaminen on parempi kuin hankintahintaan vaikuttavan veron korottaminen. Kauppiaan näkökulmasta luoti on väistetty, yrittäjä arvioi.
– Tuleva veromalli ei myöskään kurita autokannan uudistumista vähäpäästöisempiin ja myös turvallisempiin autoihin, toisin kuin mahdollinen hankintavero tekisi.
Suomessa matkailuautoharrastus on Euroopan tasolla erittäin suosittua: Matkailuautotiheys on koko Euroopan kärkeä asukkaiden lukumäärään suhteutettuna.
Osa asiakkaista vaihtamassa asuntovaunuun
Vuoden alusta matkailuautoharrastajien kukkarossa tuntuva käyttövoimaveron korotus on tamperelaisyrittäjän mukaan saanut osan asiakkaista pohtimaan auton vaihtamista vaunuun.
– Matkailuauton omistajissa on ihmisiä, jotka seisottavat autoaan paljon paikallaan. Auto voi olla kuukaudenkin samassa paikassa. Näissä tapauksissa voi olla houkutus siirtyä matkailuvaunuun, jonka kulut ovat marginaalisia autoon verrattuna.
Suomessa matkailuautoharrastus on Euroopan tasolla erittäin suosittua: Matkailuautotiheys on koko Euroopan kärkeä asukkaiden lukumäärään suhteutettuna. Erityisen paljon harrastajien määrä nousi koronapandemian aikana. Erälaukko muistaa pohtineensa, kuinka paljon autoja palautuu kiertoon ja mitä se aiheuttaa käytettyjen matkailuautojen hinnoille, kun suurin ostoryntäys päättyy.
– Minkäänlaista isoa myyntiaaltoa ei tullut. Inflaatio on kurittanut alaa, ja autojen hinnat ovat nousseet merkittävästi. Muutamassa vuodessa hinnat nousivat yhtä paljon kuin kymmenessä vuodessa ennen inflaatiota. Siinä missä vuosikymmen sitten edullisimman pään uuden matkailuauton sai 60 000 eurolla, nyt se maksaa 80 000 euroa.
Lapsiperheiden määrä väheni
Petteri Helander pelkäsi, että sateinen kesäkuu aiheuttaa ison loven kesän asiakasmääriin. Heinäkuu on paikannut tilanteen, mutta yksi ilmiö on pysynyt.
– Lapsiperheitä on liikkeellä selvästi vähemmän kuin viime vuonna. Odotin, että heinäkuussa etenkin telttailevia lapsiperheitä olisi enemmän liikkeellä. Näyttää siltä, että lapsiperheet säästävät matkailusta.

Taloustilanteen takia yrittäjäpariskunta päätti pitää leirintäalueiden hintatason ennallaan.
– Olemme yrittäneet nipistää omasta toiminnastamme, jotta saisimme houkuteltua ihmisiä alueelle. Onneksi polttoaine on halventunut. Siitä ei ole kukaan valittanut tänä kesänä.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi