6.6.2019 klo 16:16
Uutinen

Mitä sijoittaja haluaa startupilta? – Vastaus ei yllätä, mutta näkökulma tiimiin vaihtelee sijoittajien kesken

Mitä sijoittaja etsii sijoituskohteeltaan? Yrittäjämediat tapasi Arctic15-tapahtumassa kolme sijoittajaa, jotka vastasivat siihen, mitä he haluavat yritykseltä, johon he aikovat sijoittaa.

Sijoittajien kriteerien ykkönen ei ollut yllätys: tiimi on sijoittajille tärkein. Kukin sijoittaja kuitenkin perusteli asiaa hieman eri näkökulmista.

Arnab Naskar on mukana kehittämässä sijoitusalusta Stokr’ia, ja hän etsi Suomessa sijoituskohteiden lisäksi mahdollista yhteistyökumppania yritykselleen Arctic15-tapahtumassa.

– Ihmisten välinen luottamus on avainasia tiimissä. Toinen on sitoutuneisuus. Onko yrittäjillä kaikki pelissä vai pelaavatko he varman päälle? Yritystä ei voi pyörittää osa-aikaisesti, eli jos tiimiläisillä on vielä päivätyö muualla, he eivät ole täysin sitoutuneita yritykseensä, Naskar sanoo.

– Muita kriteerejä ovat avoimuus ja läpinäkyvyys sekä sijainti. Sekin kertoo jotain, juttelevatko yrittäjät muiden kanssa vai ovat omissa porukoissaan, hän jatkaa.

Yhteistyö on tärkeää

FiBANin, eli Suomen bisnesenkeliverkoston hallituksen puheenjohtaja Janne Jormalainen kertoo sijoitusmaailman vanhan viisauden: Hyvä tiimi tekee huonosta ideasta jotain hyvää. Huono tiimi pilaa hyvänkin idean. Sijoitusprosessi ja ylipäätään yrityksen alkutaival voi olla vaikea.

– Hyvä tiimi pystyy karikoissa luovimaan. Tiimin täytyy pystyä tekemään hyvin töitä yhdessä. Ei saa olla yhtä staraa ja muut taustalla. Ihmisillä pitää olla erilaisia osaamisalueita. Jos kaikki ovat tuotekehitystaustaisia tyyppejä, tiimiltä puuttuu osaamista esimerkiksi rahoituksen osalta tai muulta osa-alueelta, ja silloin yritys ei ole hyvä startup-yritys. Tiimissä täytyy olla eri osaamisalueita. Tärkeää on, millainen tausta ihmisillä on ja miten he työskentelevät yhdessä. Kokemus yrityksen perustamisesta ja myymisestä on tietysti plussaa.

Vahva ego on hyvä

Ali Omar on sijoittaja, joka ei päästä sijoittamiensa yritysten yrittäjiä helpolla.

– Katson heitä silmiin ja selvitän, ovatko he hyviä ja paskoja, hän lataa.

– Näen, ovatko he valmiita tekemään työtä. Oma visio pitää olla, mutta pitää myös olla valmis ottamaan vastaan sparrausta. Vahva ego on hyvä asia. Yleensä etsin heidän heikkoja kohtiaan ja murran heitä intellektuellisti, ja sitten alamme korjaamaan ajatusmalleja. Usein yrittäjät ja tuote ovat raakileita, mutta molemmat kehittyvät. Katson myös, onko markkinassa jujua. Yleensä menee vuosi, että yrittäjän ja sijoittajan välille syntyy luottamus.

Omar sanoo myös asian, josta ei kuulemma saisi puhua: Yrittäjän täytyy haluta rahaa.

– Arvoa on tuotettu vasta kun asiakas maksaa siitä rahaa. Jos yrittäjä ei halua rahaa, hän ei ole kasvuyrittäjä, vaan toiminta on näpräämistä. Lisäksi pitää olla merkityksellisyyttä ja pitää tehdä hyviä juttuja. Nämä yhdessä tuottavat hyviä asioita maailmaan, Omar sanoo.

Saksa ei ole vielä globaali markkina

Intialaistaustainen Ragunath Koduvayur on asunut Suomessa 11 vuotta. Hänellä on oma ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa kehittävä startup, mutta hän on myös sijoittaja. Hän katsoo sijoituskohteita myös pitkäaikaisen yhteistyökumppanuuden kannalta.

Tärkeimmän, eli tiimin lisäksi yrityksen tuotteen täytyy olla skaalautuva ja teknologian kehittynyttä.

– Yrittäjien täytyy haluta globaaleille markkinoille. Suomessa usein puhutaan kansainvälistymisestä, jolla käytännössä tarkoitetaan Ruotsia, Viroa ja pisimmillään Saksaa. Saksa ei ole vielä globaali markkina. Pitää haluta esimerkiksi Aasiaan, Koduvayur sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Kuva: Janne Pappila