5.1.2018 klo 07:02
Uutinen

Näin tulevaisuus mullistaa liikenteen – ”ei tarvitse enää jännittää aikatauluja”

Asiantuntija ei usko robottiautojen liikennöintiin lähivuosina.

Autolla juna-asemalle, raidematkan jälkeen vielä taksikyyti määränpäähän. Kaikki tämä yhden kännykkäsovelluksen kautta, yhdellä kokonaishinnalla.

Harvaan asutuilla seuduilla koululaiset ovat aamulla lähteneet opinahjoon samalla julkisen liikenteen kyydillä, joka vie myöhemmin seniorikansalaisia terveysasemalle. Auton tavaratilassa kulkevat reitin varrelle kuljetettavat postilähetykset.

Syrjäseuduilla hyödynnetään myös lennokkeja palveluiden hyödyntämiseen.

Neljän vuoden päästä, vuonna 2022, matkaketjuja syntyy runsaasti nykyistä enemmän, uskoo Tuup Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö.

– Erilaisten applikaatioiden hyödyntäminen kyytien tilaamiseen on silloin jo arkipäivää. Samoin yhteiskunnan maksamat kuljetukset toteutuvat tehokkaammin, Möttö sanoo.

Kaupunkialueella liput ostetaan ”ovelta ovelle”.

– Ihmisten elämä helpottuu, kun ei tarvitse enää jännittää aikatauluja. Palat kytkeytyvät toisiinsa, asiakkaalla ei ole enää aikatauluriskiä.

Liikenne- ja viestintäministeriön viimekeväinen raportti Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuri 2030 ja 2050 linjaa, että ”vuonna 2030 joka kymmenes ja vuonna 2050 joka toinen uusista myydyistä autoista tulee jaettuun käyttöön”.

– Uskon, että auton jakaminen lisääntyy. Pelkään kuitenkin, että se vie aika kauan, Möttö tuumii.

VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund ei usko robottiautojen liikennöintiin vuonna 2022.

– Autoissa on jo järjestelmiä, jotka mahdollistavat osittaisen automaation, mutta ilman kuljettajaa olevien ajoneuvojen pitäisi myös kommunikoida keskenään, Nylund sanoo.

Sähköautojen nykyistä voimakkaampi yleistyminen odottaa Nylundin mielestä myyntihintojen alenemista.

– Sähköautojen on oltava fiksusti hinnoiteltuja ja toimintamatkan pitää riittää kesämökille ilman välilatausta.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuvat: Istockphoto ja Liikenne- ja viestintäministeriö