YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Mikkeliläisyrityksen meluton ja päästötön sähkövesijetti kiinnostaa maailmalla – Sarjatuotanto alkaa vielä tänä vuonna
Viva Jetsillä on yli 40 esisopimusta vesijettien toimittamisesta. Niistä on kiinnostunut esimerkiksi vuokraamo Kanariansaarilla.
Mikkeliläisyritys Viva Jets alkaa valmistaa sarjatuotantona sähkökäyttöisiä vesijettejä. Toimitusjohtaja Timo Kronqvist kertoo, että sähköjettiä on kehitetty noin kaksi vuotta, ja sen prototyyppi kiinnostaa kansainvälisillä markkinoilla.
– Olemme tehneet esisopimuksen nyt yli 40 asiakkaan kanssa, Kronqvist sanoo.
Sähköisen vesijetin prototyyppi oli esillä niin Helsingin kuin Düsseldorfin vuoden 2024 venemessuilla.
– Messuilta saimme tosi hyvää positiivista palautetta. Se rohkaisi meitä kehittämään jettiä edelleen, ja tänä vuonna teimme sen rungon kokonaan uusiksi. Alun perin vesijetissä oli moottoriveneen runko, mutta nyt suunnittelimme siihen oman rungon ja ostimme omat lestit.
Viva Jet 2.0:n ensiesittely potentiaalisille asiakkaille pidettiin heinäkuun lopulla Helsingissä. Kansainvälisesti vesijetti lanseerataan Cannesin venemessuilla ensi syyskuussa.
Enemmän kuin uusi moottori
Viva Jets perustettiin vuonna 2019. Silloin yrityksen fokus oli moottorikelkkojen jousituksen kehittämisessä. Yritys teki yhteistyötä sähkökelkkoja valmistavan Aurora Powertrainsin kanssa. Kronqvist kertoo, että sähkökelkoista syntyi idea kehittää myös sähköinen vesijetti.
Kronqvist yrityskumppaneineen tiesi, että jetti pitäisi rakentaa alusta asti uusiksi.
– Samoin on autopuolella. Vaikka kaikissa autoissa on neljä pyörää, sähköautot ovat ihan erilaisia kuin polttomoottoriautot. Ei riitä, että vain moottori vaihdetaan.
Vuonna 2022 Kronqvist pyysi yrityksen omaa suunnittelijaa luonnostelemaan sähkövesijetin mallin. Kronqvist ja hänen yrityskumppaninsa Altti Näsi ryhtyivät keräämään rahoitusta idean ympärille.
Vuonna 2023 yritys sai rahoitusta Ely-projektissa, ja sen turvin sähköjetistä tehtiin ensimmäinen tutkimusversio. Lisäksi Viva Jets sai Business Finlandin tuotekehityslainan.
– Näiden ja enkelisijoittajien avulla saimme kerättyä vajaan miljoonan euron rahoituksen. Sen turvin on tehty tämä uusin versio.

Vesijettivuokraamo kiinnostui
Sähkövesijettien sarjatuotanto alkanee Mikkelissä vielä tämän vuoden puolella. Kronqvist kertoo, että yritys käyttää paljon alihankkijoita. Kaikki vesijettien komponentit tulevat valmiina Mikkelin tulevalle kokoonpanolinjalle.
– Olemme olleet varovaisia tilausten vahvistamisessa. Haluamme varmistaa vesijetin kaikki ominaisuudet ja saada siihen tyyppihyväksynnät ynnä muut. Sen jälkeen teemme investoinnit loppuun Mikkelissä, Kronqvist kertoo.
Ensimmäiset sähköjetit on tarkoitus toimittaa asiakkaille jo loppuvuonna. Sähköjettien markkinat ovat etupäässä ulkomailla. Kysymyksessä on kaksi-kolme kertaa perinteistä vesijettiä kalliimpi laite, johon voisivat investoida esimerkiksi turistikohteiden matkailuyrittäjät.
– Yksi asiakkaamme pyörittää Kanariansaarilla vesijettivuokraamoa. Hän haluaa muuttaa kaikki polttomoottorikäyttöiset vesijettinsä sähköisiksi.
Kronqvistin mukaan syy tähän on vihreässä siirtymässä, joka on ajankohtainen myös Espanjassa.
– Toiminnalle on vaikea saada jatkolupaa, jos se on äänekästä ja saastuttaa. Sähköistämällä vesijettinsä yrittäjä uskoo voivansa pitää vesiurheilukeskuksensa hotellien lähellä keskellä kaupunkia.
Dual use -käyttöön
Sähköjetti onkin melkein äänetön ja kokonaan päästötön verrattuna perinteiseen vesijettiin.
– Sähköjettien kanssa voidaan liikkua hiljaisesti ja esimerkiksi tehdä luontoretkiä herkkiin kohteisiin.
Viva Jetin muotoilussa on otettu mallia veneteollisuudesta. Jetin koko puolestaan mahdollistaa akun, jonka toiminta-aika voi olla muutamakin tunti.
Viva Jets on myös mukana riihimäkeläisessä yrityskiihdyttämössä, jossa kartoitetaan dual use -eli kaksikäyttötuotteiden mahdollisuuksia siviili- ja armeijapuolella. Sähkövesijetit voisivat äänettömyytensä ja polttomoottorittomuutensa takia olla hyödyllisiä esimerkiksi tiedustelutoiminnassa.
Monta vuotta palkatta
Kronqvist painottaa, että vihreässä siirtymässä tarvitaan vielä valtiollista politiikkaa. Esimerkiksi Suomen verotuksessa pitäisi suosia pienipäästöistä vesiliikennettä.
– Suomessa tähän pitäisi näyttää mallia, ja vaatia hallitusta miettimään toimia vesiliikenteen sähköistämiseksi.
Sarjayrittäjä Kronqvist kertoo tehneensä töitä Viva Jetsin parissa palkatta jo monta vuotta.
– Onneksi minulla on tuloja muualtakin. Startup-yrittäminen on silti raskasta. Tuloja ei vielä ole, eikä asioita pysty rahoittamaan omalla kassavirralla. Rahoittajat tulevat mukaan vasta, kun myyntiä syntyy, mutta sinne asti on vaikea päästä.
Siksi Kronqvist toivoisikin, että Suomesta löytyisi sellaisia rahoituselementtejä, jotka voisivat auttaa startup-yrityksiä nykyistä tehokkaammin.
– Aika moni tuttuni on myynyt startupinsa ulkomaille. Se harmittaa paljon.
Viva Jets työllistää tällä hetkellä viisi henkilöä.
– Mietimme kasvua, mutta olemme hyvin varovaisia. Käymme ensin tuotekehitys- ja lanseeraustilaisuudet läpi. Niistä odotamme lisää tilauksia.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Kaisu Puranen