YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjä, muista tämä laskutuksessa
– Mitä pidemmälle erääntynyt lasku pääsee, sitä epätodennäköisempää on, että laskun saaja maksaa, laskutusalan yrittäjä sanoo. Kuva: Getty Images

Muistitko periä erääntyneet saatavasi ajoissa? Laskutuksen ekspertti muistuttaa tärkeästä toimenpiteestä

Asiantuntija kehottaa tarttumaan toimeen pikaisesti, jos maksua ei kuulu.

Erääntynyt lasku kannattaa periä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Muun muassa Asiakastieto on varoittanut vallitsevan taloustilanteen aiheuttamasta riskistä. Uutisoimme äskettäin uudesta ilmiöstä konkurssitilastoissa.

– Isot konkurssit heijastelevat myös muiden yritysten toimintaan. Siksi jokaisen yrityksen on aivan välttämätöntä valvoa asiakkaitaan, jotta ne osaavat reagoida esimerkiksi maksukyvyn muutoksiin silloin, kun korjaavat toimet ovat vielä mahdollisia, Asiakastiedon Jaakko Nors muistuttaa.

Laskutuspalvelualalla toimiva yrittäjä huomauttaa, että erääntyneen laskun kohdalla kannattaa toimia nopeasti.

– Mitä pidemmälle erääntynyt lasku pääsee, sitä epätodennäköisempää on, että laskun saaja maksaa. Ajantasainen muistuttaminen laskun maksamisesta on hyvää asiakaspalvelua, KTI Laskutus Oy:n yrittäjä Sami Saarenpää sanoo. Hän neuvoo yrittäjiä tekemään laskuttamisesta rutiinin.

– Kun työ on tehty, kannattaa laskuttaa työstä samana päivänä.

Reagoi ajoissa myös oman yrityksen ongelmiin

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen muistuttaa yrittäjiä havahtumaan heti, jos oman yrityksen taloustilanne osoittaa kriisin merkkejä.

– Yrittäjän on syytä havahtua heti, jos yrityksellä on vaikeuksia maksaa palkkoja, suoriutua lainoista ja koroista tai laskut muuten kasaantuvat. Myös yrityksen kannattavuudesta, myynnin ja työn merkittävästä vähenemisestä tai yrittäjän omasta jaksamisesta kannattaa olla huolissaan, hän sanoo.

Toivosen mukaan talousvaikeuksiin on syytä tarttua välittömästi, sillä mitä nopeammin ongelmia lähdetään ratkomaan, sitä todennäköisemmin yritystoiminta saadaan tervehdytettyä.

– Jos laskua tai velkaa ei voi maksaa eräpäivän mennessä, on suositeltavaa olla yhteydessä suoraan velkojaan, pankkiin tai esimerkiksi perintätoimistoon ja sopia maksuajan pidentämisestä tai muusta maksusuunnitelmasta, Toivonen neuvoo.

Talouspulmiin on mahdollista saada ammattitaitoista ja maksutonta neuvontaa esimerkiksi yrittäjäjärjestöstä tai Yrittäjän talousapu -neuvontapalvelusta.

“Myös yrityksen kannattavuudesta, myynnin ja työn merkittävästä vähenemisestä tai yrittäjän omasta jaksamisesta kannattaa olla huolissaan.”

Tiina Toivonen, Yrittäjät

Vinkit laskuttamiseen

Tarkista laskutusosoite

Uusilta asiakkailta on usein kohteliasta kysyä, tuliko lasku perille. Se nostaa asiakkaan kynnystä maksaa lasku myöhässä.

Sami Saarenpää kehottaa välttämään sähköposti- ja paperilaskuja.

– Kun verkkolasku on helposti järjestelmässä maksettavana, se myös maksetaan helposti.

Muista asiakkaan kanssa sovittu maksuehto

Jos yritys laskuttaa kuluttajaa, maksuehdon on oltava vähintään 14 vuorokautta.

Entä jos laskua ei makseta?

Saarenpää neuvoo laskuttajaa olemaan mahdollisimman nopeasti yhteydessä asiakkaaseen.

– Kannattaa tiedustella, siirretäänkö eräpäivää tai onnistuisiko laskun maksaminen erissä. Kohteliaan puhelinsoiton lisäksi on joskus hyvä pyytää esimerkiksi kuittaus sähköpostiin sovitusta maksuohjelmasta.

Jos omat toimet eivät tehoa, kannattaa voi antaa perintätoimiston hoidettavaksi. Tämä voi lisätä painetta laskun maksamiseen.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen