YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.6.2025 klo 09:00
Uutinen

Näin markkinointi- ja viestintätoimisto hyödyntää tekoälyä – ”Agentteja helpottamaan toistuvia tehtäviä”

Tämä teksti on konekäännetty.

Markkinointi- ja viestintätoimistoyrittäjä Leena Roskala on tämän viikon vieras Suomen Yrittäjien ja Elisan tekoälypodcastissa.

Suomen Yrittäjien ja Elisan Yrittäjät & tekoäly -podcastin kolmannen jakson vieraana on Kumppania Oy:n toimitusjohtaja Leena Roskala. Porilaisella markkinointi- ja viestintätoimistolla on toimipiste myös Tampereella.

Roskala kuvailee Kumppaniaa kasvuhaluisten yritysten viestintäkumppaniksi. Hänen mukaansa tekoäly on mukana toimiston arjessa muun muassa kirkastamassa asiakasymmärrystä, taustatutkimuksissa sekä luonnosten ja sisältöjen tuotannossa.

– Viikoittain törmään kysymyksiin, että eikö viestintätoimisto ole vähän auringonlaskun ala. Ehkä se onkin, jos ei ole valmiutta muutokseen. Se on uhka, jos ei ole valmis muuttumaan ja uusiutumaan, Roskala sanoo podcastissa.

– Viestintäalalla näitä uuden edessä -tilanteita ollut ihan koko ajan tarjolla matkan varrella. Tähän ammattikuntaan uuden oppiminen kuuluu ihan perusilmaan, jota hengitämme.

Sekä Roskala että jaksossa mukana oleva Elisan it-ratkaisujen palvelumuotoilija Ristomatti Partanen korostavat tekoälyagenttien merkitystä.

– Agentti on tekoäly, jolle on annettu tietty tehtävä. Aluksi ajateltiin, että luodaan superagentteja, jotka tekevät monenlaisia asioita. Nykyään suuntaus on mennyt siihen, että tehdään spesialistiagentteja eri käyttöön, ja niillä voi olla sitten ohjaava tiimi, jonka vetäjä on tekoäly, Partanen kertoo.

– Me tarvitsemme agentteja meidän työhömme helpottamaan toistuvia tehtäviä, Roskala sanoo.

Juuri nyt Roskalan yrityksessä on menossa spesialistiagenttien koulutus.

– Kun kaikki agentit on rekrytoitu, niin niille rekrytoidaan pomoagentti. Nyt katsomme kaikkea tekemistämme uusin silmin: mihin halutaan käyttää aikaa, mikä pitäisi tehdä uudella lailla, missä arvo tuotetaan ja missä työn pihvi on, Roskala sanoo.

Yrittäjät & tekoäly -sarjan kolmannen yrittäjäjakson voit seurata Spotifysta, Suplasta, Applen podcasteista tai YouTubesta.

Keskity siihen, mihin tekoäly ei pysty

Tämän viikon asiantuntijajaksossa markkinointitoimistoyrittäjä ja Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jussi Pirhonen ja Elisan tekoälykonsultti Janne Toivoniemi kommentoivat Kumppania Oy:n tekoälyn käyttöä.

– Markkinointi on se, johon generatiivinen tekoäly on tullut todella voimalla, sanoo Pirhonen, itsekin markkinointitoimistoyrittäjä.

Hän kertoo yrityksensä hallituksen pohtineen jo vuosia sitten, mikä muuttuu ja mikä ei, ja päättäneen keskittyä siihen mikä ei muutu. Hän kehottaa myös kääntämään ajattelua eli mitä ihminen voi tehdä tekoälyn hyväksi eikä toisinpäin.

Toivoniemi ei vielä ole valmis tuomitsemaan markkinointia ja viestintää auringonlaskun alaksi.

– Jos ihminen ei osaa erottaa hyvää tekstiä huonosta, niin ei tekoälykään tee sitä. Kun säästetään tyylissä ja maussa, niin se kyllä näkyy.

Toivoniemen mukaan viestintä-, markkinointi- ja mainostoimistoja tarvitaan vielä.

– Vaikka ne tekevät tekoälyllä, niin ne pystyvät tekemään esimerkiksi sen valinnan, että tämä on hyvä kuva ja tämä on huono kuva. Photoshopin taitajilla on vielä töitä ja paljon.

Ja sama pätee hänen mukaansa videotuotantoihin.

Pirhosen ja Toivoniemen tekoälyvinkit alan toimijoille ovat samansuuntaiset.

– Nyt aktiivisesti mukaan ja miettimään, mitä sillä pystyy tekemään ja mikä on se arvo, missä se ihminen vielä tarvitaan, sanoo Pirhonen.

Hänen mukaansa alan yrittäjän on pohdittava, mihin häntä vielä käytetään ja tarvitaan.

– Jos et osaa vastata sitten kannattaa tehdä jotain muuta.

Toivoniemi kehottaa kohdentamaan osaamista siihen, missä edelleen käytetään ihmistä ja mihin tekoälykalut eivät pysty.

Yrittäjät & tekoäly -sarjan kolmannen asiantuntijajakson voit seurata Spotifysta, Suplasta, Applen podcasteista tai YouTubesta.

Yrittäjät & tekoäly

Suomen Yrittäjien ja Elisan podcast-sarjassa perehdytään siihen, miten tekoäly voi tehostaa yrittäjän arkea. Tarjolla on konkreettisia esimerkkejä suoraan yrittäjiltä itseltään sekä asiantuntijoiden vinkkejä ja käytännön työkaluja, jotka auttavat hyödyntämään tekoälyä arjessa.

Podcast-sarja on rakennettu niin, että viikoittain julkaistaan sekä yrittäjäjakso että tämän jakson teemoja kommentoiva asiantuntijajakso.

Yrittäjäjaksoissa on yrittäjän lisäksi mukana it-ratkaisujen palvelumuotoilija Ristomatti Partanen Elisalta. Asiantuntijajaksoissa markkinointitoimistoyrittäjä ja Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jussi Pirhonen ja Elisan tekoälykonsultti Janne Toivoniemi keskustelevat viikon yrittäjäjakson aiheista ja antavat omat vinkkinsä. Keskusteluja vetää Kirsi Heikel Elisalta.

Kaikki jaksot ja muu tekoälysisältö löytyvät myös osoitteesta www.yrittajat.fi/tekoaly

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Toimitus
Toimitus