Pispala Clothing perustaja Onni Ikonen
7.1.2022 klo 07:30
Uutinen

Onni löysi firmalleen nimen lähempää kuin luulikaan – kotikaupunginosa Pispalassa oikeastaan kaikki sopi täydellisesti firman arvoihin

Pispala Clothingin perustaja Onni Ikosella ei vielä viitisen vuotta sitten ollut pienintäkään käryä siitä, mitä tuleman piti. Vaikka hänellä olikin hyvä, koulutusta vastaava työpaikka tamperelaisen autohuoltoliikkeen markkinointipäällikkönä, oli työnteosta tullut kovin raskasta. Ja ennen kaikkea siitä hommasta puuttui innostus, kipinä. Nyt sellainen on selvästi löytynyt. Sen paitsi kuulee puheesta myös aistii miehen kehonkielestä. Into on piukassa, kun Onni puhuu uudesta työstään vaatealan yrittäjänä. Tämä tapahtui luonnollisesti Pispalassa – Ikosen työhuoneella.

Pispala Clothingin liikeidean ytimessä on saattaa yhteen vaatesuunnittelijat ja kuvataiteilijat ja tuoda tätä kautta markkinoille uusia näyttäviä tekstiilejä.

– Tavoitteenamme ei ole high fashion, vaan pikemminkin arkikäyttöön soveltuvat vaatteet, jotka on valmistettu vastuullisesti, hän määrittelee.

Onni näkee tämänhetkisessä vaatetarjonnassa selkeän sukupuolieron. Miehille kun tarjontaa on paljon heikommin. Kovin on tummaa ja mustaa miesten tarjonta.

– Suomessa naisille on paljon enemmän tarjolla mielenkiintoisia, persoonallisia vaatteita. Itse olen hankkinut aika paljon aina vaatteita ulkomailta reissujen yhteydessä, koska tarjonta siellä on niin paljon mielenkiintoisempaa, Ikonen kertoo. Pispala Clothingin vaatteet ovatkin unisex, eli ne sopivat kaikille sukupuolille.

Oma tyyli löytyi Lontoosta

Liikkeelle Onnin koko yritysajatus on lähtenyt siitä, että vaatteet ja pukeutuminen ovat kiinnostaneet häntä jo pidemmän aikaa.

– Olen jo jonkin aikaa tykännyt pukeutua varsin värikkäästi. Ja olen kyllä saanut siitä kommentteja niin hyvässä kuin huonossakin. Minulle on ollut tärkeää, että käyttämäni vaatteet herättävät tunteita ihmisissä, hän taustoittaa.

Ulkomailla Onni pukeutumiseen alkoikin kiinnittää huomiota. Hän kun muutti opintojen takia vuosiksi 2006–2009 Lontooseen, jossa Onni opiskeli kauppatieteitä ja suoritti BBA-tutkinnon. Metropolissa tuli nähtyä monenlaista tyyliä.

– Löysin Lontoosta oman identiteettini ja pukeutumiseni. Se oli todellinen alkusysäys erilaisuudelle ja omalle tyylilleni, hän kertoo.

Vaatemerkki-idea tosin syntyi vasta miltei vuosikymmen myöhemmin.

– Tosin nyt kun muistelen, tein jo Lontoossa yhtenä koulutyönä t-paitoihin liittyvän liiketoimintasuunnitelman, eli jollakin tasolla tämä kiinnosti jo tuolloin.

Työnhaun kannalta huono valmistumisaika

Ikonen etsiskeli markkinoinnin alan työpaikkoja jo heti Lontoon tutkinnon jälkeen, mutta ajoituksellisesti se oli siihen hommaan hyvin kehnoa aikaa. Tuolloin finanssikriisi oli pahimmillaan ja uudet työpaikat kortilla niin Lontoossa kuin Suomessakin. Lontoossa suoritetun BBA-tutkinnon jälkeen opinnot jatkuivat vielä Suomen Turussa, jossa Ikonen osallistui kansainväliseen innovaatiojohtamisen maisteriohjelmaan, josta hän valmistui 2014. Molemmista opinnoista on ollut hyötyä.

– Lontoossa kansainvälistyin ja Turussa pääsin syventämään vielä entisestään innovaatiomaailmaa, kuten uusien juttujen lanseeraamista, Ikonen kertoo.

Onni Ikonen ja vaaterekki
ONNI IKOSEN vaatebrändi Pispala Clothing julkaisi ensimmäiset vaattemallinsa lokakuussa. Ensimmäiseen mallistoon kuuluivat t-paidat ja colleget, mutta jo keväällä tarkoitus on laajentaa myös muihin vaatteisiin.

Monipuolinen markkinointipäällikkö

Viimeiset viisi Pispala Clothingia edeltävää vuotta Onni työskenteli tamperelaisesta Tammer-Dieselissä, ja näistä vuosista neljä vuotta Ikonen hän istui myös yrityksen hallituksessa.

– Työskentelin siellä markkinointipäällikkönä, joskin toimenkuva piti sisällään paljon muutakin. Sanoisin, että noin puolet ajastani käytin markkinointiin, mutta toisen puolen tein kaikkea muuta, kuten toimin myynnin tukena sekä ylläpidin toiminnanohjausjärjestelmää, hän listaa.

Ja vaikka työpaikka Tammer-Dieselissä olikin hyvä, sataprosenttisen tyytyväinen Ikonen ei siinä työssään tuntenut olevansa.

– Työnantajassa ei ollut todellakaan mitään moitittavaa. Ehkä eniten siinä minua tökki se, että en ikinä tuntenut olevani autoalalla aivan kotonani, hän kertoo.

Työn lisäksi myös omassa elämäntilanteessa tapahtui isoja muutoksia. Kovin niitti oli pitkäaikaisen parisuhteen päättyminen. Naimisissa Ikonen oli ollut vuodesta 2011, mutta kimpassa tätäkin kauemman eli 11 vuotta. Toisiinsa pari oli tutustunut jo alakouluiässä.

Kenia kolahti

Vaikka vaatemerkki nyt kantaakin nimeä Pispala Clothing Onnin kotikaupunginosan mukaan, piti se varsinainen idea käydä hakemassa hupmattavasti kauempaa. Onni muistelee, että ensimmäistä kertaa ajatus juolahti hänen mieleensä hänen ollessaan pidemmällä reissulla Afrikassa. Sellaiselle hän lähti aika pian avioeronsa jälkeen työnantajan siunauksella. Hän muistaa paikankin, missä ajatus hänen mieleensä iskostui. Se oli kenialaisella rannalla.

– Siellä aloin tosissani ensi kertaa miettiä, miten voisin yhdistää haluni päästä vaatealalle ja omia mielenkiinnon kohteitani. Olin aurinkotuolissa makoilemassa, kun jostakin mieleeni tuli, että minähän olen elänyt koko ikäni kuvataiteilijoiden ympäröimänä. Kyllä tämä ajatus siitä asti on elänyt, hän taustoittaa. Kaikkiaan Afrikassa Onni vietti viisi kuukautta.

– Afrikassa paikalliset kantoivat ylpeinä todella tyylikkäitä vaatteita. Etenkin minuun teki vaikutuksen niiden värikkyys. Mietin, että tästä värien käyttämisestä vaatetuksessa me länsimaalaiset voisimme ottaa opiksi, hän kertoo.

Afrikan reissu muuten kertoo sekin osaltaan miehen resilienssistä. Jo ensimmäisen kuukauden aikana Onnilta vohkittiin kaikki hänen matkatavaransa aina passia myöten niin, että jäljelle jäivät vain puhelin ja luottokortti. Niin vaan hän päätti kuitenkin jatkaa matkaa.

Onni Ikonen afrikassa
ONNIN OMASTA albumista otettu kuva parin vuoden tapaa. Kuvassa hän on Afrikassa, minne hän lähti viiden kuukauden reppureissulle aika pian avioeronsa jälkeen. Tällä reissulla idea omasta vaatemerkistä alkoi toden teolla kuplia takaraivossa.
– Afrikassa paikalliset kantoivat ylpeinä todella tyylikkäitä vaatteita. Etenkin minuun teki vaikutuksen niiden värikkyys. Mietin, että tästä värien käyttämisestä vaatetuksessa me länsimaalaiset voisimme ottaa opiksi, hän muistelee kuvan äärellä.

Tarvittiin pysyvämpiä ratkaisuja

Viiden kuukauden irtiotto teki hyvää, sillä työhönsä Onni löysi uutta virtaa. Tosin vähän ajan kuluttua lopputulema oli taas se, että hän havaitsi olevansa taas intoa vailla.

– Havahduin siihen, että eniten nautin työssäni siitä, kun sain olla tekemisissä luovien ihmisten kuten mainostoimistojen AD- ja videotuotantoyhtiön porukan kanssa, hän kertaa.

Tarvittiin pysyvämpiä muutoksia. Lopputulemana Ikonen päätti sitten irtisanoa itsensä. Vähän kuten aikaisemmin sen valmistumisen suhteen, myös nyt maailmanmullistukset pistivät ajoituksen suhteen vähän kapuloita rattaisiin. Tällä kertaa haasteena oli maailmanlaajuisen talouslaman sijaan korona. Onni oli jo sanonut itsensä irti ja buukannut lennot Aasiaan, kun tilanteet muuttuivat. Onninkin piti puntaroida, mitä tehdä. Bali oli Aasiassa oikeastaan ainoa paikka, joka oli vielä auki.

– Tiesin riskit, mutta toisaalta en halunnut myöskään jäädä jumiin kotiin työttömänä, sillä olin jo asennoitunut, että lähtisin reissuun. Niinpä päivää ennen kuin rajat menivät kiinni, lensin Balille.

Jumissa paratiisisaarella

Alkuperäinen suunnitelma oli ollut kierrellä Aasiaa. Nyt homma typistyi yhteen ainokaiseen saareen. Balilta kun ei ollut asiaa muualle. Siitä tuli odotettua pidempi reissu. Ja sekin Ikoselle selvisi matkan aikana, että myös paratiisisaareen voi turtua. Kaikkiaan Balin saaresta tuli hänen majapaikkansa viideksi kuukaudeksi. Kokemus oli silti ainutlaatuinen.

– Kyllähän se mahtavaa oli, että pääsin kokemaan saaren miltei tyhjänä. Jos se olisi ollut normaaliaikojen bilehelvetti, olisi kokemus varmasti ollut paljon huonompi. Tosin nyt tilanne oli kovin surullinen paikallisille, joista todella iso osa menetti turismin myötä toimeentulonsa, Ikonen miettii.

Pispala Clothing vaatteita

Sitten oli aika kääriä hihat

Suomeen Onni palasi elokuussa 2020. Silloin tilanne epidemian suhteen oli melko rauhallinen, mutta heikkeni sitten selvästi syksyn aikana. Onni käytti vapaata aikaansa terävöittäen graafista suunnittelua sekä Adoben ohjelmistojen käyttöä.

– Ideana oli, että kehitän itseäni entistä monipuolisemmaksi markkinoinnin tekijäksi, jotta pystyisin strategisen puolen lisäksi myös tuottamaan sisältöä, ja haen sitten hommia, Onni kertaa.

 Toisaalta samaan aikaan opiskelujen edetessä Onnin päässä alkoi kirkastua se, että hänellä alkaa itsellään olla kasassa aika pitkälti se osaamispaletti, jota vaatemerkki-idean toteuttamiseen vaadittaisiin. Soitellen Onni ei lähtenyt sotaan, vaan hän alkoi kirjoittaa firmalle liiketoimintasuunnitelmaa. Oleellisen tärkeää oli sekin, että hän sai toimintaansa varten starttirahan. Lisäksi toiminnan käynnistykseen Ikonen on ottanut lainan sekä pannut peliin omia säästöjään.

– Kyllähän se jonkin aikaa kestää, että saadaan herätettyä kuluttajien luottamus uuteen brändiin. Parhaillaan olen kartoittanut myös potentiaalisia sijoittajia mukaan, Onni kertoo.

Tämä yllätti myönteisesti

Onnille oli hyvin tärkeää, että hänen yrityksellään olisi myös kaupallisuutta syvempi merkitys.

– Toki tämä on liikeyritys, ja taloudellinen kannattavuus on tärkeää, mutta yhtälailla minun tavoitteeni on, että tällä pystyn saamaan aikaan hyvää mieltä ihmisille. Itse olen järkeillyt, että asiakas saa tässä helposti pienellä taloudellisella panostuksella hankittua taideteoksen, joka itsessään tuottaa hyvää mieltä niin kantajalleen kuin sitten ympäristölleen, hän kertoo.

Taiteilijoihin läheisiä suhteita Onni oli ehtinyt solmia jo aiemmassa elämässään, sillä kuten jo todettua, hän hokasi tosiaan eläneensä jo pidemmän aikaa taiteilijoiden ympäröimänä. Silti hän myöntää, että vähän häntä jännitti, kun hän alkoi taiteilijoiden kontaktoinnit. Taiteili[1]joiden myönteinen suhtautuminen on ollut kuitenkin jonkinasteinen yllätys.

– Vaikka tämä on kaupallinen hanke, taiteilijat ovat olleet todella innossaan tästä ja lähteneet tukemaan projektia alusta alkaen. Taiteilijat, joihin otin yhteyttä, kuitenkin tuntevat minut ihmisinä. Se varmasti auttoi, hän kertoo ja huomauttaa, että yksikään taiteilijoista ei ole kieltäytynyt projektista.

– Pikemminkin he ovat kyselleet, milloin voidaan aloittaa, hän kertoo.

Mukava lista

Mukavasti niitä artisteja onkin lähtenyt mukaan.

Teemu Mäenpää, Emmi Kallio, Erno Peltonen, Iidu Tikkanen, Tuomo Rosenlund, Ikonen listaa, eikä pääse tässä kuin vasta kuvataiteilijoihin. Heidän lisäkseen projektissa mukana ovat olleet esimerkiksi brändikuvauksen tehnyt Kukka-Maria Rosenlund sekä brändimusiikin säveltänyt Teemu Markkula.

– On ollut upeaa, että olen saanut mukaan myös muita kuin kuvataiteilijoita. Tätä minä haluan tehdä jatkossakin, Ikonen kertoo.

Siinä missä edellä mainitun listan taiteilijat edustavat melko nuoria taiteilijoita, on kevätkaudella mukaan tulossa myös kokeneempia taiteilijoita.

– Kevään setin osalta nimet eivät kuitenkaan ole vielä julkista tietoa, Onni hymyilee. Tällä hetkellä taiteilijat ovat mukana sopimuksella, jossa he saavat 10 prosentin myyntiprovikan jokaisesta myydystä tekstiilistä.

– Tavoitteena on, että viiden vuoden päästä meillä olisi liikevaihtoa miljoona euroa ja taiteilijoille maksettaisiin tietty summa. Voitoista loput annettaisiin sitten säätiölle, joka myöntää taiteilijoille apurahoja. Ikosen mukaan Pispala Clothingin brändilupauksena on se, että jatkossa 10 prosenttia voitoista aiotaan luovuttaa eteenpäin taiteen edistämiseen.

Tämä oli vasta alkua

Virallisesti yrityksen verkkokauppa avasi ovensa marraskuussa. Nyt julkaistuun ensimmäisen malliston tarjontaan lukeutuvat college-paita sekä t-paidat, mutta Ikonen vakuuttaa, että näihin ei jatkossa tyydytä.

– Halusin aloittaa yksinkertaisilla tuotteilla, mutta jo keväällä tarjolle tulee myös monimutkaisempia tuotteita. Sekin tiedetään jo kevään mallistosta, että siinä suunnittelijana toimii unisex-mallistoihin erikoistunut Lauri Järvinen. Sen enempää Ikonen ei vielä tulevasta setistä paljasta.

– Ei meillä ole mitään rajoja. Tai no se, että haluaisin jatkossakin pitää tuotteemme arkisina käyttövaatteina. Ei siis fashion-tuotteina tai kertakäyttömuotina, vaan vastuullisina ja laadukkaina arkivaatteina, hän tuumaa.

Onni Ikonen ja vaatehöyrystin
LOPPUVUODESTA 2019 Ikonen irtisanoutui työstään ja otti suunnittelupöydälle ajatuksen omasta vaatemerkistä. Ensimmäiset tuotteensa vaatesuunnittelijoita ja kuvataiteilijoita yhdistävä Pispala Clothing -julkaisi tämän vuoden lokakuussa. Kuvassa Onni höyryttää paitaa kuvauskuntoon.

Täältä löydät pukinkonttiin

Koska eletään vuotta 2021, tuotteet ovat luonnollisesti kaupan verkossa. Toisaalta pääsee näitä kuoseja hypistelemään myös fyysisesti. Tampereella Pispala Clothingin tekstiilien jälleenmyyjiä ovat esimerkiksi Keskustorilla sijaitseva Seele sekä Sokosta vastapäätä sijaitseva Miela sekä Otavalankadulta löytyvä Supermukava. Ideaparkissa myynnistä vastaa Pukimo. Näiden lisäksi joulupakettiin Pispala Clothingin tekstiilejä voi hankkia myös Design on Tampereen joulukaupasta, joka pitää ovensa auki 19. joulukuuta saakka Finlaysonilla. Pirkanmaan lisäksi Pispala Clothingin tuotteet ovat myynnissä myös Turussa ja Jyväskylässä, Vaasassa ja Seinäjoella.Tulevaisuuden tavoitteena on luonnollisesti kasvattaa myyntipaikkojen määrää, mutta yhden asian Ikonen lupaa jo nyt. Prismassa tai ylipäätään missään automarketissa näitä ei tulla ikinä näkemään.

Ja vielä se nimi

Nimen kanssa Ikonen kertoo pähkäilleensä pitkään. Päässä oli ehtinyt pyöriä jos jonkinlaista vaihtoehtoa.

– En edes muista, mitä kaikkea, hän toteaa. Lopullinen päätös asiasta syntyi, kun Onni oli kävelyllä ja asteli ylöspäin tunnettuja Pispalan portaita.

– Silloin mieleeni juolahti, että tässähän se nimi on. Pispala on hyvin monimuotoinen ja taiteellinen alue, minun kotini ja uniikki ympäristö. Siis sekä historiallinen että ajaton ja minun arvoihini sopiva. Olin vain miettinyt asioita liian hankalasti, hän kertoo.

Samalla Ikonen myös iskee pöytään aika kovan nokituksen Helsingin Sanomissa 11.11. kirjoitettuun uutiseen kaupunginosapaitojen renessanssista. Pispalassa kuitenkin kun on nyt homma vedetty aika paljon pidemmälle ja pistetty pystyyn kaupallisten markettikaupunginosapaitojen sijaan kokonainen kaupunginosan arvoja korostava vaatemerkki.

– Meillä Tampereella asiat tehdään kunnolla, hän naurahtaa.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 14.12.2021

Kuvat: Ville Kulmala ja Onni Ikosen arkisto

Ville Kulmala
Ville Kulmala