YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Naistenvaatteita valmistava Lea Larsen viittaa kintaalla Black Fridaylle – Asiakkaat ylistävät: ”Sovituskopista saattaa kuulua, että voi kun minä olen kaunis”
Lea Larsenin naistenvaatteet sopivat niillekin, jotka eivät löydä kokoja muista vaatekaupoista.
Suomalaiset vaatevalmistajat ovat harvassa, mutta yksi sellainen toimii vielä Pirkanmaalla. FinnLea Oy:n yrittäjä Lea Larsen, 59, perusti yrityksensä vuonna 1994. Hän tietää, millaisia vaatteita suomalaiset aikuiset naiset haluavat.
– Teemme naisellisia ja armollisia vaatteita aikuisille naisille. Otamme huomioon suomalaisen naisen vartalon. Vaate on tilava vatsan ja lantion seudusta, mutta istuu yläosasta naisellisella tavalla.
Larsenin yritys eroaa etenkin kansainvälisistä vaateketjuista siinä, että se tarjoaa selvästi laajemman kokohaitarin välillä 32–52.
– Meillä on enemmän kokoja kuin oman tietoni mukaan kenelläkään muulla, kaikkiaan yksitoista. Normaalisti niitä on naisille enintään seitsemän.
– Rinnanympäryksen tulee olla napakka ja naisellinen. Saamme hurjan paljon palautetta siitä, että nykyisin yli 40-vuotiaiden naisten on todella vaikea löytää kauniisti istuvia vaatteita.
Ongelmana ovat paitsi puuttuvat koot, myös vaatteiden leikkaukset, jotka eivät välttämättä ole parhaita mahdollisia suomalaisen naisen yleiselle vartalotyypille. Larsenin mukaan asiakkaat ovat tietoisia siitä, millainen vaate istuu ja millainen ei.
– Monesti sanovat palautteena, että ovat onnellisia löytäessään meiltä sopivan vaatteen. Sovituskopista saattaa kuulua, että voi kun minä olen kaunis. On hienoa auttaa ihmisiä heidän tuskassaan, kun haluttuja vaatteita ei meinaa löytyä, yrittäjä kertoo.
Yleinen ongelma ulkomaisten vaatteiden kohdalla voi olla esimerkiksi liian pieni käsivarren ympärys.
– Se voi olla tiukka, vaikka vaate olisi muuten hyvä. Mittasuhteet menevät tuontivaatteissa monesti mönkään.
Parhaimmillaan FinnLea Oy:llä oli yli sata jälleenmyyjää ympäri Suomen. Nykyisin yrityksellä on yksi liike Lempäälän IdeaParkissa ja vaatteiden valmistus hoidetaan alihankkijaverkoston voimin.
”En halua kannustaa ostamaan, mitä ei tarvita”
Larsenin yrityksellä on myös verkkokauppa, mutta sen ja Lempäälän liikkeen lisäksi tuotteita ei myydä missään muualla.
Yrittäjä suunnittelee ja leikkaa kaikki FinnLea-malliston vaatteet itse. Hän saattaa edelleen muokata kaavoja, jos asiakkailta tulee palautetta esimerkiksi liian väljästä tai tiukasta hihansuusta.
Parhaimmillaan FinnLea Oy:llä oli yli sata jälleenmyyjää ympäri Suomen. Nykyisin yrityksellä on yksi liike Lempäälän IdeaParkissa ja vaatteiden valmistus hoidetaan alihankkijaverkoston voimin. Vaatteiden lisäksi yritys valmistaa ja myy keittiö- ja saunatekstiilejä.
Vaatteet on yrityksen koko historian ajan valmistettu Suomessa, nykyisin Akaan Toijalassa. Tuotteilla on Suomalaisen Työn myöntämä Avainlippumerkki.
– Kun uusi tuote tulee myyntiin, sitä valmistetaan isompi sarja, ja sen jälkeen tuotteita täydennetään kysynnän mukaan.
Tuotteet myydään normaalihinnoilla. Alennusmyynteihin kuten Black Fridayhin Larsen ei ole halunnut lähteä mukaan.
– Valmistamme vaatteita tarpeeseen. Meillä ei ole isoja ylijäämävarastoja, joista pitää päästä eroon. En myöskään halua kannustaa ostamaan sellaista, mitä ei oikeasti tarvita.
”Jos jokin uusi materiaali saattaa mielestäni kutistua, teemme ensin kankaalle pesutestin ja kutistamme tarvittaessa kankaan etukäteen ennen leikkuuta.”
Lea Larsen, yrittäjä
”Äärimmäistä vastuullisuutta”
Pitkään vaatealalla itsensä elättänyt Larsen suhtautuu erittäin kielteisesti vallitsevaan trendiin, jossa kuluttajat tilaavat halpoja vaatteita maailman toiselta puolelta. Hän itse kertoo menneensä ”vastuullisuudessa äärimmilleen”.
– Kankaat tulevat Euroopasta, mutta siitä eteenpäin kaikki tapahtuu Suomessa. Tiettyjä kankaita saisi Suomestakin, mutta hinta tulee siinä vastaan.
Tuotteiden päämateriaali on luomupuuvilla. Keinokuituja joudutaan käyttämään vaatteilta vaadittavien tiettyjen ominaisuuksien takia.
– Pyrimme siihen, että tuote pitää kuluttajan käytössä mittansa ja värinsä. Jos jokin uusi materiaali saattaa mielestäni kutistua, teemme ensin kankaalle pesutestin ja kutistamme tarvittaessa kankaan etukäteen ennen leikkuuta, Larsen kertoo.
Puuvillan leikkuujäte toimitetaan jatkokäyttöön: Siitä valmistetaan vaatteita keskoslapsille.
”Uskon, että pärjäämme”
Larsen korostaa, että kaikki tuotteet tehdään mahdollisimman lähellä. Tällä hetkellä myymälän ja tuotantotilojen välimatka on noin 25 kilometriä. Logistiikka hoituu työmatkojen yhteydessä, eikä turhia lähetyksiä tarvita.
Verkkokaupan vastuullisuus näkyy siinä, että tuotteet kääritään pahviin ja paperiin, ja alle 200 euron ostoksista peritään postimaksu.
– Näin ostos harkitaan tarkemmin. Palautusprosentti verkkokaupassamme on erittäin pieni.
Yrittäjä uskoo, että toiminta elättää hänet ja alihankkijat myös tulevina vuosina. Siitä huolimatta, että vaikea taloustilanne on näkynyt vaatealalla.
– Haastavaahan tämä on. Jatkuvasti saa lukea tämänkin alan konkursseista ja lopettamisista. Onneksi on ihmisiä, jotka satsaavat vaatteiden laatuun, kestävyyteen ja kotimaisuuteen. Uskon, että pärjäämme. Asiakkaiden palaute antaa uskoa tulevaan. Se on iso palkinto tästä työstä.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi