YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Getty Images
10.11.2025 klo 07:59
Uutinen

OmaVerossa päivien käyttökatko – Muutoksia yritysten veronmaksuun

Tämä teksti on konekäännetty.

Palvelu on poissa käytöstä perjantai-illasta tiistaiaamuun.

Verohallinto tekee marraskuussa vuosittaisen järjestelmäpäivityksen, jonka vuoksi OmaVero on poissa käytöstä. Käyttökatkon aikana myös asiakaspalvelua on tarjolla vain rajoitetusti, Verohallinto kertoo tiedotteessaan.

Käyttökatko alkaa perjantaina 14. marraskuuta kello 17 ja kestää tiistaihin 18. marraskuuta kello 8:aan asti. Käyttökatkon aikana OmaVeroon ei voi kirjautua eikä siellä voi hoitaa veroasioita.

Verotoimistojen asiakaspalvelussa käyttökatko näkyy maanantaina 17. marraskuuta, jolloin asiakkaita palvellaan vain rajoitetusti. Myös suurin osa palvelunumeroista on kiinni, ja avoinna olevissa numeroissa annetaan vain yleisneuvontaa. Verohallinnon mukaan tämä johtuu siitä, että virkailijoilla ei katkon aikana ole pääsyä järjestelmään.

Verohallinto suosittelee asiakkaita hoitamaan mahdolliset veroasiat hyvissä ajoin ennen OmaVeron käyttökatkoa. Esimerkiksi verokortin tekeminen ei onnistu käyttökatkon aikana.

– Jos on veroja maksettavana, kannattaa hakea maksutiedot ennen katkon alkua OmaVerosta ja maksaa verot omassa verkkopankissa, Verohallinnon tuoteomistaja Olli Sierla sanoo tiedotteessa.

Näin yritysten veronmaksu muuttuu

Käyttökatkon taustalla on vuosittainen järjestelmäpäivitys, joka tänä vuonna on hieman tavanomaista laajempi.

– Näin saamme OmaVeroon päivitettyä esimerkiksi lakimuutosten vaatimat uudistukset ja varmistamme, että järjestelmä toimii sujuvasti myös jatkossa. Palvelun ulkoasuun ei ole juuri tulossa muutoksia, mutta teemme samalla joitakin käytettävyysparannuksia,Sierla sanoo.

Merkittävin muutos koskee yritys- ja yhteisöasiakkaita kuten osakeyhtiöitä. Osakeyhtiöt, yhteisöt ja yhtymät voivat maksaa 18. marraskuuta alkaen veronsa yleisellä verojen viitenumerolla. Tähän saakka eri veroille on ollut eri viitenumero. Muutos ei vaikuta toiminimiyrittäjiin eikä henkilöasiakkaisiin.

– Uudistus yksinkertaistaa ja selkiyttää verojen maksamista sekä helpottaa yritysten ja tilitoimistojen arkea, Sierla sanoo.

Lue lisää yritysten veronmaksusta tästä.

Näin käyttökatko vaikuttaa muihin palveluihin

  • Veronumerorekisteri: ei käytössä käyttökatkon aikana.
  • Verovelkatodistukset: saatavilla jälleen OmaVerosta ja asiakaspalvelusta tiistaista 18.11. alkaen.
  • Vero.fi: toimii normaalisti, mutta laskurit eivät ole käytössä.
  • Ohjelmistorajapinnat (APIt): sulkeutuvat perjantaina 14. marraskuuta kello 22 ja avautuvat viimeistään sunnuntaina 16. marraskuuta kello 17.
  • Ilmoitin.fi: ilmoituksia voi antaa, mutta ne käsitellään käyttökatkon jälkeen.
  • Tulorekisteri: toimii normaalisti, mutta tiedot näkyvät OmaVerossa vasta 19. marraskuuta.
  • Palkka.fi: toimii, mutta katkon aikana ei voi hakea työntekijöiden verokortteja tai muuta tietoa Verohallinnon järjestelmästä.
    Lähde: Verohallinto

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Toimitus
Toimitus