YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Oletko hankkimassa sähköautoa yrityksen nimiin? Asiantuntija varoittaa ”Tesla-riskistä” – ”On syntynyt myyntitappiota”
Huoltoleasing ei ole asiantuntijan mielestä paras tapa yrityksen autohankinnan rahoittamiseen.
Sähköauton verotusarvo on 170 euroa polttomoottoriautoa edullisempi. Tämä on osaltaan lisännyt sähköautojen suosiota myös yritysten autovalinnoissa. Etu pienentää auton vapaan autoedun tai käyttöedun verotusarvoa.
Edullisempi verotusarvo koskee vuodesta 2020 lähtien ensirekisteröityjä täyssähköautoja. Etu on tämänhetkisen tiedon mukaan voimassa vuoteen 2029 saakka. Sähköauton verotusarvoa alentaa myös se, että vuoden 2021 lokakuun jälkeen rekisteröidyt täyssähköiset ajoneuvot on vapautettu autoverosta. Keskimäärin tämä tarkoittaa noin 1 500 euron alennusta sähköauton hankintahintaan.
– Täyssähköautojen suosio on edelleen kasvussa. Säästö verotusarvossa on varmasti yksi syy, SmartFleet Finland Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Anton Hentinen sanoo. Hänen yrityksensä tarjoaa yrityksille ajoneuvojen hallinnointipalvelua itse kehitetyn ohjelmiston avulla.
Hentisen mukaan yrittäjä hyötyy veroedusta eniten silloin, kun ajoneuvo on käytössä sekä työsuhdeautona että henkilökohtaisena kulkupelinä. Tällöin yrittäjä maksaa auton verotusarvon, mutta hän saa siirtää auton kulut yritykselle.
– Siitä syntyy etua, koska yritys maksaa autoilun kustannukset. Jos yrittäjä ajaa vapaalla autoedulla, käyttömaksut, vakuutusmaksut, huollot, kaikki kuuluvat kuluihin riippumatta verotusarvosta, Hentinen selvittää.
Jos yrittäjällä on käytössään vapaa autoetu, myös lataukset kuuluvat luontoisetuun. Tämä oikeuttaa lataamaan sähköautoa myös yksityisillä matkoilla. Sen sijaan käyttöedussa auto on ladattava (ja tankattava) omalla rahalla. Jos sähköauton latauslaite sisältyy hankinnan kokonaishintaan, kyseinen kustannus luetaan mukaan verotusarvoon.
Osamaksu- tai rahoitusleasingin valinnut yritys joutuu Hentisen mukaan ottamaan jäännösarvon huomioon toisin kuin huoltoleasingin kohdalla.
Ota huomioon jäännösarvo
Hentisen mukaan yritykset ovat kiinnostuneita autohankinnoissaan etenkin siitä, kannattaako hankinta kohdistaa polttomoottori- vai täyssähköautoon.
– Tähän ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta, koska kaikki käyttötarpeet ovat erilaisia. Sähköauton käyttö on laskennallisesti edullisempaa, mutta hankintahinta on kalliimpi.
Asiantuntija kehottaa yrityksiä huomioimaan sähköautojen jälleenmyyntiarvon muutoksen, johon voi liittyä riski. Osamaksu- tai rahoitusleasingin valinnut yritys joutuu Hentisen mukaan ottamaan jäännösarvon huomioon toisin kuin huoltoleasingin kohdalla. Jälkimmäisessä jäännösarvo on sisällytetty ”riskikertoimena” sopimuksen hintaan.
– Esimerkiksi Teslan kohdalla on huomattu, että jäännösarvot eivät ole vastanneet sitä, mitä on ajateltu. Kun uusien autojen hintoja on laskettu äkillisesti ja autot on kirjattu tietyllä arvolla yrityksen kirjanpitoon, on syntynyt myyntitappiota myös autoliikkeille ja leasing-yhtiöille.
Joidenkin sähköautojen odottamaton hintojen lasku on lisännyt Hentisen mukaan tarvetta auto-omistuksen kokonaiskustannusten tarkastelemiseen.
– Polttomoottoriauto tai jopa dieselauto on voinut osoittautua hyväksi vaihtoehdoksi, kun ottaa huomioon hankinnan arvon ja jälleenmyyntiarvon. Yritykset ovat suunnanneet hankintoja perinteisiin, luotettavaksi koettuihin merkkeihin, joilla on vakaa hinnoittelupolitiikka. Nämä merkit eivät ole enää perässä sähköautojen kehityksessä kuten ehkä takavuosina, Hentinen jatkaa. Hän huomauttaa, että täyssähköauton kohdalla on syytä huomioida myös mahdollisesti kalliimpi vakuutusmaksu.
Toiminimiyrittäjä ei voi saada autoetua
- Toiminimi ei voi tarjota autoetua yrittäjälle, vaan yhtiömuodon täytyy olla osakeyhtiö.
- Toiminimiyrityksessä, avoimessa yhtiössä tai kommandiittiyhtiössä auto on merkittävä yrityksen nimiin, jos yli puolet ajokilometreistä liittyy sen toimintaan. Tässä tapauksessa kaikki autoiluun liittyvät kustannukset merkitään kirjanpitoon. Huomaa, että myös matkat kotoa töihin ja takaisin ovat yksityisajoja.
- Mahdollisten yksityisajojen osuus vähennetään tilikauden lopussa ajopäiväkirjan perusteella.
- Jos yhtiö omistaa henkilöauton, sitä käytetään verottajan oletuksen mukaan myös osakkaan tai työntekijän henkilökohtaisiin ajoihin. Osakkaan työsuhdeauto pitää käsitellä yhtiön palkkakirjanpidossa luontoisetuna ja tehdä ennakonpidätys autoedusta.
- Yrittäjän kannattaa ottaa työsuhdeauto käyttöön sen sijaan, että hän ostaisi auton yksityishenkilöinä. Kun auton omistaja on yritys, yrittäjä saa vähentää yrityksen auton kaikki kulut verotuksessa (lainan kustannukset, polttoaineet ja huollot). Toisaalta yritys ei enää tämän jälkeen voi maksaa kilometrikorvauksia.
- Työsuhdeautosta ei saa tehdä arvonlisävähennystä. Hankintahintaan sisältyvä arvonlisävero on osa auton hankintamenoa, joten tuloverotuksessa arvonlisävero on vähennyskelpoinen autosta tehtävien poistojen kautta.
”Huoltoleasing ei fiksuin tapa”
Hentinen ei suosittele huoltoleasingia eikä tarjolla olevia ”avoimia” leasingmalleja yrityksen autohankinnan rahoittamiseen.
– Perustuen laajaan dataamme, ajoneuvo kannattaa aina rahoittaa suoraan pankista, jossa rahan hinta on lähtökohtaisesti edullisempi. Hankinta ei ole koskaan edullisempi, jos välissä on leasingyhtiö. Suosittelen perehtymään sopimusehtoihin. Tehokkain ja edullisin vaihtoehto on joko rahoitusleasing tai osamaksu.
Yrittäjän ei Hentisen mukaan kannata ”huijata” itseään liian isolla jäännösarvolla. Tärkeintä on varmistaa mahdollisuuksien mukaan se, että mahdollinen myyntivoitto tulee yritykselle, kun ajoneuvo myydään.
– Kun käytössä on rahoitusleasing tai osamaksukauppa, autosta pääsee eroon vaikka vuoden päästä. Silloin ei tarvitse sitoa itseään autoon pidemmäksi aikaa. Etenkin pienelle yritykselle 50 000 euron arvoinen uusi täyssähköauto on iso hankinta varsinkin, jos siihen sitoudutaan esimerkiksi neljän vuoden huoltoleasing-sopimuksella. Tämä korostuu erityisesti epävakaina maailmanpoliittisina aikoina.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi