YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Getty Images
6.10.2025 klo 16:13
Uutinen

Opettajien suhtautumisessa yrittäjyyskasvatukseen suuria eroja – Palkittu tutkimus kertoo, mikä vaikuttaa asenteisiin

Tämä teksti on konekäännetty.

Opettajien asenteita yrittäjyyskasvatukseen tarkastellut tutkimus palkittiin vuoden yrittäjyystutkimuksena.

Boardmanin Liikkeenjohdollinen tutkimusryhmä (LJT) on myöntänyt vuoden yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinnon tutkimukselle, joka tarkasteli suomalaisten ammattikorkeakoulujen opettajien asenteita yrittäjyyskasvatusta kohtaan kolmen vuoden aikana.

Harvinainen pitkittäistutkimus paljasti suuria eroja yksilöiden asenteissa, todetaan palkintotiedotteessa. LUT-yliopiston, Seinäjoen ammattikorkeakoulun sekä LAB-ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteutettuun tutkimukseen kerättiin aineistoa 14:stä eri ammattikorkeakoulusta usean vuoden aikana.

Palkinnon vastaanottivat maanantaina tutkijat Minna Hämäläinen, Sanna Joensuu-Salo, Kati Peltonen ja Anu Raappana.

Asenteet muuttuvat hitaasti

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet opettajien asenteiden vaikuttavan merkittävästi opiskelijoiden yrittäjyysvalmiuksiin. Nyt palkittu tutkimus tarjoaa uutta tietoa ammattikorkeakoulujen opettajien asenteiden kehityksestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä.

Vaikka asenteet olivat pääosin myönteisiä, löytyi tutkimuksessa myös hyvin negatiivista suhtautumista yrittäjyyskasvatukseen. Negatiivisia asenteita esiintyi etenkin korkeakouluissa, joissa yrittäjyyttä ei painotettu tai tuettu.

Tutkimus osoitti myös, etteivät asenteet juuri muuttuneet ajan myötä. Niihin tulisikin tutkijoiden mukaan pyrkiä vaikuttamaan jo opettajankoulutuksessa. Ratkaisevaa on myös koulutusalasta riippumatta koulujen johdon ja esimiesten suhtautuminen yrittäjyyden opettamiseen.

Nuorten tulevaisuusraportissa 51 prosenttia toisen asteen opiskelijoista vastasi, että voisi tulevaisuudessa toimia yrittäjinä. Suomen Yrittäjien koulutuspolitiikan asiantuntija Mikko Kinnusen mukaan kaikkien alojen korkeakouluopettajien on kyettävä vastaamaan tähän.

– Korkeakouluopiskelijat tarvitsevat yrittäjämäisiä valmiuksia ja talousosaamista, koska moni heistä tulee toimimaan tulevaisuudessa monityöllisinä eli yhdistämään palkkatyön ja yrittäjyyden. Yrittäjyys on yksi vastaus korkeakoulusta valmistuneiden korkeaan työttömyyteen. Yrittäjyyskasvatusta tarvitaan varhaiskasvatuksesta korkeakouluun, ja jotta tämä toteutuu, myös opettajankoulutuksessa, Kinnunen sanoo.

Mikä palkinto?

Vuoden yrittäjyystutkimus -palkinto jaettiin neljättä kertaa. 3 000 euron palkinnon rahoittaa Yksityisyrittäjäin Säätiö, ja sen jakaa Boardman LJT yhteistyössä Perheyritysten liiton, Elinkeinoelämän keskusliiton, Suomen Yrittäjien ja Keskuskauppakamarin kanssa.

Palkintoraati piti artikkelia merkittävänä lisänä ajankohtaiseen keskusteluun yrittäjyydestä ja siihen rohkaisemisesta Suomessa. Raadin mukaan tutkimus on harvinainen jopa kansainvälisesti, sillä opettajien asenteita yrittäjyyskasvatukseen ei ole aiemmin tutkittu pitkittäistutkimuksena.

– Nuoret ovat enenevissä määrin kiinnostuneita yrittäjyydestä. Palkittu tutkimus tarjoaa tärkeitä näkemyksiä yrittäjyyskasvatuksesta keskeisenä kasvun ajurina. Hienoa nähdä, että pitkäjänteinen panostus yrittäjyyden edistämiseen näkyy opettajien asenteissa ja sen myötä tulevien yrittäjien kykyjen kehittymisessä, Boardman LJT:n valintatyöryhmän vetäjä ja hallituksen jäsen Suvi Konsti-Laakso sanoo.

Tutkimusartikkeli ”The temporal development of teachers’ attitudes on entrepreneurship education” (suom. Opettajien asenteiden ajallinen kehitys yrittäjyyskasvatuksen suhteen) on julkaistu opetusalan johtavassa tiedejulkaisussa ja sen tiivistelmä on avoimesti saatavilla kansainvälisellä ScienceDirect-sivustolla.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Toimitus
Toimitus