YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Sami Korpisaari ja harkkobitumi
30.11.2021 klo 07:30
Uutinen

Nyt tiedän, mitä on harkkobitumi, ja pian tiedätte tekin

Ensi vuonna jo 45 vuotta toimineen Voitelukeskus Tonttilan tuoterepertuaari on kasvanut vuosien saatossa melkoisen laajaksi. Voitelukeskus myy nykyään vuosittain miljoonia litroja öljyjä, rasvoja ja nestemäisiä kemikaaleja sekä satojatuhansia suodattimia hyvin monipuoliselle asiakasjoukolle.

– Liikenne, maa- ja metsätalous, puolustus sekä ylipäätään teollisuus kaikkineen, taustoittavat myyntipäällikkö Jarmo Hakala sekä markkinointivastaava Erika Ekholm. Ja vaikka yksittäisiä tuotteita myyntituotteisiin tuleekin vuodessa isoin määrin, aika harvoin sinne enää tällä mailimäärällä aivan uusia avauksia otetaan. Tänä vuonna sellainenkin kuitenkin löytyi, kun Voitelukeskus aloitti kumibitumin myynnin. Sitä käytetään paitsi tie- ja väyläkorjauksissa myös rakennustyömailla, missä se toimii oivana eristeenä.

Koska tänään on tarkoitus puhua bitumista, minut ohjataan suoraan Sami Korpisaaren juttusille. Hän on tuotevastaava ja tuntee uutuustuotteen parhaiten koko talossa. Ja koska kemiantunneista on kohdallani jo aimo tovi, pyydän häntä käyttämään rautalankaa.

– Bitumi on öljynjalostuksessa syntyvä tuote, jota saadaan, kun maaöljyä tislataan. Sen tyypillisin käyttökohde on teiden päällystyksessä käytettävä asfaltti. Silloin puhutaan kuumabitumista, mutta tänään me keskitymme harkkobitumiin, mies aloittaa johdattaessaan minua pitkin yrityksen valtavia varastoja.

Useamman mutkan jälkeen saavumme määränpäähän eli bitumiharkkojen ääreen. Harkko on kuvaava termi, sillä sellaiseksi tuote on varastoitu. 25 kiloinen möhkäle on sijoitettu pahvilaatikkoon. Pinnaltaan se on kumimainen ja tuoksuu vähän samalta kuin asfaltti, joskin hyvin miedosti. Käytännössä se otetaan käyttöön lämmittämällä.

– Kun bitumi saavuttaa 160 asteen lämpötilan, se muuttuu juoksevaksi ja on niin sanotusti käyttökunnossa, Korpisaari selkeyttä.

Jopa pakkasen puolella

Tällä hetkellä harkkokasa on melko pieni, eikä ihme. Tyypillisen bitumin käyttökohde on nimittäin tiessä olevien halkeamien ja muiden vaurioiden paikkailu, josta suurin osa tehdään keväästä syksyyn ajoittuvana aikana. Toisaalta Voitelukeskuksella myynnissä olevasta kolmesta bitumilajikkeesta yhden nimessäkin on ”Arctic” termi, joka on lätkäisty siihen juuri siitä syystä, että tällä lajikkeella paikkaukset onnistuvat jopa lämpötilan ollessa pakkasen puolella, mikä ei ole aiemmin ollut mahdollista.

– Viime talvena teettämämme testit vakuuttivat sekä meidät että asiakkaat, Korpisaari kertoo.

Rekrytointia pukkaa

– Meille ensimmäinen koe-erä tuli viime syksynä, ja markkinoille me saimme tuotteen huhtikuussa. Vastaanotto asiakkaiden parissa oli hyvä, sillä tilatusta noin 35 bitumitonnin lastista jäljellä varastossa on tosiaan enää murto-osa. Käytännössä ostajat olivat ensimmäisenä vuonna monesti jo entuudestaan tuttuja asfalttifirmoja.

– Potentiaalia tälle tuotteelle on myös rakennuspuolella, siksi meillä onkin nyt haussa vesieristealan myyntiosaajia, Erika Ekholm kertoo yrityksen rekrytointisuunnitelmista.

Ympäristötietoisuus valtaa alaa

Myyntipäällikkö Jarmo Hakala nostaa keskustelumme aikana tuoteportfoliosta esiin myös toisen uutuustuotteen, nimittäin Petro Canada Eniviron MV R -hydrauliikkaöljyn. Se on oikeastaan sanakirjaesimerkki ympäristöystävällisestä tuotteesta, sillä biohajoavana tuotteena sitä voidaan käyttää myös ympäristöllisesti herkemmillä alueilla, kuten vesistöjen lähellä. Tuotepäällikön mukaan Environ MV R on hyvä esimerkki korkean teknologian tuotteesta, joka vastaa tulevaisuuden haasteisiin. Ympäristöystävällisyys ja vihreys ovat megatrendejä, jotka ovat nousemassa entistä selkeämmin esiin lähes joka sektorilla.

– Esimerkiksi Ruotsissa on jo nyt metsäkoneurakoitsijoille voimassa vaatimus biohajoavien öljyjen käyttämisestä, Hakala huomauttaa.

Kovin kummoisia ennustajanlahjoja ei vaadita siihen, että samaan suuntaan toiminta on menossa myös Suomessa.

– Samaa tahtia kuin koneet ja laitteet kehittyvät, myös voiteluaineiden pitää kehittyä. Onneksi meillä on maailman parhaat yhteistyökumppanit ympäri maailmaa, Hakala kertaa.

 

Ville Kulmala
Ville Kulmala